گرما،مالیات،تعطیلات!!

مجید کریمی

این روزها آنچنان هوا گرم شده که مردم را حسابی کلافه کرده است.جالب اینکه این مسئله محدود به چند استان کویری نمیشود بلکه این گرمای بی سابقه همه جا را فرا گرفته است وکم کم به یک بحران تبدیل شده که مقدمه ای برای خیلی مشکلات دیگراست.

حالا فکرش را بکنید توی این شرایط چطوری باید دل مردم را خنک کرد!منظورم همین گرما هست،.خوب معلومه......با یک خبر خوشحال کننده دل مردم شاد وخنک میشود وشاید چندروزی یادشان برود هوای اطرافشان نزدیک 50 درجه است.!

این بود که هیئت دولت هم در شب عید مبعث تصمیم گرفت یک عیدی خوب بدهد واون چیزی نبود جز تعطیلی روزهای یکشنبه ودوشنبه در 18 استان کشور!البته بقیه استان ها هم نگران نباشند.....اگر استانداران کمی ترحم کنند،آنها هم به نوایی می رسند.

با شنیدن این خبر کمی تا قسمتی خوشحال شدیم.البته اوج خوشحالی را باید توی چهره کارمندان دولت دید که کمی ذوق کرده اند.اینکه میگویم کمی تا قسمتی ،دلیل خودش را دارد.که عرض میکنم.

ماجرا به همین جا ختم نمیشود...چون یک خبر جالب دیگر هم شنیدیم وآن (تعطیلی بازار تهران )بود.اول پیش خودم گفتم:مگه بازاریها تعطیلی نمیخوان؟چرا همش کارمندان باید تعطیلی داشته باشند؟و......

اما داستان به همین سادگیها نبود.

ظاهراً علت گرمای زیاد بازار که منجر به تعطیلی آن شده است!،بالا رفتن دمای هوا نبوده،بلکه بالا رفتن میزان مالیات اصناف بوده است.که این گرمای مالیاتی آنقدر سوزناک بوده است که بازار را به تعطیلی کشیده است.

بنا به گفته بازاریان بخاطر توافق نكردن سازمان امور مالياتي و اصناف در خصوص تعيين ماليات سال ‌٨٨،بازاریان نمی توانند مالیات تعیین شده را بپردازند وبا چه حساب و کتابی ماليات دو ميليون توماني به هفت ميليون تومان و ماليات ‌٢٥ ميليون توماني به ‌٦٠ ميليون تومان افزايش مي‌يابد؟در حالیکه ظرفيت توليد كشور تنها ‌٢٠ درصد است!

بگذریم....ما که از این معادلات زیاد سر در نمی آوریم.اما همه اینها را گفتم که یک کمی اوضاع واحوال دستتان بیاید.

با این اوصاف چندین سوال اساسی مطرح میشود،که بیشتر متوجه مسئولان ومدیران رده بالای این انقلاب است....

آیا براستی پافشاری سازمان امور مالیاتی در خصوص اخذ مالیات ارزش افزوده مساله ای حساب شده و قانونمند است؟

اگر چنین است پس چرا اعداد وارقام افزایش مالیاتها با سنخیتی با رشد اقتصادی ندارد؟

مگر اوضاع خرید وفروش وبعضا از رونق افتاده فعلی بازار ویا بقول یکی از روزنامه ها: چهار هزار ميليارد تومان چك برگشتي بازاریها مصداق رشد اقتصادی هست؟!

آیا تاوان تصمیمات شتابزده وغیر کارشناسانه برخی از مسئولین را باید مردم بدهند؟

واگر این مساله قانونمندی ندارد چرا شخص رئیس جمهور که بعنوان عالی ترین مقام اجرایی دولت تلقی میشود واکنشی نشان نمی دهد؟

چرا در سالی که از سوی مقام عظمای ولایت بعنوان سال همت مضاعف وکار مضاعف نامیده شده است،باید شاهد اینگونه چالش ها در اوضاع اقتصادی باشیم؟

آیا واقعا تعطیلی بخاطر گرمای هوا قراراست شرایط جوی را بهتر کند؟!

نارضایتی قشر بزرگ اصناف وبازاریان که نقش مهمی در این انقلاب داشته اند باعث سست شدن پایه های اصلی نظام اقتصادی کشور است؟

آقای رئیس جمهور شما که هفته گذشته در کنفرانس سران گروه(دی8)پیشنهاد طراحی نظام اقتصادی بر پایه اندیشه های الهی واسلامی را می دهید....آیا بهتر نیست ابتداچالش های اساسی اقتصاد داخلی را ساماندهی کنید؟

حال که بسیاری از مردم برای رشد وسارندگی این کشور کمر همت بسته اند وکار وتلاش مضاعف را هدف خود قرار داده اند.....وجود اینگونه تعطیلات ناگهانی ونارضایتی های مردمی،شوق وذوق را از دل ملت و دوست داران انقلاب تهی می کند.

البته آحاد مردم باید توجه داشته باشند همانطور که رهبر کبیر انقلاب فرمودند برای حفظ انقلاب باید بسیاری از مشکلات را به جان خریدوصبر واستقامت را سرلوحه کار قرار داد.

البته در این شرایط، تنش در بازار نه تنها مشکلی را حل نمیکند،بلکه دشمنان انقلاب را امیدوارتر میکند..چرا که نقطه عطفی در از بین بردن اتحاد وهمدلی مردم در قبال این انقلاب تلقی میشود.

آنچه امروز بیش از پیش برای کشورمان لازم و واجب است،همدلی وهمبستگی مردم ومسئولین است،که خدای ناکرده مسایل داخلی واختلافات ناچیز دشمنان انقلاب را گستاخ تر نکند.


یزدفردا


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا