یزدفردا "مهندس احمد ابراهیمی :مقدمه :فرصتی بدست آمد تا جمعی از فردائیان، طی نشستی در حضور مدیر کل جدید تربیت بدنی یزد، بطور اجمالی به بررسی وضعیت ورزش این استان بپردازند. از این نشست که طرفین نظرات خود را با صراحت بیان نموده و پاسخ های شفاف طرف مقابل را شنیدند، میتوان امید تحول در ورزش استان یزد را داشت.
شرح موضوع :
چند سال قبل نیز بر حسب اتفاق فرصتی بدست داد که با یکی دیگر از مدیران کل اسبق ورزش استان یزد دیداری داشته باشیم، آن مدیر کل نیز اگر چه منتخب استاندار بود، اما آنچنان با موهبت مدیریت غریبه بود که هر امیدی را نا امید می نمود.
حقیقت آنست که در طول سالهای گذشته، به هر دلیل، شوق و ذوق ورزش استان یزد، چه از نوع حرفه ای و قهرمانی و چه از نوع مردمی و اجتماعی رو به افول و خاموشی رفته است.
روزگاری رسانه های مختلف قلم فرسائی میکردند که یزد کویری در عرصه ورزش واترپلو یکه تازی نموده و هماورد طلبی میکند
روزگاری دوچرخه سواری یزد در کشور میدان داری میکرد و بسیاری از روزها گروه های دوچرخه سوار در سطح شهر یا جاده های ییلاقی استان مشاهده می شدند.
شمشیر بازی و قهرمانان آن در کشور می درخشیدند. سوارکاری یا بدمینتون آن در کشور شاخص بودند.
روزگاری والیبالیستهای یزدی در کلاس کشوری توپ می زدند.
روزگاری فوتبال یزد به نقطه ای از محبوبیت رسیده بود که ورزشگاه شهید نصیری مملو از جمعیت می شد و عشاق سینه چاک تیم یزدی فوج فوج موفقیت تیم محبوب خود را در سطح شهر جشن می گرفتند.
و امروز همه این افتخارات و برتری ها تبدیل به خاطره شده اند و جای آن را گروه های بازپروری اعتیاد  ان ای(NA) پر کرده اند.
بدون شک سوء مدیریت سیاست گذاران نابخرد سبب شد تا میوه های رسیده را چیده و به فکر توسعه ورزش و پرورش نهال های خوش استعداد برای بهره وری آینده و تداوم ورزش در استان نباشند که نتیجه اش وضعیت نا مناسب کنونی و بسیار دورتر از شان ورزشی استان یزد. اینها نتایج حقیقی آمار وضعیت موجود است.
ذوق و شوق بخش خصوصی کور شده است، سرمایه هائی که میتوانستند برای رشد و نهادینه نمودن ورزش در استان خرج شوند در همه جا خرج میشود بجز ورزش استان یزد و حاصل همه آن بی تدبیری ها رخوت، سستی، قند خون، دیابت، خماری، نداشتن قهرمان، نداشتن نماینده در تیم های ملی و مانند آن شده است. اگر همین امروز و همین الان نیز مردی پیدا شود که اراده کند شانه زیر بار این خیمه برده و ستون آنرا علم کند، تا بخواهد تلاشش به ثمر بنشیند، خوشبینانه، یکی دو سال دیگر بسرعت خواهد گذشت، آنهم کاری که نیازمند "مرد کهن" است.
اما حاصل این نشست :
آنچنان که از بیانات مدیر کنونی بر آمد، سنجشی از داشته ها، سوابق، توان های استان انجام شده و نیازهای زیر ساختی، انسانی، کوتاه مدت، میان مدت، بلند مدت و مانند آن سنجیده شده (یا در دست اقدام است) و تمام سیستم به سوی ارائه یک برنامه هدفمند پیش میرود، که در آن قرار است همه زوایای ورزش استان دیده شود، شامل ورزش عمومی، ورزش قهرمانی، بستر سازی، شناسائی و پرورش استعدادهای ورزشی در مقاطع مختلف سنی و مانند آن.
علی الظاهر، این مدیر نیز اگر چه منتخب استاندار است، اما باری به هر جهت و در نظر اول تومانی دو تومان از بقیه سر است (برای این مطلب دلیل وجود دارد که به وقتش بیان خواهد شد).
برای گام اول و برای مدت اندکی که ایشان بر این مسند تکیه زده اند، و براساس آنچه خود ایشان بیان کردند، حرکت انجام شده میتواند مطلوب قلمداد شود. آنچنان که اظهار شد حمایت استانداریزد همسو با توانائی های مدیر کل جدید، سبب شده است تا بودجه ورزش استان تا حد دو برابر افزایش پیدا کند. طرح های معوق به سمت تکمیل شدن و بهره برداری پیش برده شوند، دهکده المپیک ، استادیوم پنجاه هزار نفری و مانند آن در دستور کار و پیگیری قرار گیرند.
لذا به  استانداریزد جناب فلاح زاده  توصیه میشود، اگر در نظر ایشان رضای خداوند اوجب واجبات است، هر هفته از اوضاع ورزش استان، از منابع مختلف (تاکید میشود از منابع مختلف) خبر بگیرند و روند کارهای صورت گرفته، در دست اقدام، مشکلات ، (بدون شک) کارشکنی های فراوان و مانند آنرا شخصا رصد کنند (فقط رصد و نه مداخله) تا آنچه ادعا شده است، برای رضای خداوند، افزایش و بهبود سلامت عمومی جامعه، پرورش قهرمانان افتخار آفرینی که نام یزد را بلند آوازه کنند، و شادابی "نسل جوان" استان، به درستی پیش برده شود.
به مدیر کل محترم نیز توصیه میشود : منطق میگوید، هزاران نفر به گرمی دستهای شما را که به نیت خدمت دراز شده است خواهند فشرد، مردم یزد گوهرشناس هستند، به همان تعداد نیز چوب لای چرخ شما خواهند گذاشت (یزدی کوته نظر نیز وجود دارد) تا نتوانید کار کنید و کوس بی لیاقتی متاخرین را به صدا دراورید.
 بهوش باشید عرصه ای که در آن وارد شده اید کارزاری است جهادی، هر قطره عرق کار شما میتواند ارزش خون شهید پیدا کند، همچنین ممکن است بیهوده نیز از میدان به در شوید یا تلاش شما و نیت خیرتان شهید شود، پس "فقط برای رضای خدا کار کنید" و دلسردی به خود راه ندهید.

نتیجه :
 سید غلامرضا کمانه، مدیر کل کنونی ترتبیت بدنی یزد، قریب دو ماه است کار خود را آغاز نموده وی خود ورزشکاری رشید، میانسال، خوش وارد، از خانواده ای ورزشکار و سید اولاد پیغمبر، که هم قهرمان و هم قهرمان زاده است. نه با ورزش بیگانه است و نه با دانش مدیریت، هم جثه ای بزرگ دارد، هم طبعی لطیف و نغز پرداز، گفته میشود که مردم شیراز کسی که موجب شده تا وی ورزش آن استان را رها کرده و به وزارت آموزش و پرورش برود را نفرین کرده اند، زیرا موجب افول ورزش آن استان شده است. گفته میشود که آنقدر جسارت داشته تا مسند ورزش وزارت آموزش و پرورش را آنگاه که
نتوانسته است ادای تکلیف کند، رها نماید، کاری که بسیاری از مدیران "خدمت گذار" نمی کنند و حلاوت مسند قدرت را به رضایت خداوند میفروشند. حضور ایشان در یزد میتواند نعمت باشد. پس هم نیاز به حمایت دارند و هم هدایت، که بر ذمه اهالی یزد است.



یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا