رییس جمهور در مصاحبه با العالم:
روز قدس یك مسئله جهانی و بشری است

 یزدفردا"رییس‌جمهور روز قدس را موضوعی جهانی دانست و تصریح كرد: روز قدس متعلق به همه بشریت و نقطه پیوند تمامی ملت‌ها بر یك اصل روشن انسانی است. روز قدس اعلام حمایت از مردم مظلوم فلسطین است مردمی كه حقوق آنها زیر چكمه‌ صهیونیست‌های آدم‌كش پایمال می شود.

دكتر محمود احمدی نژاد در مصاحبه اختصاصی با شبكه العالم در پاسخ به سوالی درباره اهمیت روز جهانی قدس، خاطرنشان كرد: امروز مسأله قدس مهمترین مساله جهان است و می توان از صف آرایی ،شدت عمل ومیزان حساسیتی كه كشورها، جریانات و قدرت‌های زورگو نسبت به موضوع قدس نشان می دهند ، به اهمیت قدس پی برد.

امروز موضوع قدس به یك مسئله بشری تبدیل شده است
رییس‌جمهور با بیان اینكه مسئله قدس فقط یك مسئله جغرافیایی، ملی یا فلسطینی نیست، خاطرنشان كرد: اگرچه قدس یك مسئله كاملا اسلامی است اما فقط محدود به مسلمانان نیست امروز مسئله قدس به مسئله بشری تبدیل شده است زیرا رژیم صهیونیستی در برابر چشم 7 میلیارد جمعیت جهان، سرزمینی را با زور و دروغ اشغال كرده و با تهدید كشورهای منطقه ،حمله به كشورهای همسایه و تخریب خانه‌های مردم، در حقیقت كرامت و شخصیت بشریت امروز را مورد خدشه و تحقیر قرار داده است بنابراین موضوع فلسطین یك مسئله بشری است ومطمئنا هركجای دنیا انسان آزاده ای باشد نسبت به موضوع قدس حساس است.

صهیونیسم یك حزب سیاسی بسیار پیچیده ،خشن و بی فرهنگ است
دكتر احمدی‌نژاد با تاكید بر اینكه صهیونیسم یك حزب سیاسی بسیار پیچیده ،خشن و بی فرهنگ است، گفت: صهیونیستها قصد دارند همه دنیا راتحت سلطه خود قرار دهند و فرهنگ دنیا را متلاشی و براقتصاد و سیاست جهان تسلط داشته باشند. آنها به دنبال این هستند كه حتی خودشان تعیین كنند كه چه كسی در كجا حاكم باشد، كدام رسانه چه حرفی را مطرح كند، و چه كسی جایزه صلح بگیرد.
وی با بیان اینكه در حال حاضر پایگاه اصلی صهیونیست ها در رژیم صهیونیستی قرار دارد، تصریح كرد:گرچه برخی معتقدند دولت آمریكا هم به نوعی پایگاه رژیم صهیونیستی است اما اینكه دولت آمریكا تحت سلطه رژیم صهیونیستی است یا رژیم صهیونیستی تحت سلطه دولت آمریكا جای بحث دارد اما مهم این است كه امروز صهیونیست ها همه جهان را مورد تهدید قرار داده اند.

حق تعیین سرنوشت بهترین راه حل برای موضوع فلسطین
دكتر احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی در باره راه حل جمهوری اسلامی ایران برای حل موضوع فلسطین و بازپس گیری حقوق غصب شده فلسطینی ها خاطرنشان كرد: بهترین راه حل برای حل مشكل فلسطین در منشور سازمان ملل متحد پیش بینی شده و آن برخورداری از حق تعیین سرنوشت است. ملت فلسطین دارای تاریخ، سرزمین و هویت مشخصی بوده و یك ملت آواره‌ای نبوده اند كه امروز رژیم صهیونیستی بخواهد آنها را از روی زمین پاك كند.
رییس جمهور تصریح كرد: همان طور كه همه ملت ها از حق تعیین سرنوشت برخوردار هستند باید ملت فلسطین هم از این حق برخوردار باشد. امروز حدود 10 میلیون فلسطینی وجود دارند كه می توانند در رفراندوم آزاد سرنوشت خود را تعیین كنند ملت فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی می‌توانند با هم تصمیم گرفته و آینده فلسطین را رقم بزنند و این انسانی‌ترین و كم‌هزینه‌ترین راه حلی است كه همه باید به آن تن بدهند.

عدم توجه به ریشه اصلی مشكلات فلسطین دلیل شكست مذاكرات سازش
رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی خود از آغاز مجدد مذاكرات سازش، اظهار داشت: بیش از 30 سال است كه این مذاكرات انجام می‌شود و دهها طرح هم ارایه شده است اما سوال این است كه چرا همه آنها به شكست انجامیده است. اگر به مسائل و ریشه اصلی مشكلات فلسطین توجه نشود، نفس انجام گفتگو و مذاكره مشكلی را حل نخواهد كرد از این رو باید ریشه مشكل را شناخت و آن را برطرف كرد.
وی افزود: از سوی دیگر باید مشخص شود كه چه كسی و به نمایندگی از چه كسی می خواهد مذاكره كند و نماینده ده میلیون فلسطینی در كجای این مذاكرات حضور دارد، آیا قرار است اشغالگران خود نماینده فلسطینی‌ها را تعیین كند و در حقیقت می‌خواهد با خود گفت‌وگو كند؟ درحال حاضر رسمی ترین نماینده فلسطین، دولت حماس است چراكه برخاسته از رأی مردم است بنابراین اگر واقعا قرار است مذاكره ای صورت بگیرد باید نماینده ده میلیون فلسطینی هم در آن حضور داشته باشد.

مسایل انتخاباتی داخل آمریكا دلیل آغاز مجدد مذاكرات سازش
دكتر احمدی‌نژاد خاطرنشان كرد: در روند مذاكرات سازش باید مشخص باشدكه آیا موضوع مذاكرات، تعیین سرنوشت ملت وسرزمین فلسطین ،رفع ظلم، تبعیض و بازگشت اشغالگران به سرزمین های خود است یا اینكه صرفا یك عده می خواهند با یكدیگر تفاهم كنند؟ از سوی دیگر باید معلوم شود كه در چه شرایطی این تفاهم انجام می شود؟ چه كسی ناظر و چه كسی واسطه آن است؟ آیا كسی كه واسطه مذاكرات است، خود یك طرف مذاكره نیست؟ تجربه نشان داده است كه دولت های آمریكا به طور مطلق از جنایات، تجاوزگری ها و اشغالگری های رژیم صهیونیستی حمایت كردند بنابراین آنها چطور می توانند واسطه مذاكره باشند؟
دكتر احمدی نژاد اظهار داشت: اشغالگران صهیونیستی چنین تصور نكنند كه اگر در جریان مذاكرات به فرض تفاهمنامه ای را به امضاء رساندند، در دنیامشروعیت و مقبولیت پیدا خواهند كرد این تصور كاملا اشتباهی است زیرا امروز صهیونیست ها در بین همه ملت های جهان منفور هستند و به جز حزب صهیونیسم كه در آمریكا و اروپا چند هزار عضو دارد هیچ كس در دنیا به صهیونیستها علاقه ای ندارد. شاید یكی از اهداف آغاز روند مذاكرات سازش تنها به دلیل مسایل انتخاباتی داخل آمریكا باشد و با صحنه سازی و تبلیغات قصد دارند در بین مردم آمریكا برای خود وجهه ای درست كنند در حالیكه به نظر می رسد نیازی به اینگونه صحنه سازیها وجود ندارد زیرا در آمریكا دو حزب بیشتر حاكم نیست و مردم گزینه سومی پیش رو ندارند وبه اجبار باید حزبی كه ضرر كمتری دارد را انتخاب كنند مردم آمریكا فكر می‌كنند جمهوری‌خواهان خشن‌تر و بدتر از دیگران هستند از این رو نیازی به اینگونه تبلیغات و صحنه سازی‌ها  وجود ندارد.
دكتر احمدی‌نژاد با تأكید بر اینكه مسئله فلسطین باید توسط مردم این كشور و با به رسمیت شناختن حقوق اساسی ملت فلسطین حل شود،گفت: حل این موضوع نیازی به جنگ و لشكركشی ندارد تنها باید حق ابتدایی و اولیه مردم فلسطین را به آنها بدهند وضرورتی هم به انجام ده‌ها دور مذاكره و ارائه طرح‌های مختلف وجود ندارد.

اعلام آمادگی ایران برای كمك دفاعی به كشورهای منطقه
رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره حمایت دفاعی تهران از كشورهای منطقه، گفت: ایران آمادگی دارد تجربیات دفاعی خود را در اختیار همه كشورهای منطقه قرار دهد دارد البته این كمك كاملا جنبه دفاعی دارد ضمن اینكه همكاری دفاعی اختصاص به كشور خاصی ندارد و هر كشوری می تواند نیازهای دفاعی خود را از ایران تامین كند.

بهبود روابط ایران،عربستان و مصر به نفع جهان اسلام است
دكتر احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران، مصر و عربستان، اظهار داشت: مناسبات ایران با سایر كشورها بر اساس دوستی، محبت و برادری استوار است به خصوص با كشورهای منطقه و اسلامی انگیزه بیشتری برای همكاری داریم اگر بعضا فاصله‌ای با برخی كشورهای دوست وجود دارد عمدتا تحت تأثیر القائات و دخالت‌های دشمنان است. چرا كه می دانند اگر مصر، عربستان و ایران در كنار هم باشند، دیگر رژیم صهیونیستی جایی برای حضور در منطقه نخواهد داشت ،ملت فلسطین مظلومیت را تجربه نخواهند كرد ،دیگر كسی جرأت نمی‌كند افغانستان و عراق را اشغال و مردم پاكستان را بمباران كنند وهیچ ناامنی و اختلافی در منطقه باقی نخواهد ماند. روابط نزدیك این سه كشور به نفع همه بشریت وجهان اسلام است زیرا خاورمیانه چهارراه ارتباطی جهان است و خاورمیانه امن و آباد به نفع همه جهان است ایران تلاش خود را برای بهبود این روابط انجام می دهد اما این رابطه دشمنانی هم دارد.

باید تاثیر تحریم ها را در اروپا جستجو كرد
رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره تحریم های اقتصادی علیه ملت ایران و تاثیر آن در اوضاع داخلی ایران، خاطرنشان كرد: اینگونه تحریم‌ها بیشترین تأثیر را دركشورهای اروپایی دارد زیرا آمریكایی‌ها كه از گذشته با ایران رابطه اقتصادی نداشتند.آنها در حقیقت عدم همكاری اقتصادی با ایران را به اروپایی‌ها تحمیل می كنند، از این رو اروپایی ها بیشترین زیان را از تحریم متحمل می شوند زیرا ایران توانایی ساخت و یا تهیه كالاهای مورد نیاز خود را از سراسر جهان دارد بنابراین نباید دنبال تأثیر تحریم در ایران بود باید تأثیرات آن را در اروپا جستجو كرد.
دكتر احمدی‌نژاد خاطرنشان كرد: البته اعمال تحریم‌ها از سوی قدرت‌های زورگو بر اقتصاد ایران تاثیرات مثبتی دارد امروز ایران با خود اتكایی، نوآوری و شكوفایی از حركتی رو به جلو برخوردار است وهر تحریك بیرونی به این حركت شتاب می دهد. ایران در بخش نفت و بنزین قدمتی 100 ساله دارد و تمام مراحل مربوط به ساخت پالایشگاه ،تولید،اكتشاف و صادرات نفت را در داخل انجام می دهد بنابراین تحریم ها در این بخش هیچ تاثیری نخواهد داشت و اقدام قدرت‌های زورگو در این زمینه مانند آن است كه كسی كه دریاچه آب شیرین در اختیار دارد را به تحریم آب شیرین تهدید كنند.

خروج نظامی از عراق باید با تعهد به عدم دخالت در امور داخلی عراق همراه باشد
دكتر احمدی‌نژاد درباره خروج نیروهای آمریكایی از عراق، خاطرنشان كرد: اقدام دولت آمریكا به معنای پایان حضور نیروهای آمریكایی در عراق نیست البته ایران از نفس كاهش نیروهای نظامی در عراق استقبال می‌كند چراكه معتقدیم عراق باید به دست مردم این كشور اداره شود خروج نظامی زمانی مناسب است كه همراه با اعلام احترام به استقلال دولت و نظام سیاسی عراق ،تعهد به عدم دخالت در امور داخلی عراق و عمل به آن باشد.
رییس‌جمهور با اشاره به بی‌نتیجه بودن حضور نظامی آمریكا در عراق، تصریح كرد: امروز برای مردم آمریكا و جهان جای سوال دارد كه حضور آمریكا در عراق چه نتیجه ای داشت ؟ آیا بر امنیت منطقه افزوده شد؟آیا تروریسم ریشه‌كن و اقتصاد منطقه بهبود یافت؟ آیا سلاح كشتار جمعی كشف ومعدوم شد و اصولا هدف از این حمله چه بود.
دكتر احمدی‌نژاد با تأكید برلزوم پاسخگو بودن كسانی كه در عراق مرتكب جنایت شدند،گفت:اگر بعد از سقوط صدام، ادامه حضورآمریكایی ها در عراق درست بود، پس چرا امروز نیروهای نظامی آمریكا می‌خواهند از این كشور بیرون بروند؟ چه كسی باید پاسخ خون‌های ریخته شده و خرابی های انجام شده را بدهد؟ به هرحال باید كسی مسؤولیت این جنایات را بپذیرد، خسارت بدهد،مجازات شود و تعهد بدهد كه دیگر این اشتباهات تكرار نشود.

معرفی مجرم حمله نظامی آمریكا به عراق،ناامنی و تروریسم را از بین می برد
رییس‌جمهورافزود:اگرآقای اوباما می‌خواهد واقعا كار مفیدی را انجام دهد، باید به عدم دخالت در امور داخلی عراق و خروج كامل نیروهای نظامی متعهد شود و مجرم را به یك دادگاه عادل در جهان معرفی كند تا مجازات شود اگر چنین اتفاق بیافتد مطمئنا ناامنی و تروریسم از بین می رود زیرا بهانه تروریست ها حضور آمریكایی‌ها در عراق است.
دكتر احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال مناظره با رییس جمهور آمریكا، اظهار داشت: ملت ایران همواره اهل گفت‌و گو و منطق است. در دوره آقای بوش برای مناظره در برابر رسانه ها اعلام آمادگی كردیم امروز هم این آمادگی وجود دارد باورمان این است كه منطق ملت ایران در همه مجامع جهانی قابل بیان و دفاع است.

نیروگاه اتمی بوشهر آلودگی ایجاد نمی كند
رییس‌جمهور در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره اظهار نگرانی كشورهای اروپایی مبنی براینكه با به راه افتادن نیروگاه اتمی بوشهر این نیروگاه در منطقه و جهان آلودگی ایجاد خواهد كرد،خاطرنشان كرد:در دنیا 400 نیروگاه اتمی وجود دارد چرا 399 نیروگاه دیگر ازنگاه اروپایی ها استثناء است؟ اگر نیروگاه های دیگر آلودگی ایجاد نمی كند نیروگاه اتمی بوشهر هم آلودگی ایجاد نمی كند.
دكتر احمدی نژاد با بیان اینكه نیروگاه بوشهر زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی و طبق استانداردهای بین‌المللی فعالیت می‌كند،گفت: تمام استانداردهای بین المللی در ساخت نیروگاه بوشهر رعایت شده است و احتمال هیچ‌گونه آلودگی وجود ندارد و به نظر می رسد برخی اظهارات در این زمینه از روی ناراحتی بیان می شود.
دكتراحمدی‌نژاد تصریح كرد: باید تمام كشورهای منطقه بتوانند از انرژی صلح آمیز هسته ای به عنوان انرژی پاك استفاده كنند و دستیابی به آن حق طبیعی همه كشورهاست و كسی نمی‌تواند مانع آن شود.ایران آمادگی دارد تجربیات خود را در زمینه انرژی صلح آمیز هسته ای به كشورهای منطقه منتقل كند.
رییس جمهور افزود:هنوز نیروگاه اتمی بوشهر راه اندازی نشده و تنها سوخت به داخل ساختمان برده شده است تا با قرار گرفتن در جای خود در یك دوره 2-3 ماهه راه اندازی شود اما انتقال سوخت اقدام مهمی بود كه با اتمام نصب همه تجهیزات و آزمایش آن با تزریق سوخت،فعالیت این نیروگاه آغاز خواهد شد كه امیدوارم طرف روسی هم براساس تعهدات خود این نیروگاه را در زمان پیش بینی شده راه اندازی كند
 

 

یزدفردا

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا