یزدفردا "غلامحسين دشتي معاون سیاسی امنیتی استانداری یزد به اتفاق  تقوائی مدیرکل امورسیاسی ، قائم محمدی مدیرکل و طالبی معون دفتر امور اجتماعی استانداری ،ملانوری مدیر کل دفتر اتباء بیگانه در کنفرانس خبری روز یك‌شنبه شب در محل استانداری یزد شرکت کرد .
دشتي در این نشست خبری با اشاره به نشست قبلی خود با رسانه اظهار داشت : ما دو هدف را در نشست های خبری خود دنبال می کنیم ،ابتدا ارائه گزارش عملکرد به افکار عمومی و پاسخ به سئوالات رسانه ها و هدف دیگر مد نظر نشست های خبری هم دریافت نقد و نظر از سوی کسانی که مسائل اجتماعی ،سیاسی و فرهنگی جامعه را رصد می کنند ،می باشد .
وی رسانه ها را مهمترین عنصر تاثیر گذار در حوزه فرهنگ دانست که با پرسش های خود به روشنگری در امور می پردازند
دشتی با تاکید بر اهمیت حضور رسانه ها در جامعه تاکید کرد :یک رسالت سنگین و بزرگی را برای فعالان رسانه ای قائل هستم .
دشتی افزود:این روز ها شاهد دو رویداد بزرگ هستیم یکی هفته دافع مقدس که یاد آور روزهای دشوار دفاع مقدس از سرزمین جمهوری اسلامی و یا دآور غربت رزمندگان امام و همه عزیزانی است که به اسلام دل بستند .
وی دومین رویداد روزهای اخیر را حضور ریییس جمهور در مقر سازمان ملل و ایراد نطقی که بیانگر خواستگاه و آرمانهای ایران اسلامی بود دانست و اظهار داشت :عدالتخواهي، دعوت به ارزش‌هاي انساني، رعايت حقوق ملت‌ها، پايبندي به دين و اخلاق در محاسبات بين‌المللي و حذف يكجانبه گرايي‌ها و زورگويي‌ها و نكوهش منافع چند كشور خاص و نير مناسبات ظالمانه امروز در سطح بين‌الملل در حقيقت بيانگر آرمان‌هاي بلندي است كه در سالهاي‌غربت براي چنين روزهايي سرمايه‌گذاري‌هاي بزرگي كرديم و امروز شاهد به ثمر رسيدن نتايج درخشان آرمانخواهي ملت ايران هستيم.

وي ادامه داد: گوش دادن 150 كشور در مجمع سازمان ملل به سخنان رييس جمهور ايران و خارج شدن عده‌اي قليل كه خود را روزي محور تصميمات جهاني مي‌ديدند بنابراظهار نخبگان آمريكايي شكست زورگويي و سلطه جويي را نشان داد و مجمع عمومي سازمان ملل محل نمايش پيروزي حق‌طلبان شد.

دشتي گفت: در شرايط كنوني به روشني شاهد گسترش تفكر عدالت خواهي، خداباوري و خداپرستي مردم ايران اسلامي هستيم كه با تلاش‌ها و مجاهدت‌هاي سي ساله خودشان به خصوص در دوران انقلاب و دفاع مقدس امروز وجدان‌هايي در جهان آماده است كه اين آرمان‌ها را بشنود و در عين اقتدار ظاهري قدرت‌هاي استكباري شاهد پيشرفت منطق دين‌باوري و دعوت به رسالت انبياء هستيم.


معاون سیاسی امنیتی استانداریزد اصلی ترین وظیفه حوزه معاونت سیاسی امنیتی را بخش فرهنگ دانست و گفت:انقلاب ما انقلاب فرهنگی است وخواستگاه ما خواستگاه فرهنگی  و فرهنگ همه وجوه زندگی ما در برمی گیرد .
وی افزود:همه افراد در جامعه ما و همه جوامع یک عنصر فرهنگی هستند  و  قبل از هر کاردیگری   است ،انسانها در حوزه فرهنگ هم تاثیرگذار وهم تاثیرپذیر ند.قبل از هر اتفاقی یک اتفاق فرهنگی رخ می دهد پس لازم است که همه مراقب باشند که اگر هرکاری را انجام می دهند آن یک کار فرهنگی است .و حوزه فرهنگ را نمی توان از دیگر حوزه ها جداکرد .
دشتی تاکید کرد:شناخت یک موضوع وطرح درست آن می تواند مانند یک موج تاثیر خود را در قسمت های مختلف حوزه فرهنگ نشان دهد و تاثیرگذاری آنقدرعیان است که بیشتر وقت ها از چشم پتهان می ماند .
معاونت سیاسی امنیتی استانداریزد با بیان  اینکه حوزه سیاسی را از حوزه فرهنگ جدا نمی دانیم اظهار داشت
: حوزه سياسي به طور عميق در دل فرهنگ جاي می گیرد و از آنجا بروز و ظهور می یابد و با این نگاه است که  سياست مقدس می شود  و متولیان امور سیاسی هم نقش ویژ ای به عهده می گیرند .

استان یزد

دشتی در معرفی استان یزد اظهار داشت :استان یزد ، استانی  عمیقا فرهنگی  و در عین حال سیاسی است .
وي با اشاره به فراز و فرودهاي جريان‌هاي سياسي در كشور و استان يزد همچنين برخورداري استان از تمام مولفه‌هاي سياسي خاطرنشان كرد:یزد سومین شهری بود که آغازکننده انقلاب بود ،حمله نظامی آمریکا و شکست مفتضحانه او در همین استان رقم خورد ومردم این استان در عرصه های مختلف مبارزه با استکبار و عناصر خود فروخته پیش تاز بوده وکمتر جریان سیاسی در ایران شکل گرفته که در یزد زمینه حضورنداشته باشد . حضورجریان حزب توده ،ملی گرایان،مائوفیست ها و جریان های راست و چپ همگی در یزد  نشانگر حضور موثر این استان در اتفاقات تاریخی ،سیاسی کشور است .

دشتی افزود :اكنون مفتخريم در استاني زندگي مي‌كنيم كه مردم آن در ميان همه انديشه‌ها، انديشه راستين امام راحل را دنبال كردند و همواره همراه با انقلاب و مسئولان گام برداشتند.


پاسخی به یک انتقاد
معاونت سیاسی امیتی استانداری یزد در واکنش به انتقادی که  وی را که تئوری پرداز و متخصص در امور نظری دانسته و معتقد است که همین امر باعث کمرنگی ارائه  گزارشات در مورد فعالیت های او در حوزه اجرائی شده اظهار داشت :البته اینکه در مورد فعالیت های اجرائی این حوزه کمتر اطلاع رسانی شده  انتقاد را وارد می دانم والبته براین اعتقاد هم هستم "  کسی که می خواهد کار فرهنگی در حوزه اجرائی  داشته باشد قطعا باید در حوزه فکری هم حرفی برای گفتن داشته باشد  و اگر در آن حوزه ضعیف عمل شود ،قطعا در اجرا هم نتیجه مثبت نخواهد داشت .

بودجه فرهنگی استان

معاونت سیاسی اامنیتی استانداری یزد  در تشریح نحوه تخصیص  بودجه 17.5میلیاردی فرهنگی استان  توسط این معاونت اظهار داشت :
وي در خصوص شاخص‌هاي توزيع 17 ميليارد و 700 ميليون تومان بودجه فرهنگي سهم استان، 60 درصد را مربوط به توليد فرهنگي و امور نرم‌افزاري و 40 درصد باقي‌مانده را در قالب‌ هزينه‌هاي جاري و زير ساخت‌ها معرفي كرد كه در نهايت منجر به توليد فرهنگي شود.

وي با اشاره به اينكه بودجه‌هاي فرهنگي با اولويت 9 محور تخصيص مي‌يابد، افزود:
  •  فعاليت‌هاي فرهنگي با محوريت مساجد به لحاظ تاثيرگذاري اين مكان فرهنگي، نخستين اولويت تخصيص اعتبارات فرهنگي است.
  •   تحكيم بنيان خانواده
  •  ارتقاي فرهنگ عمومي
  • ترويج فرهنگ ايثار و شهادت
  •  برنامه‌هاي ديني و قرآني
  • هنری
  •  جوانان
  •  ورزش
  •  ميراث فرهنگي
را 9 محور داراي اولويت در تخصيص بودجه فرهنگي استان يزد اعلام کرد .
وي بيان داشت: براي اينكه بودجه فرهنگي در گستره استاني توزيع شود در اين راستا 59 جلسه كارشناسي با دستگاه‌هاي اجرايي و فرمانداري‌ها، سه جلسه با حوزويان، دانشگاهيان و خواص و 10 جلسه با كارشناسان كميته‌هاي فرهنگي برگزار كرديم كه حاصل اين جلسات 2 هزار پروژه فرهنگي با رقم 800 ميليارد تومان بود.
دشتي با اشاره به محدوديت اعتبارات افزود: به دليل اين محدوديت، اولويت‌بندي‌ها آغاز شد كه بخشي از اين اولويت‌ها در سال جاري و بخش‌هاي باقي‌مانده در سال‌های آينده بودجه خواهند گرفت.
وي تاكيد كرد: آموزش و پرورش، اداره ارشاد، سازمان تبليغات و ... نيز از دستگاه‌هاي داراي اولويت در زمينه تخصيص بودجه فرهنگي هستند.
دشتي تاكيد كرد: تلاش مي‌كنيم براي رسانه‌ها و خبرگزاري‌ها نيز اقدامات مناسبي انجام دهيم اما ابتدا بايد اولويت‌هاي ياد شده بودجه دريافت كنند و در صورتي‌ كه امسال اقدامات مورد نظر براي خبرگزاري‌ها، روزنامه‌ها و نشريات محلي انجام نشد، در سال آينده يكي از اولويت‌هاي ما در بخش توزيع بودجه فرهنگي، اين گروه‌ خواهد بود.
وي يادآور شد: تاكنون 25 درصد بودجه فرهنگي تخصيص داده شده و بقيه به تدريج تخصيص خواهد يافت.

معاونت سیاسی امنیتی درمورد بودجه برای کارهای فرهنگی اظهار داشت :معتقدیم کار فرهنگی دربند بودجه  نیست و هم  کار گرانی است.و می پذیریم توجهی که به بخش صنعتی شده به بخش فرهنگی نشده است .
وی در مورد بودجه فرهنگی ارشاد اسلامی استان نیز اظهار داشت:ما تمام پروژه های معرفی شده توسط ارشاد استان را بررسی کرده و در صورت نیاز آمادگی داریم تا کمک های لازم صورت گیرد

تشکل ها

وي در خصوص فعاليت تشكل‌هاي مردم نهاد در استان يزد، با اشاره به اجراي طرح بازشماري و تمام شماري سمن‌ها در استان يزد گفت:تا پايان شهريورماه سالجاري 413 تشكل مردم نهاد دراستان يزد شناسايي شدند كه 135 تشكل آن غيرفعال هستند و برا‌ي آنها دفترچه‌هاي حاوي اطلاعات وضعيت تشكيل آنها عنوان شد كه با سازماندهي در قالب بانك اطلاعاتي، زمينه برنامه‌ريزي و ارزيابي فعاليت آن‌ها فراهم شده است و امسال نيز مجوز فعاليت 7 تشكل مردم نهاد جديد صادر شده است.

آذریزدی

دشتی با مهم خواندن بنیاد آذریزدی در مورد برنامه های استان  اظهار داشت: بنياد آذريزدي هم‌اكنون در برش استانی تشكيل شده و به  فعال است
وی خاطرنشان كرد: مقدمات تدوين اساسنامه براي اين بنياد فراهم شده و در اين زمينه با اعضاي شوراي انقلاب فرهنگي نيز رايزني‌هايي صورت گرفته است.
وی در مورد اقدامات استان در رابطه با آذریزدی افزود:با ارائه فراخواني كه به همين منظور منتشر شده بود، بيش از 25 طرح از سراسر كشور براي ساخت آرامگاه استاد آذريزدي به دبيرخانه بنياد آذريزدي در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد رسيده كه اين طرح‌ها به زودي مورد بررسي قرار مي‌گيرد و با طي مراحل مختلف يكي از آنها انتخاب و آرامگاه استاد آذر بر اساس آن احداث خواهد شد. وی افزود :طرح های بسیار خوبی ارائه شده و سعی خواهیم کرد تا در دید عموم قرار گیرد و از تمامی ایده ها برای رسیدن به ایده آل ترین  طرح استفاده خواهد شد

وي ازچاپ  تمبر، دفتر خاطرات، نوشته‌هاي منتشر نشده، نامه‌هاي استاد به دوستان از کارهای انجام شده نام برد و افزود:در مورد واگذاری حق انتشار تمام آثار آذریزدی  به استان یزد  اقداماتی صورت گرفته است
معاون سياسي امنيتي استانداري يزد در خصوص بنياد آذريزدي تصريح كرد: تا استان يزد از ميراث فرهنگي خود به نحو احسنت و در سطح بالايي استفاده نمايد.

اتباع خارجی
معاون سياسي امنيتي استانداري يزد در بخش دیگری از سخنان خود به عملکرد اداره کل اتباع خارجی اشاره کرد و  گفت: اجراي طرح سرشماري با هدف ساماندهي و سازماندهي اتباع بيگانه در استان آغاز شده است .
وي افزود: سرشماري با هدف ساماندهي و سازماندهي در بخش‌هاي مختلف اعم از كارو اشتغال صورت گرفته است تا فرصت‌هاي اشغال شده توسط اتباع به نيروي كار بومي استان بازگردد كه در اين صورت نرخ بيكاري استان زير صفر خواهد بود و مشكلات بيكاري حل مي‌شود.

وی به فرصت‌هاي اشغال شده توسط اتباع خارجی اشاره کرد و افزود:
44 مورد از مشاغل استان يزد عملا در دست اتباع خارجی قرار دارد  كه به طور طبيعي ميلي از سوي نيروي كار استان به انجام آن نيست و توسط اتباع اشغال شده كه دربردارنده 30 تا 40 فرصت شغلي است.در اين صورت نرخ بيكاري استان زير صفر خواهد بود و مشكلات بيكاري حل مي‌شود.

وی در مورد ازدواج اتباع خارجی با ایرانی ها هشدار داد وگفت:اتباع خارجی حق ازدواج با ایرانی ها را ندارند و اگر بدون اخذ مجوز های لازم اینگونه اقدامات صورت پذیرد هموطنان ایران با مشکلات عدیده ای روبرو خواهند شد .


تغییرات در حوزه های انتخابیه استان
معاونت سیاسی امنیتی استانداریزد در رابطه با پیشنهاد تغییرات حوزه های انتخابیه اظهار داشت :آن چیز که قطعیت دارد یک نفر به نمایندگان استان یزد افزوده خواهد شد

وي در خصوص تغييرات حوزه‌هاي انتخابيه استان يزد گفت: طرح‌هايي از طرف استان تهيه و سنجيده شده و در نهايت پيشنهادي كه به عدالت نزديك‌تر بود  تهران ارسال شده است كه در آن جنبه‌هاي مختلفدیده شده و در آن تحولاتي در شهرستان‌هاي حوزه‌هاي انتخابيه رخ داده است.
وی به دو نگاه در مورد تغییرات اشاره کرد و اظهار داشت :نگاه اول آن است که به شیوه سابق عمل شود و تنها در حوزه ها تغییراتی اعمال شود و نگاه دوم این است که انتخابات مجلس به صورت استانی برگزار شود و از کل استان افرادی برای حضور در مجلس برگزیده شوند .


شورای اطلاع رسانی استان

دشتی کاراصلی این شورا را سیاست گذاری در اطلاع رسانی دستگاه های دولتی عنوان کرد و افزود:فعاليت‌هاي صورت گرفته در شوراي اطلاع‌رساني استان را در راستاي بررسي نقاط ضعف و كاستي‌ها اطلاع‌رساني دستگاه ها بوده است .
وی افزود:اموری نظیر  شناسنامه‌دار كردن خبرنگاران، رسانه‌اي كردن مديران و آشنا كردن روابط ‌عمومي‌ها با نحوه صحیح  اطلاع‌رساني را از اقدامات این شورا معرفی کرد
یزدفردا




  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا