موفقیت روابط عمومی دانشگاه یزد در دومین جشنواره روابط عمومی های وزارت علوم

یزدفردا "در دومین جشنواره روابط عمومی های برتر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که هفته گذشته در تهران برگزارشد، روابط عمومی دانشگاه یزد در بخش مستندسازی رتبه سوم را به خود اختصاص داد.در این مراسم که با حضور آقای دکتر کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری و جمعی از مسؤولان این وزارت خانه در محل سالن آمفی تئاتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزارشد، برگزیدگان لوح سپاس و تندیس جشنواره را از دست وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری دریافت کردند.

وزیر علوم تحقیقات و فنآوری در این مراسم با تبریك روز خبرنگار و گرامیداشت شهدای خبرنگار، خبرنگاران و روابط عمومی‌ها را پل ارتباطی بین اعضای مجموعه درون سازمان و مردم نامید.

دکتر کامران دانشجو معتقد است قلم و نوشته خبرنگاران اگر جامعه را یک قدم به مدینه فاضله نزدیک کند، می توان آنرا در مسیر خدا نامید.

وی با بیان اینكه نگاه روابط عمومی‌ها و خبرنگاران مكمل یك دیگر است افزود: برای اینكه پل ارتباطی بین مردم و مسئولین و برعكس برقرار شود، هر دو گروه روابط عمومی‌ها و خبرنگاران باید انصاف را رعایت كرده و فعالیت خود را به خوبی ارائه دهند.

وزیرعلوم گفت: روابط عمومی‌ها، با نگاه تایید مسئولین فعالیتهای خود را دنبال و خبرنگاران بیشتر، با نگاه انتقادی و آن هم انتقاد سازنده فعالیتهای خود را دنبال می‌كنند و بیشتر خبرنگاران ما دارای نگاه انتقادی سازنده هستند.

وی با اشاره به مدینه فاضله تصریح كرد: در صورت مشخص نبودن نقطه نهایی و مدینه فاضله، آفت های بسیاری از جمله عدم برنامه ریزی و روزمرگی به وجود می آید. یعنی اینکه نمی دانیم چگونه بنویسیم و یا نقد و تایید كنیم.

به گفته وی، در این صورت دچار انحراف ‌شده و حتی پس از مدتی فكر می‌كنیم مسیر حرکتمان درست است.

دانشجو خاطرنشان كرد: اگر قلم، نوشته، تمجید و غیره ما را از جامعه و نقطه نهایی دور كند، معلوم است كه كار را یا نفسانی انجام داده و یا به صورت غیر حرفه‌ای فعالیت می‌كنیم.

همچنین در این مراسم "علیرضا كریمیان"، مشاور وزیرعلوم، ضمن گرامیداشت یاد شهید صارمی خبرنگار ایرنا که در سال ۷۷ به دست نیروهای طالبان به شهادت رسید اظهار داشت: نامگذاری تنها یك روز به نام روز خبرنگار برای این شغل پرمخاطره كافی نبوده و باید حداقل بیش از یك روز را برای این كار متمركز كرد.

مدیر كل روابط عمومی وزارت علوم با اشاره به برگزاری بخش روابط عمومی در این جشنواره، تصریح كرد: بخش عمده این بخش به وجود آمدن روابط تناتنگ بین روابط عمومی و رسانه‌ها و تبادل اطلاعات و در نهایت به تفاهم رسیدن است.

وی با اشاره به برخی مشكلات حوزه روابط عمومی در داوری این جشنواره عنوان كرد: روابط عمومی‌ها كمتر برنامه محور هستند، بنابراین نتوانسته‌اند آثار خود را به درستی جمع بندی كنند.

كریمیان با اشاره به تهیه كتاب راهنما توسط هیئت داوران به علت وجود مشكلات روابط عمومی‌ها بیان كرد: این كتاب ظرف چند ماه آینده تهیه و به كلیه روابط عمومی‌ها ارسال خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به ابلاغ طرح ارزیابی عملكرد روابط عمومی‌ها از مهرماه سال جاری عنوان كرد: این طرح توسط روابط عمومی وزارت علوم در حال تهیه است كه پس از بررسی‌های نهایی در مهرماه ابلاغ و اجرایی خواهد شد.

مشاور وزیر علوم افزود: شرایط زمانی بسیار تغییر كرده است، بنابراین باید خبر را بر اساس شاخص‌هایی با شفافیت جهت كسب اعتماد عمومی تهیه كنیم كه در این راستا باید مسئولین روابط عمومی و خبرنگارها در كنار هم فعالیت كنند.

وی با بیان اینكه تصور اشتباهی وجود دارد كه روابط عمومی‌ها با خبرنگاران در رقابت هستند، عنوان كرد: در انحصار گرفتن یك سایت روش بسیار خطرناكی است كه ما باید در این راستا راه خبرنگار را با همان شكل ادامه دهیم و اخبار تولیدی را با شاخص‌های استاندارد دنبال كنیم.

كریمیان ادامه داد: لازمه این كار این است كه ارتباط دو سویه بین خبرنگار و مسئولین روابط عمومی حفظ شود.

مدیر كل روابط عمومی وزارت علوم با بیان اینكه روابط عمومی‌های هر سازمان باید بر سازمان خود احاطه داشته باشند و اطلاعات كافی كسب نمایند، افزود: در كنار بحث خلاقیت در وهله اول ایجاد بانك اطلاعات مناسب از كلیه فعالیت‌های دستگاه باید مدنظر قرار گیرد تا برای خبرنگاران و روابط عمومی‌ها به عنوان اساس كار استفاده شود.

وی با بیان اینكه شرایط ارتباطی در دنیای امروز بسیار فرق كرده است و دوره روابط عمومی سنتی گذشته است، افزود: باید به روابط عمومی امروزی با این دید نگریست كه اخبار مناسب را به كار ببریم و این مسئله را مدنظر قرار بدهیم كه اگر مشكلی در كار خبری به وجود آید مطمئنا جایی معلوم خواهد شد و در آن زمان است كه اعتماد به خبر كم می‌شود.

در ابتدای این مراسم نیز "حسین ضرغام"، دبیر جشنواره، با اشاره به برگزاری دومین سال جشنواره عنوان كرد: در بخش تجلیل از خبرنگاران این جشنواره هدف از برگزاری، ایجاد انگیزه در خبرنگاران برای تعامل گسترده، بررسی كارشناسانه آثار رسانه‌ای و دستیابی به نقاط قوت و ضعف، ارزیابی كمی و كیفی خبرنگاران رسانه در رابطه با پوشش خبری برنامه‌های وزارت علوم و معرفی و تقدیر از خبرنگاران این حوزه بوده است.

وی ادامه داد: تقدیر از روابط عمومی‌ها و معرفی توانمندی‌های آنها همچنین بررسی‌های الگوهای برتر به منظور ایجاد انگیزه در بین روابط عمومی‌ها از جمله از دیگر اهداف برگزاری این بخش درروابط عمومی‌های برتر دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشی فناوری و سازمان‌های تابعه به شمار می‌آید.

ضرغام با اشاره به اینکه امسال تعداد آثار دریافتی از لحاظ كمی، رشد بسیار خوبی داشته است اظهاركرد:‌ ارسال فراخوان این جشنواره به ۱۳۰ دانشگاه، رسانه، صدا و سیما در دو بخش كشوری و استانی انجام گرفت؛ به طوری كه بیش از ۹۳ دانشگاه، پژوهشگاه و پارك علم و فناوری در این جشنواره مشاركت داشته‌اند.

وی با اشاره به دریافت ۸۰۵ اثر در ۱۱ گروه عنوان كرد: ‌در بخش روابط عمومی‌ها حدود ۱۵ درصد رشد آثار داشته‌ایم، همچنین در بخش خبرنگاران هم ۶۵ خبرنگار در۲ بخش كشوری و استانی مشاركت داشتند.

دبیر دومین جشنواره روابط عمومی‌های برتر دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشی فناوری و سازمان‌های تابعه با اشاره به ارسال بیش از۲۵۰ اثر در بخش خبرنگاران، اظهاركرد: از این تعداد ۱۴۵ اثر از سوی خبرنگاران سراسری و ۱۰۵ اثر از سوی خبرنگاران استانی دریافت شد.


یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا