دبير شوراي اطلاع رساني دولت طي مصاحبه اي از تصويب كليات آيين نامه نحوه فعاليت و اختيارات روابط عمومي در هيئت دولت خبر داد .                                                                                                                          

در اين آئين نامه آمده است دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت ضمن مطالعه جامع ، گرد آوي سوابق ، مشورت با صاحبنظران اين حوزه اقدام به تهيه پيش نويس آئين نامه با همكاري بيش از 25 وزارتخانه و سازمان دولتي كرده است كه پيش نويس آن در جلسه شوراي اطلاع رساني دولت با حضور وزراء و نمايندگان تام الاختيار دستگاهها مطرح و با اصلاحاتي به تصويب رسيده است . هر چند تنظيم و تصويب آئين نامه جديد فعاليت روابط عمومي ها بعد از 11 سال كه از آخرين مصوبه هيات دولت در اين زمينه مي گذرد گامي رو بجلو محسوب مي شود ولي چنانچه ملاحظه مي شود تصويب اين آئين نامه عمدتا معطوف به كاركردهاي تبليغاتي و اطلاع رساني دولت و با هدف نظارت و كنترل بيشتر بر نهاد روابط عمومي صورت گرفته است .                                                                       
تصويب چنين آئين نامه هايي همچنين نشان مي دهد چرا هيچگاه روابط عمومي مثل ساير نهادهاي مدني در سيستم هاي سياسي بسته قادر به بازيابي جايگاه واقعي خود نيستند و تنها زماني مي توان به نقش اصلي روابط عمومي اميدوار بود كه اين سيستم ها به سيستم هايي باز، كثرت گرا و مردمي تن در دهند در چنين فضايي است كه صداي مردم به معنا ي درست شنيده مي شود و روابط عمومي ها مي توانند با افكار عمومي كار كنند و چهره واقعي آنرا نشان دهند.                                                                                                                    

در آئين نامه 9 ماده اي وظايف و اختيارات روابط عمومي هيچ اشاره اي به حق طبيعي دسترسي آزادانه به اطلاعات و اينكه مردم احساس نمايند براحتي در جريان امور قرار مي گيرند ديده نمي شود ، كما اينكه هيچ اشاره اي ولو ضمني به يك رسالت مهم روابط عمومي يعني حفظ شان والاي انسان، احترام به حقوق مخاطب و فراهم سازي شرايط گفت وگوي متقابل به معناي واقعي كلمه به منظور انتخاب آگاهانه و آزادانه نشده است در ماده 3 آئين نامه آمده است امور تبليغاتي و اطلاع رساني دستگاههاي اجرايي و شركت ها و موسسات دولتي بايستي تابع خط مشي و سياست هاي كلان دولت باشد و براي اين منظور كميته اي به تعيين شوراي اطلاع رساني دولت بررسي و تصويب كليه طرح هاي تبليغاتي رسانه اي اعم از تيزرها ، آگهي ها ، انتشار نشريات داخلي و برنامه هاي مشاركتي اين دستگاهها را عهده دار خواهد بود.ماده 5 هم حاكي است به منظورانسجام بخشي ، اتخاذ شيوه هاي مناسب و وحدت رويه دولت در امور اطلاع رساني ، مجمع روابط عمومي دستگاههاي اجرايي متشكل از كليه مديران روابط عمومي و معاونين مطبوعاتي و فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به رياست سخنگو و رئيس شوراي اطلاع رساني دولت و دبيري دبير شورا تشكيل مي گردد

بديهي است تنظيم اين دو ماده به معناي متمركز سازي و كنترل از بالا و حفظ اقتدار دولت بر تمامي فعاليت هاي روابط عمومي است تا اين اطمينان وجود داشته باشدكه كاركردهاي روابط عمومي هاي دستگاههاي سراسر كشور منطبق با خواسته ها و منويات از قبل پيش بيني شده است در بخشي ديگر از اين آئين نامه دستگاهها مكلف شده اند تا تمام فعاليت هاي ارتباطي و انتشاراتي خود را از كانال روابط عمومي انجام دهند از طرف ديگر و بر اساس ماده 6 انجام هر گونه مصاحبه و انتشار هر گونه خبر بايستي از طريق روابط عمومي دستگاه صورت پذيرد كه بند اخير هر چند در نگاه اول جايگاه و اعتبار روابط عمومي را به عنوان حلقه واسطه ميان سازمان و جامعه ارتقاء مي بخشد ليكن با توجه به ساير مواد موجود به منزله آخرين اقدام از سلسله اقدامات حفظ اقتدار شوراي اطلاع رساني دولت بر نهاد روابط عمومي است ، براي اين منظور و بر اساس ماده 7 آئين نامه نحوه فعاليت ، وظايف و اختيارات روابط عمومي ها، دستگاههاي اجرايي موظفند حداكثر تا پايان اسفند ماه هر سال برنامه هاي ارتباطي ، اطلاعاتي و انتشاراتي سال بعد خود را تنظيم و براي تصويب به شوراي اطلاع رساني دولت ارائه نمايند در استان ها نيز و بر اساس تبصره 2 ماده 5 مجمع روابط عمومي ها در مراكز استان ها به رياست استاندار و در غياب وي مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان و دبيري مسئول روابط عمومي استانداري و با شركت كليه مسئولان و روابط عمومي دستگاههاي استاني و فرمانداري ها تشكيل مي گردد و هزينه هاي آن نيز به صورت ساليانه در بودجه سنواتي ذيل رديف هاي نهاد رياست جمهوري محاسبه خواهد شد .                                                                
بررسي اجمالي آئين نامه نحوه فعاليت وظايف و اختيارات روابط عمومي دستگاههاي اجرايي نشان مي دهد چگون مي توان روابط عمومي را به چيزي شبيه موتورهاي تبليغاتي تبديل كرد، گويا آنها از خودشان هيچ انديشه و يا سياستي ندارند و بواسطه اينكه حقوق بگير دولتند موظفند تابع خط مشي و تبليغات حكومتي باشند كه ممكن است خود محتاج اصلاح و تجديد نظر باشند .                                                                                               
روابط عمومي ها همواره كوشيده اند تابا اغراق در موفقيت ها و مخفي نگاه داشتن كاستي ها و نقايص نظر مساعد مديران ارشد خود را جلب نمايند و توجه به افكار عمومي و انتقال آنچه كه از عقايد سياسي و اجتماعي و مطالبات واقعي مردم وجود دارد كمترين جايگا ه را در عملكرد هاي آنان داشته است                                            
.
چنين است كه همواره دولت دهاني گشاد براي فرياد زدن و گوش هايي تنگ براي شنيدن دارد و اين كاريكاتور آدمكي كوكي فاقد فرديت و بي اختيار است كه از آئين نامه تازه وظايف و اختيارات روابط عمومي هابيرون مي آيد . در اين حالت روابط عمومي هيچ جايي براي نظريه پردازي و پيشگويي رويدادهاي آينده سازمان ندارد چون با هر بار تعويض دولت چشم اندازهاي كاري آنها نيز تغيير مي كند و به اين ترتيب دور باطلي اتفاق مي افتد كه در آن روابط عمومي ها هيچ نقشي در اصلاح ناكارآمدي ها و نقايص ندارند و تنها موظف به لفاظي هاي تازه اند .                     

مسعود توفان

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا