ارزش های خبری بی ارزش
اینکه چرا خیلی از روابط عمومی های سازمان ها و ادارات مختلف بلد نیستند که یک خبر را تنظیم کنند یکی از مشکلات خبرنگارانی است که ترجیح می دهند از خبرهای فاکس شده استفاده کنند.درست است که دلیلی ندارد تا لقمه اماده شده یا خبر پخته شده را یک خبرنگار استفاده کند اما این نوع تنظیم خبر توسط یک کارشناس روابط عمومی واقعا قابل نقد است.
بسیاری از اخبار منتشر شده از سوی روابط عمومی یک سازمان نه تنها ارزش خبری نداشته و صرفا برای همان سازمان قابل اهمیت است بلکه نگارش ضعیف این اخبار، نیز خبرنگاران را آزار داده و دید آنها را نسبت به روابط عمومی سازمان مذکور دچار اختلال می کند. ( شمای همکار می دانید که باید به تمام و یا حداقل بخشی از ارزش های خبری توجه کنید تا آن خبر را قابل انتشار بدانید) البته اگر رکن هشتم خبر در کار نباشد. (تشویقات مالی)
من مدت ها است که با این موضوع درگیر هستم و بسیاری از همکارانم نیز این مسئله را تایید می کنند که بسیاری از اخبار منتشر شده از طرف روابط عمومی سازمان ها حتی مورد یک "تیتر خوانی" یا "لید خوانی" ساده هم از سوی خواننده قرار نمی گیرند.
فعالیت های انجام شده ای که تنها مانند بخشی از یک گزارش عملکرد و یا صرفا "تعریف و تمجید " از یک سازمان هستند، قطعا نمی توانند حس کنجکاوی و خبر خوانی مخاطب را ارضا کنند.
البته در اینجا باید ذکر کنم که نگارش حرفه ای و دید تیز بینانه یک کارشناس روابط عمومی می تواند از درون یک اتفاق بسیار ساده در سازمان مربوطه، خبری با ارزش های خبری واقعی ایجاد کند.(این یک شعار نیست)
البته این دو موضوع جدا از هم هستند. اینکه یک کارشناس روابط عمومی نمی تواند یک خبر را نگارش کند و دیگر اینکه کارشناسان روابط عمومی فکر می کنند که باید هر خبری را برای رسانه ها ارسال کنند.
البته موضوع اول به دلیل ضعف آموزش بسیاری از کارشناسان تجربی روابط عمومی است و البته موضوع دوم برمی گردد به موضوع "آمار" یعنی زمانی که یک روابط عمومی میخواهد بگوید که چه میزان فعالیت داشته است، آماری منتشر می کند که در بخشی از آن نوشته است : " ارسال 300 خبر برای رسانه ها و پیگیری برای انتشار آنها " اما سوال اینجا است که چه تعداد از این اخبار منتشر شده؟ چه تعداد دارای ارزش خبری واقعی بوده ؟ و این اخبار به چه میزان باعث واکنش در میان مخاطبین شده است؟ که پاسخگویی به هر کدام از این سوالات می توانند چراغ روشنی برای راه روابط عمومی یک سازمان باشد.
البته یکسری از روزنامه ها و هفته نامه ها لزوما برای ایجاد ارتباط بیشتر از نظر اقتصادی و بازرگانی، مجبور هستند تا تمامی این اخبار را پوشش بدهند اما در سطح استان اصفهان، بیشتر این خبرگزاری ها هستند که سعی می کنند تنها اخباری را پوشش دهند که مردم نیازمندند تا در این زمینه اطلاعاتی به دست بیاورند.
pryazd.blogfa.com
یزدفردا
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
سهشنبه 25,فوریه,2025