یزدفردا "    علی خجسته نیا:با گفتن بافت قدیم یزد در ذهن شما چه چیزی خطور می کند ؟
تاریخ –ونیز(دومین شهرتاریخی جهان) -فرهنگ –توریست –مدیران رنگارنگ میراث -میراث ارزشمند-مزاحم –کم رونق –قنات های قدیمی –مهاجرین صاحبخانه !-خانه های سنتی –فیلم تاریخی –ارتفاع مجاز ساخت و ساز – وام بافت فرسوده کتابخانه مرکزی –یگان ویژه سازمان میراث فرهنگی –فروکش نمودن کوچه –دوربین عکاسی وعکس یادگاری –لودر-انباشت زباله –زلزله و..........و در نهایت ورود ممنوع !
واقعا با هر گونه نگاهی اعم از مثبت و منفی که به بافت قدیم یا بافت فرسوده داشته باشیم ناخود آگاه به یک یا چندی از کلمات بالا می اندیشیم ومشخص می شود که نوع نگاه وبینش ما به این منطقه جغرافیایی چگونه است .بعضی ها می گویند ورود پول وسرمایه به بافت قدیم مضر وخیانت است .بعضی ها می گویند وام ساخت وخرید وبلاعوض و..مشگل گشا است .بعضی ها حد وسط می گویند.بعضی ها نون به نرخ روز خور هستندو....واقعا شما از کدام گروهید؟آیا نگاه ساکنین بافت قدیم وصفاییه نشینان مانند هم است ؟آیا نگاه کارشناسان با مدیران یکی است ؟آیا نگاه وراث خانه های قدیمی یا کارشناسان حوزه میراث یکی است ؟
سوالات وابهامات زیادی مطرح است وهر گاه هم که هم اندیشی برگزار می شود به نوعی با کلی گویی یا ایراد صحبتهای خیلی کارشناسی دردی از دردمندی آن دوا نمی کند .
در پایان این قسمت ذکر این نکته را ضروری می دانم که قصد به چالش کشیدن وطرح این مسائل فقط وفقط برای اصلاح امور است پس یاعلی .

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا