دغدغه فعالین گردشگری یزد دراولین جلسه رسمی رئیس جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد

یزدفردا :سومین جلسه شورای تشکل­های گردشگری استان یزد شنبه 6 شهریور ماه 1389در دفتر ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد شکل گرفت.
به گزارش خبرنگاریزدفردا :جلسه با درخواست شورای تشکل­ها و موضوع معارفه اعضا، معرفی پتانسیل­های بخش خصوصی در حوزه گردشگری استان و اعلام آمادگی جهت همکاری صمیمانه و خالصانه با مدیر جدید این سازمان شکل گرفت اما تحت­الشعاع تودیع و معارفه عجیب و خصوصی و غیر رسمی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد قرار داشت و اعضا همچنان خواستار توضیح قانع­کننده مسئولین سازمان میراث فرهنگی کشور و مسئولین ارشد استان از بابت این نوع معارفه شدند.
نبیل؛ رئیس هیئت مدیره جامعه هتلداران استان یزد: ضمن خوشامدگویی و تاکید بر حمایت همه جانبه­ی تشکل­ها گردشگری، به توضیح در مورد فعالیت­های بخش خصوصی در بافت قدیم و زنده کردن این بافت ارزشمند پرداخت، سپس به جایگاه مهم سازمان میراث فرهنگی در استان تاریخی یزد و تشابه آن با شرکت نفت در خوزستان اشاره کردند و در پایان با توجه به اینکه نام یزد و ونیز همیشه در کنار هم می­آید خواستار وضع قوانین خاص خارج از قوانین کلی کشور و متناسب با بافت یزد شد.
موحد؛ رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی نیز صحبت خود را با گلایه از نوع معارفه رضایی شروع و این امر را کم اهمیت­ شمردن این سازمان توسط مسئولین استان و کشور دانست و خاطر نشان کردند که در جلسه کانون سراسری انجمن­های صنفی دفاتر خدمات مسافرتی کشور از شخص بقایی جویای دلیل خواهند شد. چرا که وقتی مهندس بهرام رضایی فردی متخصص، لایق، با تجربه و دارای مدرک تحصیلی مرتبط می­باشد، می­بایست در بوق و کرنا کرد و جار زد. چرا بدون حضور فعالین بخش خصوصی و دیگر مسئولین استان با چراغ خاموش این معارفه انجام شود، که این رسم مردم این دیار نیست، وی همچنین از بافت تاریخی یزد به عنوان گنجینه ملی و منحصربه فرد نام برد که گردشگران اروپایی بخاطر نداشتن این چنین معماری و هنری به ایران کشیده می­شوند نه طبیعت شمال کشور که خود زیباترش را دارند.
کاظمی­ فرد در ادامه: پس از خوش­آمد گویی از عدم نگرانی اعضائ تشکل­ها در حوزه میراث فرهنگی اشاره کرد و دلیل آن را تخصص و آشنایی مدیر جدید در این زمینه دانست و نگرانی را متوجه حوزه گردشگری دانست که نیاز به توجه ویژه دارد که امروزه در دنیا به عنوان یک صنعت بسیار مهم و پولساز نگاه دولتمردان را به خود جلب کرده است.
سید محسن حاجی سعید؛ دبیرشورای تشکل­های گردشگری استان یزد نیز ضمن خوش­آمدگویی از بابت خارج شدن مسند ریاست سازمان میراث فرهنگی ازبلاتکلیفی و همچنین انتخاب فردی متخصص و آشنا به سیستم سازمان میراث فرهنگی ابراز خوشحالی کرده و یادآور شد که بافت تاریخی یزد و خانه­ های آن که بیشتر شبیه یک سری خانه­ های خشتی توسری خورده می­ ماند نیاز به مدیریت ویژه دارد، که این نوع معارفه و تودیع بیانگر خلاف این ماجراست و جای آن بود که از سیفی؛ رئیس سابق این سازمان به خاطر زحمات و تلاشهایشان تشکر و به مدیر غیر بومی، خیر­مقدمی شایسته فرهنگ مردم یزد و یزدی­ تباران و ایشان گفته می­شد.
وی در ادامه گزارشی از شکل ­گیری شورای تشکل­های گردشگری استان یزد به عنوان اولین شورای تخصصی گردشگری در سطح کشور داد. و در مورد انتظارات مردم فرهنگی یزد و فعالین حوزه میراث فرهنگی و گردشگری خواستار
1- جهانی شدن یزد و خارج شدن از لیست یک رقیب قوی ولی شکست خورده در راه ثبت جهانی بافت تاریخی یزد
2- جلوگیری از تخریب روز­افزون در بافت تاریخی یزد و شهرستان­ها و انجام مطالعات جهت پویایی این بافت.
3- معرفی جاذبه­های تاریخی یزد با برگزاری نمایشگاه­های بین­المللی که یزد تجربه مدیریت اینگونه نمایشگاه­ها را نیز دارد.
4- تعامل با مسئولین استان
5- راه اندازی موزه­ی منطقه­ای کویر
6- تقویت و حمایت از مطالعات باستان­شناسی و راه­اندازی موزه باستان­شناسی یزد.
7- حمایت از بخش خصوصی
شد.
در ادامه بهرام رضایی رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، ضمن تشکر و ابراز خوشحالی از بوجود آمدن امکان مدیریت سازمان میراث فرهنگی یزد، ازعلاقه خود در دوران دانشجویی به بافت تاریخی یزد یاد کرد.ایشان یادآور شد که یک موضوع مهم در کشور فرهنگ ایرانی است، و یزد یک شهر شاخص و نمونه فرهنگی است و می­بایست از ساختار فرهنگی و اجتماعی یزد استفاده شود.
وی هدف سازمان و خود را کار کارشناسی شده با رعایت اصول و قواعد دانست و اظهار داشت: اگر در زمینه ثبت آثار شرایطی مهیا شود که بیشترین نفع نصیب مردم شود، خودشان برای حفظ آن کوشا می­شوند و این مهم در یزد که اولین بافت تاریخی ثبت ملی کشور است باید محقق شود.
وی خاطر نشان کرد همه از بزرگی عرصه ثبتی بافت تاریخی یزد انتقاد می­کنند و باید در جواب گفت: بزرگ هست اغراق نمی­ کنیم.
این بافت نیازمند طرح جامع جهت احیا، حفظ و توسعه با توجه به تناسب ارزش بناها می­باشد و خانه ­های این بافت با هدف حضور مردم در آن و رونق زندگی و حیات نیازمند برنامه­ ریزی و سرمایه­ گذاری می­باشد.
وی همچنین از مطرح شدن پرونده ثبت دو باغ ایرانی از یزد جهت معرفی به سازمان جهانی یونسکو یاد کرد و گفت امسال قرار است تلاشی مضاعف و کار ویژه ­ای برای ثبت جهانی بافت تاریخی یزد انجام شود که این مستلزم حمایت مسئولان استانی و میراث فرهنگی کشور می­باشد.
مهندس نیکزاد؛ معاون حفظ و احیای این سازمان از فعالیت­های جاری معاونت حفظ و احیا در بافت تاریخی یزد مانند مرمت بناهای شاخص(مسجد جامع و بقعه سید رکن­الدین)، بازسازی ساباط­ها ومعابر، کف سازی بازار خان با مشارکت شهرداری و ادامه تهیه اطلس باستان­شناسی یزد توضیحاتی را بیان نمود.
وی در ادامه افزود: که همه فکر می­کردند استان یزد به لحاظ باستان­شناسی فقیر است و بعد از شروع فعالیت متوجه شدیم که به لحاظ مطالعات باستان­شناسی فقیر است.
جناب مهندس بهرام رضایی در پایان ضمن خشنودی از برگزاری این جلسه به نیاز این سازمان جهت حضور فعال بخش خصوصی در راستای سرمایه­گذاری در بافت تاریخی یزد اشاره و اعلام کرد این سازمان مشتاق حمایت و مشارکت 50% با بخش خصوصی جهت احیاء خانه­ های تاریخی می­باشد.


یزدفردا


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا