یزدفردا "افرادی كه در حكومت اسلامی مسئولیت امور اجرایی را می‌پذیرند یا سمت فرمانداری، استانداری، وزارت، نمایندگی، ریاست و معاونت‌های مختلف را در شهر، منطقه، استان و كشور به عهده می‌گیرند به این نكته واقف هستند همه افرادی كه اصول و ضوابط را رعایت كنند حق دارند در امنیت زندگی كنند،یعنی هر شهروند باید در زندگی روزمره خود در امان باشد و بیم و هراسی به خود راه ندهد.
در حقیقیت علمای لغت شناسی سیاست را علاوه بر تنبیه و مجازات به معنای «حكمداری و در نهایت عدالت و داوری»(1) دانسته‌اند بنابراین میزان موفقیت مسئولان اجرایی و به ویژه سیاسی در این زمینه‌ها به این امور بستگی دارد تا آن اندازه كه بتوانند به مردم كه ولی نعمتان آنها هستند خدمت نمایند.
خداوند وظیفه سنگینی بر دوش عالمان و حاكمان گذاشته است هر حاكم و مسئول سیاسی در دوران مسئولیت خویش خود را می‌تواند زمانی موفق تر بداند كه در زمان خدمت وی آمار واقعی بیكاران، بی سرپناهان، معتادان، سرقت، خلاف، قتل و ناهنجاری‌های اجتماعی از قبیل طلاق، تبعیض و اختلافات در محیط زندگی و محدوده كاری او كمتر شده باشد و مردم بیشتر در رفاه و آسایش به سر ببرند.
رییس مذهب جعفری، ششمین پیشوای شیعیان جهان حضرت امام جعفر صادق (ع) می‌فرماید: سه چیز است كه همه مردم به آنها نیاز دارند امنیت، ‌عدالت، فراوانی.
در این ستون نظر خوانندگان را به مطلبی كه استادمحمد رضا حكیمی در یكی از نوشته‌های خود اظهار نموده جلب می‌نماید:
«این آموزشی بزرگ وسازنده است كه امام صادق (ع) به بشریت و تاریخ داده است و مقتضای آن این است كه مردمان؛ ‌اگر به آنچه نیاز دارند دسترس پیدا نكنند، هیچ اصلاحی و موعظه و تأدیبی نمی‌تواند در زندگی ایشان اصلاحی پدید آورد. پس اجرای عدالت اجتماعی، قضایی، اقتصادی و معیشتی از مهمترین امور در حركت‌های سازنده است و این بر كسی كه به واقعیت زندگی مردم و طبیعت جامعه توجه داشته باشد و مرتجع و تنگ نظر نباشد، یا خود و نزدیكانش سرمایه دار و به سرمایه داران پیوسته نباشند و نخواهند مردمان را فریب دهند، ‌به خوبی آشكار است»(2)
اخیراً معاون سیاسی امنیتی استاندار یزد، با حضورتعدادی از مدیران مسئول رسانه‌های استان و خبرنگاران و عده‌ای از مسئولان و مدیران استانداری نشست خبری برگزار كرده، در آن جلسه مواردی مطرح گردید و از جمله معاون سیاسی، امنیتی گفت:
«- یزد سومین شهری بودكه آغاز كننده انقلاب بود
- حوزه سیاسی را از حوزه فرهنگی جدا نمی‌دانیم، خواستگاه ما خواستگاه فرهنگی و فرهنگ همه وجوه زندگی ما را در بر می‌گیرد.
- حضور جریان‌های مختلف در یزد نشانگر حضور موثر این استان در اتفاقات تاریخی، سیاسی كشور است.
- تأثیر گذاری موضوعاتی در قسمتهای مختلف فرهنگ آنقدر عیان است كه بیشتر وقت‌ها از چشم پنهان می‌ماند.
- مطبوعات به طور مستقیم و غیر مستقیم آنچه می‌نویسند و به آن می‌پردازند در دراز مدت آثار خود را بر فرهنگ جامعه می‌گذارد»(3)
مردم یزد عموماً اخبار را پیگیری می‌كنند و توجه خاصی مبذول می‌نمایند و به تجزیه و تحلیل مسائل و اتفاقات پیش آمده می‌پردازند اما به نكات ریزی كه هم در اطرافشان می‌گذرد حساسیت نشان می‌دهند.
اگر خبر خرید یك ویلای 3 میلیارد ریالی درمنطقه ییلاقی و خوش آب و هوای یزد توسط یكی از فرمانداران دولت نهم و دهم نقل بعضی از محافل سیاسی استان می‌شود.
– هرگاه مدیر كلی پس از چند ماه حضور در یزد، در اردكان پشت تریبون قرارمی گیرد و نماینده آن شهر در مجلس شورای اسلامی را«مهندس ستایش» خطاب می‌كند و بلافاصله به اشتباه خود پی می‌برد، گفته خود را اصلاح می‌كند و وی را «آسایش» می‌خواند و در توجیه سهوی كه مرتكب شده می‌گوید مدیر كل صدا و سیمای یزد «ستایش« است و اعلام می‌كند به همین خاطر «تابش» را ستایش خوانده است و از این موضوع هم غافل می‌ماند كه نام مدیر كل صدا و سیما «آسایش» است نه ستایش و این خبر بلافاصله روی سایت‌ها قرار می‌گیرد و سینه به سینه نقل می‌گردد.
وقتی بین مردم گفته می‌شود: فردی را هر چند مورد احترام به عنوان مدیریت یا ریاست و مدیركلی اداره و سازمان معرفی نموده اند، خبر مورد نقد و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. از محل تولد، سكونت، نوع تحصیلات، سابقه خدمت و نحوه مدیریت و دوستان او سخن به میان می‌آید.
هر چند صحت یا عدم صحت این قبیل اخبار مشخص نباشد باید همه را دلیل بر سیاسی بودن یزدیها دانست كه به درستی معاون سیاسی استاندار به حضور موثر مردم اشاره می‌كند و یا باید آن را به حساب دقت و نكته سنجی مردم دارالعباده گذاشت. پاسخ دقیق به این پرسش‌ها یا شایعات این است كه مطبوعات و رسانه‌های استان به وظیفه خود یعنی روشنگری عمل كنند، سعی در رفع ابهامات داشته باشند و با كمال بی طرفی و یا بدون حمایت از این گروه و آن دسته، از مسئولان اجرایی و اداری استان محترمانه و دوستانه سئوالات خود را مطرح نمایند و با مساعدت و همگامی یكدیگر حقایق و واقعیت‌ها را به مردم توضیح دهند. ضمناً ‌مدیران اجرایی هم بدانند هر چه بیشتر به مطبوعات و صاحبان رسانه‌ها میدان و فرصت بدهند تا شفاف تر اطلاع رسانی كنند در نهایت با همدلی و همگامی در مسیری گام برخواهند داشت كه نفع مردم و اطرافیان را بیش از گذشته رقم می‌زند. شك نیست باید حرمت افراد و ارزش قلم را پاس داشت و در گفتن و نوشتن، قوانین مصوب را رعایت نمود و شخصیت كلیه مخاطبان و خوانندگان را حفظ كرد.
اتفاقی كه در اواخر شهریور ماه سال جاری در تاریخ مطبوعات یزد رقم خورد و در تاریخ رسانه‌ای یزد به ثبت رسید نگاشتن و ارسال نامه شماره 53058 بود كه تحت عنوان جوابیه روابط عمومی استانداری به كلیه نشریات استان یزد ارسال گردید.
به نظر نویسنده این سطور، مفاد نامه مورد نظر نیز نشان از عدم تعامل با رسانه‌های استان دارد.
بدین سبب پیشنهاد می‌شود معاون سیاسی امنیتی استاندار با همان ادراك و شم ارزشی و فرهنگی كه دارد با عنایت به متن نامه مذكور مشخص نماید كدام رسانه‌ی داخلی و یا محلی، سخنان استاندار یزد در مورد طرح عفاف و حجاب را مغرضانه تحلیل نموده و در ردیف نویسندگان و یا تحلیل كنندگان غوغاگر، دروغگو و بی تقوا و . . . قرار گرفته است.
نشریه‌ای كه مكرراً و مستدلاً به كارهای خلاف و یا غیرقانونی بعضی از مسئولان اشاره می‌كند و پاسخی دریافت نمی‌كند، گرچه سالی یكی دوبار و یا روز خبرنگار وی را دعوت كنند و لوحی هم به او بدهند به معنی و مفهوم تعامل با وی نیست بویژه كه در دادن آگهی و یا یارانه مدیر مسئول را در تنگنا قرار دهند و روز به روز او را به سمتی سوق دهند كه ادامه كار مطبوعاتی غیر ممكن گردد.
تعامل با روزنامه نگار بدان معنی است كه در جهت منافع مردم به دور از گروه گرایی و وابستگی به این حزب یا آن انجمن نوشته‌ها و نقدهای مطبوعات را بررسی كرد و مسئولان ذی ربط مستدلاً اعلام كنند به كدام مورد از درد دل‌های مردم كه در آن روزنامه‌ها درج گردیده ترتیب اثر داده‌اند و گرنه با ادای احترام به یك یا چند نفری كه به دنبال جمع آوری امضا برای اثبات اعلام تعامل، همكاری و همگامی بعضی افراد با مسئولان نشریات باشند باید گفت با «به به» گفتن و یا امضا گرفتن از این و یا آن و یا نوشتن مطلبی یا درج امضاهایی ذیل برگه‌ای نمی‌توان عملكرد عده‌ای را كه بعضاً‌نوع رفتار و گفتار آنان در روزنامه‌های مختلف و با گرایش‌های گوناگون به ثبت رسیده و ضبط صوتها و دوربین‌ها در جلسات متعدد آن را ضبط نموده یا به تصویر كشیده و موجود است، تغییرداد. هیچ گاه امضاء و طومارنویسی عملكرد افراد را دگرگون نخواهد ساخت، ضمناً این روش اقدامی است زودگذر و ناپایدار! به ویژه كه هر مسلمانی معتقد است كلیه كارها در پیشگاه عدل الهی ثبت می‌گردد و روزی همه اعضا و جوارح بر آنچه گفته‌اند و نوشته‌اند و عمل كرده‌اند گواهی داده و هر فرد مورد سئوال و مواخذه قرار می‌گیرد.



پی‌نوشت‌ها:
1- «فرهنگ معین»، صفحه 1966
2- «الحیاه»، جلد ششم، صفحه 621
3-سایت یزد فردا و سایت استانداری


یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا