توصيه‌هاي مهم مخابراتي به حجاج

یزدفردا "هم‌زمان با آغاز اعزام حجاج به بيت‌الله الحرام، سوالاتي درباره تعرفه‌ها و مواردي درباره نحوه بهينه استفاده از تلفن همراه در كشور عربستان پرسيده مي‌شود كه در اين گزارش به بخشي از آن‌ها پاسخ داده شده است.
به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، از سال گذشته با مذاكرات انجام شده شركت ارتباطات سيار ايران با اپراتورهاي عربستان تعرفه‌ي رومينگ براي هر سه اپراتور عربستان كه شامل الجوال، زين و الاتحاد است، يكسان شده و تماس دريافتي 167 تومان و تماس با ايران در همه آن‌ها 2556 تومان است. هزينه ارسال پيامك نيز 430 تومان است و اگر مشتركي با تلفن همراه خود با شخصي كه سيم‌كارت‌ عربستان را دارد يا با تلفن ثابت عربستان تماس بگيرد هزينه آن 941 تومان خواهد بود؛ هم‌چنين بر اساس اعلام، نوسان نرخ ارز در تعرفه‌هاي اعلام شده تأثيرگذار خواهد بود.

ارائه خدمات ارتباطي ارزان‌قيمت به زائران
به گزارش ايسنا امسال در راستاي ارائه خدمات ارتباطي ارزان‌قيمت به زائران بيت‌الله الحرام، همراه اول سرويس رومينگ كم هزينه را برروي كليه سيم‌كارت‌هاي اعتباري ارائه و اعلام كرد زائران مي‌توانند با استفاده از كد #4199#4 از اين سرويس استفاده و تا ميزان 80 درصد در هزينه مكالمات رومينگ بين‌الملل خود صرفه‌جويي كنند. بر اساس اين گزارش مشتركان سيم‌كارت‌هاي اعتباري كه متقاضي استفاده از اين سرويس باشند، بايد قبل از شماره مقصد، كد #4199#4 را وارد كرده و در انتهاي شماره مقصد، علامت # را وارد و با فشار دادن علامت (دكمه) سبز گوشي نسبت به شماره گيري اقدام كنند، پس از شماره‌گيري به روش مذكور، در فاصله زماني كوتاهي (10 الي 15 ثانيه) گوشي تلفن همراه مشترك زنگ مي‌خورد كه با پاسخ به اين تماس ارتباط برقرار مي‌شود. طبق اعلام، هزينه تماس‌هاي دريافتي همواره 1669 ريال و هزينه ارسال پيامك 4305 است و با استفاده از اين سرويس، هزينه تماس‌هاي داخلي در آن كشور، از 9418 ريال به 5000 ريال و هزينه تماس با ايران، از 25564 ريال به 5000 ريال كاهش مي‌يابد.

حجاج براي تماس داخل عربستان دقت كنند
مشتركاني كه در حج به سر مي‌برند توجه داشته باشند، در برخي مواقع دو زائر ايراني كه در عربستان هستند، براي پيدا كردن يكديگر از تلفن همراه استفاده مي‌كنند و تصور مي‌كنند تعرفه مكالمه‌شان مثل ايران است و هر دو در عربستان و يك مكان هستند و تعرفه‌شان فرقي نمي‌كند اما بايد به اين موضوع توجه داشته باشند كه حتي اگر دو زائر ايراني در كنار يكديگر و در عربستان باشند، زماني كه با يكديگر تماس بگيرند، همان تعرفه 2556 براي يك دقيقه مكالمه محاسبه مي‌شود زيرا سيستم‌هاي رومينگ آن‌ها را به‌عنوان سيم‌كارت‌ ايراني شناسايي مي‌كند.

توصيه براي كاهش مدت زمان برقراري ارتباط
زائران خانه خدا دقت كنند كه درصورت برقراري ارتباط بين دو تلفن همراه ايراني در كشور ثالث براي تلفن همراه تماس گيرنده، هزينه مكالمه به‌صورت بين‌الملل و براي مخاطب هزينه تماس دريافتي مطابق با تعرفه‌هاي اعلام شده محاسبه خواهد شد، بنابراين كاهش مدت زمان برقراري ارتباط در کشور ميزبان توصيه مي‌شود.

سوءاستفاده‌ درصورت سرقت گوشي
مساله سرقت و يا مفقودي گوشي از ديگر موضوعاتي است كه مشتركان بايد به آن توجه داشته باشند كه به دليل شلوغي و تراكم جمعيت زياد و عمليات حج كه به صورت فشرده است، در سال گذشته بين 80 تا 85 درصد سيم‌كارت‌هاي مفقودي و به سرقت رفته در مكه اتفاق افتاده بود؛ بنابراين فعال‌سازي پين كد سيم‌كارت و قفل رمزدار گوشي سوءاستفاده‌هاي احتمالي درصورت سرقت يا مفقودي تلفن را كاهش داده و درصورت خاموش بودن تلفن همراه در مكان‌هاي شلوغ احتمال سوءاستفاده از تلفن را به حداقل مي‌رساند. اما به مشتركان توصيه مي‌شود در صورت مفقود شدن گوشي بلافاصله مراتب را به يكي از بستگان درجه يك خود در داخل كشور اطلاع داده تا از طريق مراجعه به ادارات دولتي مشتركان نسبت به قطع آن اقدام كنند، با توجه به وصل تلفن همراه پس از 20 روز توسط اين شركت، توصيه مي‌شود مالك تلفن همراه نسبت به مراجعه به اداره مربوطه و اخذ سيم‌كارت جديد اقدام كند.

حجاج تلفن را به مكان‌هاي شلوغ نبرند
بنابراين توصيه مي‌شود زائران خانه خدا هنگام زيارت در مكان‌هاي شلوغ و اماكن زيارتي نظير بيت‌الله الحرام يا مسجدالنبي و ساير مساجد در عربستان، تلفن همراه را با خود نبرند و چنانچه مجبور به اين كار هستند، حتما تلفنشان را خاموش كنند؛ چراكه در صورت خاموش بودن و فعال نبودن پين كد امكان سوءاستفاده از تلفن همراه وجود ندارد.

سوزاندن و صدور سيم‌كارت جديد در 20 دقيقه
براي سهولت كار به سند سيم‌كارت و كارت ملي نياز نيست و زائران مي‌توانند با استفاده از كارت‌هاي شناسايي كه در اينجا دارند، نسبت به انجام امور خود اقدام كنند. مراحل سوزاندن و صدور سيم‌كارت جديد 20 دقيقه طول مي‌كشد. در صورت افزايش كاركرد تلفن همراه بيش از مبلغ 200 دلار وديعه شركت ارتباطات سيار مجاز به قطع تلفن همراه بوده اما به‌دليل تاخير در ارسال اين اطلاعات امكان قطع، دقيقا در حد مجاز تعيين شده وجود نداشته و مسووليت پرداخت بدهي به هر ميزان تا قبل از زمان قطع برعهده مشترك است، ضمن آنكه احتمال انتقال بخشي از مبلغ كاركرد تلفن به صورتحساب دوره بعد وجود دارد.

شنيدن پيغام صوتي براي مشترك هزينه دارد
اما مدير كل روابط بين‌ اپراتورهاي شركت ارتباطات سيار ايران هشدار داده بود كه زائران خانه خدا اگر شماره‌اي را اشتباهي بگيرند و پيغام صوتي مبني بر اين كه «شماره مشترك مورد نظر در شبكه موجود نيست» و يا هر پيغام ديگري بشنوند، در واقع شنيدن پيغام صوتي به فارسي و عربي براي مشترك هزينه دارد.

لزوم افزايش اعتبار سيم‌كارت به ميزان كافي
به گزارش ايسنا همراه اول به مشتركان خود توصيه كرده است قبل از سفر نسبت به افزايش اعتبار سيم‌كارت خود به ميزان كافي اقدام كنند و زائران مي‌توانند از طريق TOPUP با مراجعه به پرتال همراه اول به نشاني www.mci.ir، از طريق پايانه‌هاي فروش (POS)، از طريق دستگاه‌هاي خودپرداز (ATM) و از طريق دستگاه‌هاي وب كيوسك نصب شده در اماكن عمومي پرتردد نظير فروشگاه‌ها و ايستگاه‌هاي مترو افزايش اعتبار دهند.

بنا بر اعلام هم‌چنين بستگان زائران در داخل كشور نيز مي‌توانند از طريق TOPUP و سرويس انتقال اعتبار همراه اول نسبت به افزايش اعتبار سيم‌كارت اقدام كنند، مشتركان سيم‌كارت‌هاي اعتباري همراه اول جهت كسب اطلاعات بيش‌تر در اين باره مي‌توانند به پرتال اين شركت مراجعه كنند.


یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا