پایان شکایت استانداری یزد و شهرداری یزد از هفته نامه بشارت نو

جواد آذر نگار "مدیر مسئول هفته نامه بشارت نو:تنش بين هفته‌نامه سراسري بشارت‌نو و شهرداري و استانداري يزد (البته هر يك جداگانه) از زمان درج مقاله‌اي در شماره 216 بشارت‌نو در روزهاي پاياني سال 88 شروع و در روزهاي اوليه سال جاري به اوج رسيد. البته سابقه اين تنش ميان بشارت‌نو و شهرداري يزد به اخبار و مطالب متعدد پيرامون شهرداري و شوراي شهر يزد بر مي‌‌گشت كه مدت زمان زيادي هم از آن مي‌گذشت. به طوري كه يك ماه پيش از اين رويداد بشارت‌نو عليه يكي از اعضاي شوراي شهر شكايتي را مطرح كرده بود. اما هنوز جوهر رضايت مدير مسوول بشارت‌نو از اين شكايت با وساطت رئيس و برخي اعضا شوراي شهر خشك نشده بود كه اين بار شهردار منتخب شوراي شهر يزد از بشارت‌نو شكايت كرد.

خوشبختانه اين شكايت نيز با وساطت اهالي مطبوعات در جلسه مطبوعاتي با شهردار يزد به همان سرنوشتي انجاميد كه شكايت بشارت‌نو از عضو شوراي شهر پايان يافت و منجر به اعلام رضايت سيدعلي‌اكبر ميروكيلي شهردار يزد از بشارت‌نو شد. در مراسم آشتي‌كنان نيز (همانجا) قرار شد اعلام رضايت كتبي شهردار هم به دادسرا و دادگستري بعدا ارائه شود. (خبر آن در كنار مصاحبه شهردار البته با تاخير در همين شماره درج شده است) در اينجا جا دارد از همه كساني كه در زدودن اين دغدغه‌ بزرگ از ذهن بشارت‌نو تلاش صادقانه داشته‌اند و نيز حسن نيت شهردار محترم و رئيس روابط عمومي شهرداري يزد قدرداني شود علت تاخير، عدم انتشار بشارت‌نو در اين مدت به صورت مناسب بوده است و به مسايل اقتصادي و همچنين پاره‌اي دلسردي‌هاي حرفه‌اي باز مي‌گردد.


به هر حال از اين كليات كه بگذريم ذكر اين نكته ضروري است كه بعد از اين تنش‌هاي بسيار تصميم به تغيير رويه در حد ظرفيت‌ فضاي عمومي جامعه و شرايط جاري گرفتيم و انشاا... توان ادامه آن را هم داشته باشيم.

تنش بين استانداري يزد و بشارت‌نو كه البته هيچ سابقه و نشانه‌اي تا پيش از درج مطلب مزبور در نشريه وجود نداشت، وزنه سنگين‌تري را مقابل روي هفته‌نامه بشارت‌نو قرار داد و شكايتي از سوي استانداري يزد نيز بابت همين مطلب به دليل «ضعيف عنوان شدن معاونين به ويژه و به صورت خاص معاون محترم عمراني استانداري يزد» كه از وي نام برده شده بود مطرح شد و علاوه بر آن اقدامات ديگري نيز در اين زمينه انجام گرفت.

با بررسي‌هايي كه طي مدت طرح شكايت و رفت و آمد به دادگستري و ... به عمل آمد و تعمق و ژرف انديشي حاصل از اين دشواري‌ها، اين نتيجه ‌گيري دست آمد كه جمع بستن ضعف معاونين و تكيه بر ضعيف بودن يكي از با سابقه‌ترين معاونين استانداري يزد (معاون محترم عمراني) نظري بوده است كه عجولانه و به دور از تعمق لازم درج شده است. هر چند در صفحه اول شماره 219 در سال جاري نيز به اين مساله اشاره شد اما با بازگشت به سوابق دورتر و درج مطلبي پيرامون توانمندي و خوش برخوردي مهندس ميرسعيدي در صفحه اول شماره 212 اين نشريه كه در تاريخ 2 اسفند 88 درج شده بود (حدود 22 روز پيش از چاپ مطلب دوم) نشان مي‌دهد كه نظر اين نشريه هرگز تضعيف استاندار محترم يزد و معاونين نبوده است.

لذا در اين زمينه ضمن پوزش از مقامات محترم و مورد اشاره به ويژه معاونت محترم عمراني و استاندار محترم، اميدواريم از اين پس در سايه دعاي خير مومنين از چنين قضاوت‌هاي نادرستي‌ به دور باشيم. هر چند به مقتضاي كار روزنامه‌نگاري امكان رخداد چنين خطاهاي غير عمدي هميشه است و از اين بابت اميدواريم مسوولين مربوطه هم اين مساله را درك كنند.

ذكر اين مطلب نيز ضروري است كه كه از قديم گفته‌اند «در دعوا حلوا خير نمي‌شود» لذا در طي مدت طرح اين شكايت موارد ديگري از سوء تفاهم پيش آمد كه از جمله در زمينه انتشار برخي اخبار استاندار و ... بود. در اين زمينه‌ها نيز تلاش شد تا سوء تفاهم‌ها برطرف شود.

برخي واكنش‌هايي كه در اين خلال از طرفين به ويژه شخص مشاور محترم و رئيس روابط عمومي و امور بين‌الملل روابط عمومي استانداري يزد جناب اقاي قائم‌محمدي و ... در اين بين به وجود آمد همگي در همين راستا قابل درك و برطرف شدن است. اميدواريم در سايه تفاهم و همدلي، سال همت و كار مضاعف را به فرموده مقام معظم رهبري به يكرنگي، پيشرفت بيشتر و تعالي وظيفه و رسالت مطبوعاتي خود تبديل كنيم و بشارت‌نو در مسير «روزهاي نو» گام‌هاي استوارتري بر دارد.

در پايان ذكر اين نكته نيز ضروري است كه از سويي در حرفه خطير روزنامه‌نگاري، رعايت مرزها و حرمت‌ افراد در انتقاد كاري ظريف و دشوار اما بسيار قابل اهميت است. لذا بايد در انتقاد از مسوولان حرمت افراد حفظ شود و از كلي‌گويي نيز پرهيز شود.

اما از سوي ديگر مسوولان هم بايد با تاسي از فرمايشات بنيانگذار جمهوري اسلامي امام خميني(ره) كه انتقاد و حتي تخطئه را موهبت الهي دانسته‌اند؛ توجه داشته باشند كه نبايد به انتقادها و حتي تخطئه‌هايي كه از سوي مطبوعات و نويسندگان از آنها صورت مي‌گيرد به ديده دشمني بنگرند. حتي بنا بر نظر امام حاضر حضرت آيت‌ا... العظمي خامنه‌اي مطبوعات بايد عملكرد دولت و مسوولان دولتي را نقد كنند لذا مسوولان بايد توجه داشته باشند كه با توجه به جايگاه و مسووليتي كه در اجتماع مي‌پذيرند عملكرد و حتي مسايل ديگر مربوط به آنها با حساسيت بيشتري زير ذره‌بين قرار مي‌گيرد. لذا بايد آماده پذيرايي اين نقدها را داشته باشند و هرگز به حساب دشمني مطبوعات با آنها و يا خصومت‌هاي خصوصي، وارد شدن به حريم آنها (نسبت به حريم ديگر افراد غير مسوول) و ... نگذارند. عرصه مسووليت و قدرت همواره نيازمند نظارت هست و البته كه مطبوعات و نقدكنندگان هم گاه ممكن است در اين عرصه به مقتضاي سرعت و حرفه خود و نيز بنا بر اصل جايزالخطا بون انسان‌ها، اشتباه كنند اما مسوولان نبايد از رسانه‌ها تنها انتظار تعريف تمجيد و انتشار گزارش عملكرد و خبرهاي مثبت از آنها داشته باشند چرا كه در شرايطي كه آزادي انتقاد نباشد، تنها بايد به نوشتن خبرهاي مثبت از مسوولان اكتفا كرد كه بيشتر ارزش رپرتاژ آگهي دارد تا ارزش خبري و اطلاع‌رساني حرفه‌اي (در اين زمينه اشاره‌اي به مطلبي به نقل از انورخامه‌اي ضروري است كه در شماره 227 اين نشريه درج شد و در آن به نقل از اين روزنامه‌نگار با سابقه آمده بود «روزنامه نگار منتقد هميشگي وضع موجود است»).


یزدفردا


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا