تحلیل آثار طرح بحث مکتب ایرانی


سیاوش آقاجانی

 رأی کوبنده ملت ایران به آقای احمدی نژاد با پشتوانه های بزرگ انقلاب نباید منجر به سنگر گرفتن افرادی که مورد پسند ملت و بزرگان انقلاب و حامیان دولت نیستند، در پشت رییس جمهور گردد و بدتر اینکه خود را وارث رأی مردم به رییس جمهور مردم دانسته و موجب کدورت بین ارکان نظام، مردم و دولت گردند و اما تحلیل آثار طرح بحث مکتب ایرانی: فارغ از اینکه اصل بحث صحیح است و یا غلط و اینکه مطرح کننده ­ی آن بر اساس چه خاستگاه و چه مبنای تفکری آن را طرح نموده، به آثار آن می پردازم:
 1- مکان و زمان طرح این ایده در همایش ایرانیان خارج از کشور بوده است و احتمالاً هدف طراح آن بدست آوردن دل میهمانان همایش بوده است، که با توجه به تشویق حضار، احتمالاً تا حدی این هدف طراح برآورده شده است.
 2- طرح مکتب ایرانی با این ایده که اسلام تنها در ایران وجود دارد و معرفی ایران، معرفی اسلام خواهد بود، این مضمون را به ذهن غیر ایرانیان تداعی نمود که ایرانیان، اسلام را مبنی نمی دانند بلکه، مبنای تفکریشان به نوعی حس ناسیونالیستی بر می گردد و بر همین اساس، ایده­­ی کشوری که سعی در معرفی اسلام داشته است، به همان مرزهای جغرافیایی خود محدود می­گردد، چرا که همانطوری که طراح ایرانی این ایده به کشورش عشق می ورزد، هیچ غیر ایرانی حاضر به ارجحیت ملیت یک ایرانی بر ملیت خود نخواهد شد.
 3- صرف نام یک کشور که در آن مذاهب مختلفی از اسلام و دینهای دیگر الهی و حتی غیر الهی وجود دارد، نمی تواند تداعی کننده­ی یک مکتب خالص باشد و اصرار بر استفاده از آن به نوعی ملغمه­ی دینی منجر خواهد شد.
 4- یادمان باشد همان نگارنده­ی کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران، حس ناسیونالیستی و یا وطن پرستی را نوعی حس خودپرستی جمعی معرفی می کند و البته در روایاتی، دوست داشتن وطن از نشانه های ایمان معرفی شده است که با تجمیع این تعاریف، می توان برای حسن وطن دوستی جایگاهی مجاز و محدود تعریف نمود و از آن در جهت آبادانی و خدمت استفاده نمود. بالاخره همه­ی کسانی که وطنی دارند دوست خواهند داشت کشورشان در رأس همه­ی کشورها باشد پس احتمالاً منجر خواهد شد تا هر کشوری برای خودش مکتبی تعریف نماید و این یعنی تولد مکاتب جغرافیایی مانند مکتب ایران.
 5- اسلام برای هدایت جهانیان آمده است و ایده اش جهان شمول است. هدف از ظهور حضرت حجت نیز نجات جهان است، چرا که انقلاب حضرت مهدی (عج) جهانی است. معمار انقلاب نیز همواره روی صدور انقلاب به جهان تأکید داشت و حتی رییس جمهور ایران نیز همواره بر اینکه ایران قصد اصلاح جهان را دارد و یا برای جهان برنامه دارد، تأکید داشته است، پس هر گونه محدودیت عمدی-عامدانه و یا سهوی – جاهلانه نه تنها به این ایده خدمت نخواهد کرد که در جهت عکس ایده­ی اسلام و انقلاب بحساب می­آید.
 6- تعریف یک مکتب بدون مرشد و رهبر و کتاب آسمانی و اتصال به وحی، در مقابل مکتبی به عظمت شیعه با پشتوانه­ی 124000 پیغمبر و 12 امام معصوم و کتاب آسمانی قرآن و علمای بزرگ، نه تنها یک جعل بحساب می آید که منجر به توهین به مکتب عظیم شیعه می گردد و اگر طراح این ایده، مکتب مجعول خود را به همان مکتب شیعه حواله دهد نیز، یعنی یک مکتب جهان شمول عظیم شیعه را به یک مکتب جغرافیایی تحقیر نموده است.
 7- ارج ایرانیان در پذیرفتن اسلام و امانت داری در حفظ آن، آنقدر عظیم است که پیامبر بزرگ اسلام دست بر دوش سلمان فارسی نهاد و از مردم فارس به عنوان یاری کنندگان به اسلام نام برد، اما آیا این یاری رساندن به دین، اگر بجای اصالت دادن به آن، منجر به اصالت دادن به ایران شود، نام یاری کننده را در ذهن تداعی خواهد نمود یا دشمن؟!
 8- انقلاب اسلامی ایران به عنوان معرفی کننده­ی مکتب راستین تشیع و اسلام ناب محمدی، همواره دشمنان زیادی داشته و دارد و طرح این مکتب موجب سوء استفاده­ی آنها برای خدشه وارد کردن به آرمان خدمت به اسلام راستین در ایران گردید و طرح چنین مکتبی را ابزاری برای تحریف آرمان اسلامی به یک ایده­­ی جهان گشایی و یا ناسیونالیست حکومتی دانستند.
 9- طراح این طرح با توجه به سوابقی که در طرح نظرات غیر علمی و فتنه انگیز دارد همواره مورد حساسیت دوستان و دشمنان دولت واقع شده و موجب دلسردی دوستان و خوشحالی و سوءاستفاده­ی دشمنان گردیده است و این یعنی هدر رفتن کلان انرژی دولت، فعالان سیاسی و کشور در جهت مقابله با اشتباه و خنثی نمودن آثارسوء احتمالی، شکاف های حاصله و ضربات وارده.
 10- ایجاد فضایی برای طرح غیر علمی نظرات در حوزه­ی دین و به نوعی بازگشت به پلورالیزم دینی با اینکه همین ایده موجب وارد آمدن لطمات بسیاری به انقلاب در دوره­ی اصلاحات گردید که از آن جمله دریدن حیای اجتماعی و تبلیغ حکومتی بی حجابی و توهین به ائمه و مراجع دانست که متأسفانه طراحان این ایده، خواسته یا ناخواسته به همان اهداف خدمت می کنند.
 11- تبلیغ چاپلوسی حکومتی تا آنجا که برای خوش آمد مردم اسراییل!!! و یا هنرمندان خاص!!! ویا ایرانیان با شناخت دینی ناچیز!!! و ... سخنرانی های چاپلوسانه و غیر مسئولانه مجاز شمرده شود بی آنکه رضایت مراجع دینی، اساتید حوزه، نمایندگان مشخص و بارز رهبر معظم انقلاب، جایگاهی داشته باشد و حتی موجب ناخشنودی و عصبانیت آنها گردد!
 12-کاهش محبوبیت رییس محترم جمهور به دلیل اهمال در کنترل و یا برکناری فردی که با این همه انتقاد از دلسوزان و سوءاستفاده از سوی بدخواهان، همچنان مورد اعتماد و حمایت همه جانبه واقع می شود. این مسئله موجب گردیده است تا حس مقاومت زیبای رییس جمهور در برابر بدخواهان انقلاب نیز تحت الشعاع قرار بگیرد و تجمیع این مقاومت مقدس با مقاومت غیر منطقی در برابر تذکرات دلسوزان انقلاب و دولت به نوعی لجاجت تعبیر گردد.

منبع"نقد نیوز

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا