گزارش و گزارش تصویری :

افتتاحیه طرح ضیافت اندیشه به میزبانی دانشگاه یزد  در یزد

یزدفردا "در مراسمی که صبح روز شنبه 23مردادماه جاری در سالن شهید پاکنژاد یزد برگزارشد، طرح ضیافت اندیشه با مشارکت یک هزار و پانصد دانشجوی یزدی رسماً افتتاح شد.
همیشه ماه رمضان از شیرین‌ترین و خاطره ‌انگیزترین ایام سال در دانشگاه‌ها بود كه نسیم معنویت آن فضای پر از نشاط جوانان را عطرآگین می‌كرد، و برای دانشجویان روزه‌دار و با معرفت، محیط دانشگاه رنگ و بوی دیگری می‌یافت.


اما امسال ماه رمضان دانشگاه‌ها تعطیل است، دیگر از آن جمع‌های صمیمی هنگام سفره سحری و آن سبكبالی و حالات انقطاع دانشجویان در نزدیكی افطار خبری نیست!

چه باید كرد؟ فقط امسال كه نیست، تا ده سال دیگر نیز چنین است! آیا از خیر فضای زیبای دانشگاه‌ها در ماه رمضان بگذریم و تسلیم تعطیلات شویم، یا راه دیگری می‌توان یافت؟

فرصت طلایی ماه رمضان را برای طلا شدن وجودمان از دست نمی‌دهیم و می‌رویم كه با همتی بلند درب دانشگاه‌های بزرگ كشور را به روی دانشجویان علاقمند به فضای روحانی و محیط سرتاسر شور و شادابی دانشجویی باز كنیم و رمضانی متفاوت با رمضان‌های دیگر را تجربه نماییم.

طرح «ضیافت اندیشه» دانشجویان سراسر كشور را در ماه رمضان دعوت به ضیافتی می‌كند كه در دل ضیافت خدا قرار داد تا «ضیافت در ضیافت» را در 35 مركز دانشگاهی تجربه نمایند و از فرصت ماه رمضان بیشترین بهره را برای سیر و سلوك معنوی و تعمیق بینش دینی خود برده باشند و از حضور در كنار همدیگر فیض ببرند.

30 دانشگاه بزرگ كشور در مراكز 30 استان و 5 دانشگاه بزرگ شهر تهران با همكاری و مساعدت دانشگاه‌های دیگر، محل اجرای این طرح خواهند بود كه هر كدام با ظرفیت پذیرش 3 هزار دانشجو در مجموع 100 هزار دانشجو را در ماه رمضان تحت پوشش برنامه‌های این طرح خواهند گرفت.

كلاس‌هایی كه در این طرح ارائه خواهند شد موضوعات مورد نیاز و در عین حال جذاب برای دانشجویان است و برنامه‌های متنوع معنوی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، هنری و ورزشی كه در این طرح پیش‌بینی شده است پاسخگوی سلیقه‌های مختلف و ذوق‌های متنوع دانشجویان است و در نهایت یك فضای پرنشاط و شاداب، معنوی و روحانی، علمی و آموزشی، صمیمی و دوستانه ایجاد خواهد شد تا در سایه بركات ماه مهمانی خدا بیشترین بهره را دانشجویان عزیز برده باشند، انشاءالله.

ویژگی مهم طرح

1) دانشجویان در شهر خود و یا در نزدیكترین شهر به خانواده خود طرح را خواهند گذراند و از فیض ملاقات با خانواده بهره‌مند می‌باشند، جابجایی دانشجویان از محل تحصیل به نزدیكترین دانشگاه محل زندگیشان با آسانترین شكل انجام خواهد گرفت، و دانشجویان بومی هر استان فرصتی پیدا خواهند كرد كه بیشتر با همدیگر آشنا شوند.

2) برنامه‌های طرح ضیافت اندیشه از نماز ظهر شروع و تا پایان شب و صرف سحری ادامه خواهد داشت و دانشجویان علاقمند لذت بیداری در شب‌های ماه رمضان را خواهند چشید. بخش الزامی طرح شركت در كلاس‌های آموزشی است كه از هنگام ظهر تا مغرب می‌باشد و حضور در برنامه‌های متنوع شب انتخابی بوده و بستگی به علاقه و میل دانشجویان دارد.

3)با تشكیل گروه‌های علمی و تدوین عالمانه دروس و برنامه‌های تربیتی، و برگزاری كارگاه‌های آموزشی برای حدود 2 هزار استاد حوزوی و دانشگاهی، بهترین اساتید برای تدریس و مدیریت بخش‌های مختلف طرح انتخاب و در خدمت دانشجویان عزیز قرار می‌گیرند.

4)با توجه به اینكه اكثریت دانشجویان در دانشگاه‌هایی مشغول به تحصیل هستند كه دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در آنها حضور ندارد و امكان استفاده از برنامه‌های نهاد را ندارند، در این طرح فرصتی پدید می‌آید كه دانشجویان علاقمند آن مراكز نیز زیر چتر برنامه‌های نهاد قرار گیرند و برای نهاد نیز فرصتی هست كه با دانشجویان فعال آن مركز ارتباط مناسبی را برقرار نمایند.

5)برای دانشجویان شركت كننده در این طرح گواهینامه پایان دوره اعطا می‌شود كه زمینه را برای گذراندن دوره‌های تكمیلی و دیگر برنامه‌های آتی نهاد فراهم می‌سازد. اولویت در استفاده از امكانات ازدواج دانشجویی و در اولویت قرار گرفتن دانشجویان ممتاز طرح برای سفر عمره، عتبات و مشهد، از دیگر امتیازات شركت در این طرح می‌باشد. دانشجویانی كه كلاس‌های آموزشی طرح را با موفقیت بگذرانند می‌توانند نمره آن را برای چهار واحد از دروس معارف خویش محسوب نمایند.

اهم برنامه های طرح

1) در بخش آموزشی ده عنوان درس با عناوین زیر ارائه خواهد شد:

- لذت تدبر در آثات الهی (مباحث قرآنی)

- در محضر درس مولا (سیری در نهج‌البلاغه ـ میم مثل مولا)

- دوستی با خدا (پله پله تا ملاقات خدا ـ بحث‌های اخلاقی)

- سبك جدید زندگی (مهارت‌های زندگی)

- نظام‌های سیاسی دنیا (سیاست روشن ـ نظام سیاسی اسلام)

- چرا شیعه؟

- زوایای نهان تمدن غرب (غرب‌شناسی)

- تقابل هویت‌ها (جنگ نرم)

- جریان‌شناسی فكری و فرهنگی (ویژه پسران)

- سكسكه‌های یك ایسم (ویژه دختران)

هر كدام از این موضوعات در پنج جلسه ارائه و در جلسه ششم آزمون برگزار می‌شود.

2) در بخش تربیتی برنامه‌ها بدین ترتیب خواهد بود:

- ویژه برنامه افطار، مناجات قبل از اذان، نماز جماعت در فضای باز و زیر آسمان، دعای دسته‌ جمعی هنگام افطار، دعوت از مهمانان ویژه برای هر شب جمعه جهت حضور در كنار سفره افطار دانشجویان

- گفتگوهای آزاد دانشجویی با موضوعات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی كه به صورت هم‌اندیشی اداره می‌شود و با حضور استاد راهنما دانشجویان به ارائه نظرات خود می‌پردازند. برای حضور در گفتگوها ثبت نام به عمل خواهد آمد و هر موضوعی كه به حد نصاب لازم از جهت شركت‌كننده برسد برگزار خواهد شد.

- نقد فیلم‌های تأثیرگذار كه با مضامین جهت‌دار و سیاسی تهیه شده و در صدد القائات خاص می‌باشند. فیلم‌ها توسط گروهی متخصص انتخاب می‌گردد و با حضور كارشناسان خبره‌ای كه دوره‌های لازم را گذرانده‌اند نقد می‌شود.

- فعالیت‌های هنری و ادبی با برگزاری جشنواره‌های دانشجویی در رشته‌های متنوع هنری به عنوان فوق برنامه برای علاقمندان به این عرصه پیش‌بینی شده است.

- برگزاری نمایشگاه‌های كتاب، نرم‌افزار و محصولات فرهنگی و هم‌چنین ارائه نمایشگاه‌های فرهنگی و سیاسی در موضوعات مورد نیاز.

- برنامه‌های متنوع ورزشی برای علاقمندان به فعالیت‌های ورزشی و متناسب با امكانات تربیتی بدنی دانشگاه‌ها.

- فعالیت‌های خیریه و رسیدگی به ایتام و محرومان شهر. دانشجویان علاقمند به این فعالیت‌ها با جمع‌آوری صدقات اعضای طرح و هم چنین كمك‌های غذایی و سایر موارد و رساندن آنها به افراد نیازمند شهر تجربه خدمت‌رسانی به اقشار محروم را به تجارب دیگر خود می‌افزایند.

زمان اجرای طرح

طرح ضیافت اندیشه در سه هفته اجرا می‌شود، آغاز آن سوم ماه رمضان (23 مرداد) و پایان آن 24 رمضان (12 شهریور) خواهد بود. سه روز بعد از پایان طرح نیز برنامه معنوی اعتكاف برگزار خواهد شد كه دانشجویان علاقمند در اعتكاف رمضانیه شركت خواهند كرد.

مراکز اجرایی طرح

این طرح در 30 استان كشور اجرا می‌شود، در هر استانی حداقل دو دانشگاه اصلی میزبان دانشجویان عزیز خواهد بود و البته از امكانات و ظرفیت‌های سایر دانشگاه‌ها نیز استفاده خواهد شد.

- در استان تهران 5 مركز اصلی با مشاركت بقیه دانشگاه‌ها پذیرای دانشجویان علاقمند است.

- حداقل ظرفیت پیش‌بینی شده برای هر مركز میزبانی از 3 هزار دانشجو است و در مراكزی كه داوطلبان بیشتری داشته باشند در صورت امكان ظرفیت‌سازی شده و در غیر آن صورت با اولویت‌بندی، دانشجویان انتخاب خواهند شد


گزارش تصویری:

 گزارش و گزارش تصویری :افتتاحیه طرح ضیافت اندیشه به میزبانی دانشگاه یزد  در یزد گزارش و گزارش تصویری :افتتاحیه طرح ضیافت اندیشه به میزبانی دانشگاه یزد  در یزد
 گزارش و گزارش تصویری :افتتاحیه طرح ضیافت اندیشه به میزبانی دانشگاه یزد  در یزد  گزارش و گزارش تصویری :افتتاحیه طرح ضیافت اندیشه به میزبانی دانشگاه یزد  در یزد
 گزارش و گزارش تصویری :افتتاحیه طرح ضیافت اندیشه به میزبانی دانشگاه یزد  در یزد  گزارش و گزارش تصویری :افتتاحیه طرح ضیافت اندیشه به میزبانی دانشگاه یزد  در یزد
 گزارش و گزارش تصویری :افتتاحیه طرح ضیافت اندیشه به میزبانی دانشگاه یزد  در یزد  گزارش و گزارش تصویری :افتتاحیه طرح ضیافت اندیشه به میزبانی دانشگاه یزد  در یزد
 گزارش و گزارش تصویری :افتتاحیه طرح ضیافت اندیشه به میزبانی دانشگاه یزد  در یزد  گزارش و گزارش تصویری :افتتاحیه طرح ضیافت اندیشه به میزبانی دانشگاه یزد  در یزد

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا