صدا و سیما ،مسابقه محله ، شهرستان خاتم ، صدای بز !

محمد ابراهیم قانع
یزدفردا "نوشتن این مطلب برای من که به خطاها و کوتاهی های معمول صدا و سیما عادت کرده ام خیلی غریب بود ولی امروز صبح با آن چیزی که از شبکه دو و برنامه فیتیله یا مسابقه محله دیدم مرا وادار به این انتقاد کرد .

شاید برای خیلی از ماها مشاهده به سخره گرفته شدن شهرستانی ها به هر طریق از لهجه بگیرید تا تقلید رفتار به امری عادی تبدیل شده باشد . بعد از حاشیه هایی که برنامه صبح آمد با فرماندار شهرستان خاتم داشت و بحث هایی که منجر به عذر خواهی صدا و سیما شد حداقل کمی به مسئولین شهرستانمان امیدوار شدیم که از حریم فرهنگ مردم دفاع میکنند ، اما انگار نه انگار که در تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی مجری برنامه از یک دانش آموز ناآگاه درخواست میکند تا بعنوان شیرین کاری از خود صدای بز در بیاورد !! آری تعجب نکنید صدای بز .
ویا دوستان برنامه فیتیله به هر طریقی سعی در کم فرهنگ جلوه دادن قشر محروم و روستایی جامعه ما دارند . لهجه های به سخره گرفته شده ، فاصله زیاد بین چهره واقعی روستاییان ما با آنچه در صدا و سیما به نمایش در می آید باعث ایجاد حس خود کم بینی در بینندگان روستایی برنامه ها میشود . کودکی که خود را در محیطی حقیر میبیند مطمئناً تمایل پیدا میکند که به مهد اصطلاحاً فرهنگ ایران یعنی همان پایتخت مهاجرت کند . حال آنکه این قالب تفکر توسط خود رسانه ملی در حال رشد و گسترش است .
آیا کارگردانان این برنامه ها برای خود حد و مرزی در هجوم به خرده فرهنگ های دیگر قائلند ؟
آیا همین مدیران حاضر که نه ،!! قادر به بسخره گرفتن یک داشن آموز تهرانی در رسانه ملی هستند ؟
آیا این شکل مسابقه با یک تهرانی نیز میتوانست ارائه شود؟
افسوس که فاصله جغرافیایی هنوز هم بر فکر مدیریان و برنامه سازان رسانه ملی فاصله انداخته است و آنان را از ارائه برنامه های با کیفیت بالا و تشویق شهرستانی ها ماندن و ساختن محل سکونت خود باز میدارد .

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا