آمارهای هواشناسی با وضعیت باغبانی و کشاورزی استان همخوانی ندارد

یزدفردا "معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: استان یزد از استانهای فعال در زمینه مدیریت بحران است.
به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، "باقری" در جلسه ستاد مدیریت بحران، اظهار داشت: حادثه در گذر زمان شکل می گیرد و رفع آن نیازمند زمانی حداقل به معادل زمان شکل گیری آن حادثه است،بنا براین تهیه نقشه راه برای کاهش اثرات بلایای طبیعی به ویژه خشکسالی در استان یزد ضرورت دارد.
وی افزود: اعتبارات حوادث کشور 8 هزار میلیارد تومان است که 2 هزار میلیارد تومان از این مبلغ به خشکسالی و 6 هزار میلیارد تومان دیگر به ماده 10 و 12 اختصاص یافته است.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، در بخش دیگری از برنامه سفر خود به یزد و در مراسم افتتاح سالن چند منظوره گلستان، خاطرنشان ساخت: اگر چه کاربری اصلی سالنهای چند منظوره، آموزش هموطنان برای اقدامات زمان بروز بحران است اما این سالنها می تواند برای مواردی از قبیل ورزش بانوان، آموزش دهیاران ، شهرداران و ... مورد استفاده قرار گیرد.
باقری همچنین در بازدید از مخزن 100 هزار متر مکعبی شهر یزد، اهمیت احداث چنین سازه هایی را در راستای ذخیره آب شرب مردم برای استفاده در مواقع بحرانی را یادآور شد.
وی در ادامه سفر خود، طرح انتقال آب تنگ چنار را مورد بهره برداری قرار داد و اظهار امیدواری کرد تا این طرح بتواند با خدمت رسانی به 24 روستای اقماری تنگ چنار، موجب جلوگیری از مهاجرت معکوس شود.
معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، پس از شرکت در مانور بین جاده ای هلال احمر، پایگاه امداد بین جاده ای هلال احمر شهرستان مهریز را افتتاح کرد.
باقری طی سخنانی اظهار داشت: مانور، تمرین و ممارستی است که با حادثه واقعی تفاوتهای زیادی دارد اما تاثیر بسیار زیادی در توان افزائی نیروهای امدادی در شرایط مشابه را دارد.
وی تصریح کرد: اثرات بلایای طبیعی را می توان با مانورهای متعدد تا حد زیادی کاهش داد.
استاندار یزد نیز در جلسه ستاد مدیریت بحران استان با اشاره به ارائه گزارش خشکسالی 15 استان و از جمله استان یزد ، وضعیت خشکسالی استان را بغرنج و بحرانی دانست.
"محمد رضا فلاح زاده" بر ضرورت ایجاد مجتمع های روستایی، مخازن روستائی و شهری در استان یزد تاکیدکرد.
وی پیشنهاد تبدیل مرکز مدیریت بحران استان یزد به مرکز مدیریت بحران منطقه ای را مطرح کرد و خواستار اختصاص 3 فروند بالگرد امدادی به استان یزد شد.
تجهیز آتش نشانی بخش های مختلف استان به ویژه دهیاریها ، مجوز استخدام اداره کل مدیریت بحران و ... از دیگر نکاتی بود که استاندار یزد، توجه به آنها را ضروری دانست.
استاندار یزد از تلاشهای صادقانه و بی شائبه مدیرکل مدیریت بحران استان تشکر و قدردانی نمود.
نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه ، ضرورت تامین آب آشامیدنی روستائیان را یادآور شد.
حجت الاسلام و المسلمین " سید جلال یحیی زاده" مطالعات ایجاد مجتمعهای آبرسانی در برخی از روستاها انجام شده که با تامین اعتبار می تواند تسکینی بر درد اهالی روستاها باشد.
اولیا نماینده مردم صدوق و یزد در مجلس شورای اسلامی نیز طی سخنانی، خشکسالی فعلی یزد را شدیدترین نوع خشکسالی استان یزد در طول سالهای متمادی گذشته تاکنون دانست.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار یزد نیز در این جلسه ، خشکسالی را در صدر بحرانهای استان یزد دانست.
"غلامحسین دشتی" از مهاجرت روستائیان به شهرها، حاشیه نشینی، بیکاری و... به عنوان بخشی از اثرات منفی خشکسالی در روستاها یاد کرد.
معاون امور عمرانی استاندار نیز در مراسم افتتاح پایگاه امداد بین جاده ای هلال احمر اظهار داشت: استان یزد با توجه به کویری بودن و عدم تغییر چشم انداز رانندگان و قرارداشتن در مسیر ترانزیتی تهران- بندرعباس ، شاهد حوادث جاده ای فراوانی بوده است که این مساله، مسئولیت همکاران امداد و نجات جاده ای را دو چندان می سازد.
"سید محمد میر سعیدی " با بیان اینکه تشکیلات منسجمی برای اطفاء حریق در حوادث جاده ای وجود ندارد، اظهار داشت: اگر چه آتش نشانی شهرهایی که در مسیر جاده ها قراردارند به رغم کمبود امکانات و پیش بینی نشدن این موارد در شرح وظایف خود، از هیچ کوششی در این راه دریغ نمی ورزند اما به نظر می رسد،جاده ها نیازمند یک تشکیلات امداد و نجات منسجم هستند.
مدیرکل مدیریت بحران استان یزد نیز با اشاره به اینکه تاکنون اعتبار خشکسالی ابلاغ نشده است، خواستار تسریع در ابلاغ اعتبار خشکسالی شد.
"غلامرضا برزگری" افزود: آمارهای هواشناسی با وضعیت باغبانی و کشاورزی استان همخوانی ندارد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا