همه چیز در مورد قطعنامه 1929 علیه ایران


کلینتون :
ایران تا 48 ساعت آینده ماجراجویی جدیدی خواهد کرد ؛ ما هم قطعنامه را تصویب می کنیم!
مقامات ایرانی همواره در زمینه‌ برنامه‌ی هسته‌ای خود از پاسخگویی طفره رفته‌اند. تهران از در راه بودن تحریم‌ها آگاه است، بنا بر این برای جلب توجه دست به کار خواهد شد.
هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه ایالات متحده روز گذشته مدعی شد که علی رغم تلاش های ایران برای ممانعت از تصویب قطعنامه چهارم تحریمی ، ایالات متحده به همراه متحدانش این قطعنامه را از تصویب شورای امنیت ملل متحد خواهد گذرانید .

به گزارش عصر ایران و به نقل از رویترز وزیر خارجه‌ی آمریکا روز گذشته و به هنگام آغاز سفر دوره ای خود به 4 کشور آمریکای لاتین ضمن اشاره به این موضوع ادعا کرد که ایران در چند روز آینده برای جلوگیری از تحریم‌های تازه‌ی سازمان ملل، دست به ماجراجویی تازه‌ای خواهد زد!

وی در ادامه ادعاهای خود افزود که مقامات ایرانی همواره در زمینه‌ برنامه‌ی هسته‌ای خود از پاسخگویی طفره رفته‌اند. تهران از در راه بودن تحریم‌ها آگاه است، بنا بر این برای جلب توجه دست به کار خواهد شد.

وزیر امور خارجه آمریکا پیش از ترک کشورش به مقصد پرو و برای شرکت در نشست وزرای خارجه سازمان کشورهای آمریکایی ( OAS ) به خبرنگاران گفت : " فکر می کنم آنها ( دولت ایران) ظرف 24 یا 48 ساعت آینده دوباره کارهایی را برای انحراف افکار عمومی جهان از توجه به تصویب قطعنامه جدید در شورای امنیت انجام دهند ، اما علی رغم همه تلاش های آنها ما رای لازم را براص تصویب قطعنامه داریم ".

کلینتون به ماهیت دقیق ادعای خود اشاره ای نکرد اما افزود که تلاش های ایران برای جلب توجه افکار عمومی جهان از موضوع تحریم های این کشور به سایر موضوعات و بحران ها نتیجه ای جز شکست در پی نخواهد داشت .

سفر منطقه ای کلینتون به چهار کشور آمریکای لاتین دومین سفر او در سه ماه گذشته بوده است . وی برای شرکت در اجلاس وزرای خارجه سازمان کشورهای آمریکایی ( OAS ) به لیما سفر کرده است . ایالات متحده با برزیل که عنوان بزرگ ترین و قدرتمند ترین کشور آمریکای لاتین را به یدک می کشد بر سر اعمال دور چهارم تحریم های شورای امنیت علیه برنامه هسته ای ایران اختلاف نظر جدی دارد .

برزیل به همراه ترکیه از طرحی حمایت می کند که سه کشور ترکیه ، برزیل و ایران در ماه گذشته میلادی و در تهران به امضا رساندند . بر اساس این طرح ایران متعهد می شود 1200 کیلوگرم اورانیوم با غنای 3و نیم درصد خود را به ترکیه ارسال کند و در عوض در عرض کمتر از یک سال میزان 120 کیلو گرم اورانیوم 20 درصد غنی شده برای استفاده در راکتور تحقیقاتی تهران دریافت کند .

این توافق که به بیانیه تهران شهرت یافت ، بازتاب و استقبال مورد انتظار را در بین کشورهای غربی مخالف برنامه های هسته ای ایران در پی نداشت ولی اکثر کشورهای جهان از آن حمایت کردند.


آخرین موضع روسیه قبل از صدور قطعنامه : حالا که ایران تن به تنش داده ، تحریمش می کنیم

‌از ‌زمان ‌صدور ‌قطعنامه ‌قبلی ‌حاوی ‌تحریم‌‌ها ‌در ‌رابطه ‌با ‌برنامه ‌هسته‌ای ‌ایران ‌بیش ‌از ‌دو ‌سال ‌گذشته ‌است. ‌طی ‌این ‌مدت ‌همه ‌اعضای ‌غیر ‌دائمی ‌شورای ‌امنیت ‌عوض ‌شده‌اند. ‌لذا ‌موضوع ‌ایرانی ‌برای ‌آن‌ها ‌تازگی ‌دارد.

‌این مقام روس افزود: همزمان ‌آمادگی ‌اعضای ‌شورای ‌امنیت ‌سازمان ‌ملل ‌برای ‌گفتگو ‌با ‌تهران ‌به ‌منظور ‌حل ‌و ‌فصل ‌صلح‌آمیز ‌سیاسی ‌و ‌دیپلماتیك ‌مسأله ‌برنامه ‌هسته‌ای ‌ایران ‌(كه آلترناتیو دیگری وجود ندارد) ‌بر ‌اساس ‌پیشنهادهای ‌سازنده‌ای ‌كه ‌گروه ‌1+5 ‌و ‌آژانس ‌بین‌المللی ‌انرژی ‌اتمی ‌به ‌ایرانیان ارائه داده‌اند، ‌مورد ‌تأكید ‌قرار ‌گرفته ‌است.

وی گفت: بدون ‌شك، ‌این ‌یك ‌موضوع ‌«حساس» ‌است ‌كه ‌همه ‌اعضای ‌شورای ‌امنیت ‌باید ‌در ‌آن ‌تفحص ‌كنند. ‌نباید ‌این ‌واقعیت ‌را ‌نادیده ‌گرفت ‌كه ‌از ‌زمان ‌صدور ‌قطعنامه ‌قبلی ‌حاوی ‌تحریم‌‌ها ‌در ‌رابطه ‌با ‌برنامه ‌هسته‌ای ‌ایران ‌بیش ‌از ‌دو ‌سال ‌گذشته ‌است. ‌طی ‌این ‌مدت ‌همه ‌اعضای ‌غیر ‌دائمی ‌شورای ‌امنیت ‌عوض ‌شده‌اند. ‌لذا ‌موضوع ‌ایرانی ‌برای ‌آن‌ها ‌تازگی ‌دارد.

وی در خصوص اینکه تاکنون ‌چند ‌قطعنامه ‌شورای ‌امنیت ‌سازمان ‌ملل ‌متحد ‌در ‌رابطه ‌با ‌برنامه ‌هسته‌ای ‌ایران ‌صادر ‌شده ‌است گفت:

‌ایران ‌از ‌مجاری ‌و ‌امكانات ‌فراوانی ‌برخوردار ‌است ‌تا ‌موضع‌گیری ‌خود ‌را ‌به ‌اطلاع ‌اعضای ‌شورای ‌امنیت ‌سازمان ‌ملل ‌متحد ‌برساند ‌كه ‌مقامات ‌دولتی ‌ایران ‌از ‌این ‌فرصت‌ها ‌استفاده ‌می‌كنند.

وی تاکید کرد:اصل كار این است كه از این امكانات برای حركت به سوی اجرای خواست‌های شورای امنیت و جامعه بین المللی استفاده شود كه حق ایران را برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی به رسمیت می‌‌شناسند ولی به شرطی كه ایرانیان همه موازین و استانداردهای عدم اشاعه سلاح‌‌های هسته‌ای را اكیداً رعایت كنند.

وی در پایان گفت: تكرار می‌‌كنم، تهران فعلاً برای این كار فرصت زمانی دارد ولی با عنایت به جدی بودن ایرادهای جامعه بین المللی از طرف ایرانی در این زمینه، این فرصت محدود است و بی پایان نیست.

قطعنامه جدید چه می گوید؟
کشورهای جهان اجازه می یابند محموله های دریایی ایران را بر اساس قوانین بین المللی در آب های آزاد بازرسی، توقیف و حتی در صورت لزوم نابود کنند ... همچنین اموال و دارائی‌های رئیس سازمان انرژی اتمی مرکز تکنولوژی هسته‌ای اصفهان توقیف می شود.
عصرایران - چهارمین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل ، روز چهارشنبه ، 19 خرداد 1389 با 12 رای مثبت، 2 رای منفی کشورهای ترکیه و برزیل و تک رأی ممتنع لبنان ، به تصویب رسید و بدین ترتیب تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال گردید.
مهم ترین بخش های این قطعنامه به شرح زیر است:
*ممنوعیت فعالیت های اتمی تجاری ایران (اشخاص حقیقی و حقوقی)در خارج مانند هرگونه شرکت در طرح های استخراج اورانیوم در کشورهای دیگر یا شرکت در تولید مواد یا تکنولوژی های اتمی
*ممنوعیت انتقال مستقیم یا غیرمستقیم سلاح های سنگین مانند تانک، خودروهای زرهی، هواپیماها و هلیکوپترها و کشتی های جنگی و سیستم های موشکی به ایران
*توقیف اموال و دارائی‌های رئیس سازمان انرژی اتمی مرکز تکنولوژی هسته‌ای اصفهان
*تحریم 22 شرکت و سازمانی که در فعالیت‌های مربوط به موشک‌های بالستیک و هسته‌ای مشغول اند، از جمله دانشگاه مالک اشتر در تهران، صنایع امین در مشهد، ابزار برش کاوه در تهران، «فرست ایست اگزپورت بانک» در مالزی، صنایع شهید خرازی و مرکز تحقیقات کشاورزی و پزشکی هسته ای کرج. ؛ به علاوه 40 شرکت یا سازمان جدید ایرانی هدف‌گیری(مانیتور) می‌شوند.
* تحریم 15 شرکت یا سازمان که با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مرتبط هستند، از جمله قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپاه، عمران ساحل، راه ساحل و سپانیر.
* ممنوعیت ایران از ادامه فعالیت های موشکی در ارتباط با موشک‌های بالستیک و قادر به حمل تسیلحات هسته‌ای
* دولت های جهان تمام محموله های هوایی و دریایی که به ایران فرستاده می شود یا از آن خارج می شود را در فرودگاه ها، بنادر و آب های قلمروی خود در صورتی که بر این باور باشند که آن محموله ها حاوی مواد اتمی، موشکی یا نظامی ممنوع اعلام شده است، بازرسی کنند.
کشورهای جهان اجازه می یابند محموله های دریایی ایران را بر اساس قوانین بین المللی در آب های آزاد بازرسی، توقیف و حتی در صورت لزوم نابود کنند.
همچنین کشورها از ارائه خدماتی مانند سوخت رسانی به این کشتی ها منع می شوند.
در همین باره سه سازمان مرتبط با خطوط دریائی جمهوری اسلامی ایران تحریم می شوند، از جمله «ایریسل بنلوکز» در بلژیک و خط کشتی رانی جنوب.
* تاکید ویژه بر مراقب کشورها بر مبادلات مالی با ایران به ویژه بانک مرکزی جمهوری اسلامی و شرکت های مرتبط با سپاه ؛ مشخصاً کشورهای جهان دعوت شده اند که با اتخاذ تدابیر لازم از افتتاح شعبه ها و نمایندگی های بانک های ایران در قلمروی خود در صورتی که معتقدند این شعب با فعالیت های اتمی ایران ارتباط دارند، جلوگیری کنند.



6 نکته کوتاه درباره قطعنامه 1929
مع الوصف تاکید بر همین مکررات کشورها را اجرای تحریم ها علیه ایران، "رفرش" می کند و می تواند برای ایران مشکل زا باشد. به عنوان مثال ، هر کشوری که با ایران مشکل داشته باشد می تواند به بهانه اینکه به کشتی های باربری ایران مشکوک است، اقدام به بازرسی و مشکل زایی و متعاقبا باج گیری از ایران باشد.
عصرایران - سرانجام قطعنامه 1929 شورای امنیت به تصویب رسید و جز ترکیه و برزیل که به آن رأی منفی دادند و لبنان که رأیس ممتنع بود ، 12 عضو دائم و غیر دائم ، با رأی مثبت خود به این قطعنامه ، شرایط جدیدی را بر موضوع هسته ای ایران حاکم کردند.
از این رو بی مناسبت نیست نکاتی چند را در این خصوص ، مختصراً مرور کنیم:

1- آمریکا اصرار داشت که ایران به مبادله اورانیوم سه و نیم درصد و 20 درصد تن دهد. واشنگتن حتی از اردوغان و داسیلوا- رهبران ترکیه و برزیل- خواست به تهران بروند و از ایران بخواهند مبادله را بپذیرد. این سفر انجام شد، ایران مبادله را پذیرفت و بیانیه تهران منتشر شد.
با این حال، آمریکایی ها طوری رفتار کردند که گویا اساساً نه اردوغان و داسیلوا در این دنیا وجود دارند، نه بیانیه تهرانی منتشر شده و نه ایران بی سابقه ترین نرمش هسته ای در طول پنج سال گذشته را انجام داده است.

این موضوع نشان می دهد که آمریکا برای فشار آوردن بر روی ایران، برنامه ای مدون و غیرقابل عدول دارد و موضوع هسته ای تنها یک دستاویز است.
اکنون این گمانه تقویت شده که آمریکا با اطمینان از اینکه ایران مبادله سوخت را نخواهد پذیرفت، بر روی آن اصرار می کرد تا پس از عدم پذیرش ایران، هزینه صدور قطعنامه بر دوش تهران باشد. با این حال، پس از آنکه ایران این موضوع را پذیرفت آمریکا ولو با تحمل هزینه سیاسی اش، پیش نویس قطعنامه را مطرح و آن را از تصویب گذراند.

2- بیانیه تهران، نمایش توفیقات دیپلماتیک "غیرمتعهدها" بود.
همواره کشورهای بزرگ غربی کوشیده اند خود را محور حل مشکلات بین المللی معرفی کنند ولی ماجرای بیانیه تهران، در حال گشایش ادبیات جدیدی در این عرصه بود با این مضمون که دیگران هم می توانند در حل مسایل بین المللی ایفای نقش کنند.
این گزاره، البته مطلوب غرب نبود چه آنکه جایگاه انحصاری شان را مخدوش می کرد.

بنابراین، یکی از مهم ترین اهداف قطعنامه، این بود که بیانیه تهران خنثی شود و مناسبات کنونی جهان، ولو قدمی ، رو به دگرگونی نرود. لذا می توان گفت که قدرت های جهانی حتما این قطعنامه را تصویب می کردند ولو اینکه قطعنامه آنها تکرار مکررات باشد. به بیان خلاصه تر، هدف قطعنامه، نه فقط تحریم ایران، بلکه "هوا کردن ابتکار و خنثی سازی مانور غیرمتعهدها" بود.

3- سوزان رایس، نماینده آمریکا در سازمان ملل، در جلسه تصویب قطعنامه گفت: "با تصویب این قطعنامه، می خواهیم ایران را وادار به تعلیق غنی سازی کنیم." آیا این خواسته آمریکا محقق خواهد شد؟
پاسخ، منفی است.
با روند تقابلی موجود، ادامه غنی سازی برای ایران، یک امر حیثیتی شده و به علاوه با قطعنامه جدید که 23 روز بعد از بیانیه نرمش آمیز تهران تصویب شد، بی اعتمادی ایران به غرب به مراتب تشدید شده است و لذا طبیعی است که ایران، نه تنها غنی سازی را معلق نکند بلکه به سمت غنی سازی با درصدهای بالا نیز برود. تهران، امروز نگران تهدیدهاست و قاعدتا خواهد کوشید بخشی از این نگرانی را به طرف های مقابل منتقل کند.

4- محمود احمدی نژاد رییس جمهور ایران، در واکنش به قطعنامه گفت که این قطعنامه ها پشیزی نمی ارزند. او پیشتر نیز قطعنامه ها را به کاغذ پاره تشبیه کرده بود، تشبیهی که مورد اعتراض مخالفانش قرار گرفت و او را متهم کردند که درک درستی از پیامدهای تحریم ها ندارد.

واقعیت این است که این تحریم ها، حتما موثرند. به عنوان مثال وقتی به خاطر تحریم ها مجبور می شویم کالاها را به چند برابر قیمت واقعی از بازار غیررسمی تهیه کنیم یا بازرگانان ایرانی برای مبادلات مالی بین المللی ناگزیر می شوند با تحمل هزینه های مضاعف به سراغ بانک های دست چندم بروند یا در حمل و نقل ها گرفتار تاخیرها و بازرسی ها می شویم، همه اینها بر اقتصاد ملی اثرات منفی می گذارند. و مگر در همین قضیه گاز سوز کردن خودروها، تحریم ها باعث اخلال در روند واردات کپسول های گاز خودروها نشد و خودروهای گازسوز بسیاری، بدون کپسول نماندند؟!

اینها را رییس جمهور نیز به عنوان عالی ترین مقام اجرایی کشور که پیش از همه درگیر مسایل اجرایی است نیز می داند اما او به عنوان یک سیاستمدار که نباید پشت تریبون برود و اینهایی که ما به عنوان مردم و رسانه های غیردولتی مطرح می کنیم را بر زبان بیاورد و به طرف های مقابل بگوید قطعنامه های شما برای ما ایجاد مشکل کرده است.
مخلص کلام آنکه قطعنامه ها اثرات خود را دارند ولی نباید از مقامات رسمی انتظار داشت در تریبون های رسمی، سخنانی جز آنچه اکنون می گویند، بگویند.

4- قطعنامه 1929 ماهیتا با قطعنامه های قبلی تفاوت چندانی ندارد. در واقع تاکیدی است بر قبلی ها و البته احیای آنها که در گذر زمان اجرای شان کمرنگ شده بود.
به عنوان مثال در این قطعنامه کشورهای جهان از فروش هواپیمای جنگی به ایران منع شده اند و این موضوعی است که سالهاست ایران با آن مواجه است ، یا از ایران خواسته شده به فعالیت های موشکی بالستیک اش خاتمه دهد یا کشورهای دیگر از همکاری هسته ای با ایران منع و موظف شده اند کشتی هایی که حامل محموله های مشکوک به سمت ایران باشند را بازرسی کنند که همه اینها پیشتر نیز وجود داشته اند.

شرکت هایی هم که نامشان در فهرست تحریم ها آمده، پیش از این نیز با مشکلات عملی در عرصه مبادلات بین المللی مواجه بوده اند و شرایط جدیدی برایشان رقم نخورده است.
مع الوصف تاکید بر همین مکررات کشورها را اجرای تحریم ها علیه ایران، "رفرش" می کند و می تواند برای ایران مشکل زا باشد.
به عنوان مثال ، هر کشوری که با ایران مشکل داشته باشد می تواند به بهانه اینکه به کشتی های باربری ایران مشکوک است، اقدام به بازرسی و مشکل زایی و متعاقبا باج گیری از ایران باشد.

در بهترین حالت نیز این اقدامات باعث اخلال در روند حمل و نقل کالا در مسیر ایران می شوند و بدین ترتیب هزینه های حمل و نقل از بیمه و کرایه کشتی و حقوق پرسنل گرفته تا احتمال دپو کردن محموله های کشتی ها به بهانه انجام بررسی های بیشتر و... بالا می رود.
همه اینها مستقیم و غیرمستقیم بر روی زندگی ایرانی ها تاثیر گذار خواهد بود و لذا اینکه طراحان قطعنامه مدعی اند تحریم هایشان صرفا متوجه حکومت است و تاثیری در معیشت مردم ندارد، دروغی بیش نیست.

5-شورای امنیت ،قاعدتاً در مواردی که خطری برای امنیت جهانی احساس کند ، واکنش نشان می دهد و درباره ایران هم با این ادعا که ممکن است ایران به سمت تولید سلاح هسته ای برود ، علیه ایران چندین قطعنامه تحریمی تصویب کرده است.

حال فرض کنیم که ایران به سمت تولید سلاح اتمی حرکت می کند ، آیا این حرکت اولیه خطرناک تر است یا کشوری که اولا عضد ان پی تی نیست ، 200 کلاهک هسته ای دارد ، به بازرسان حتی یک دقیقه هم اجازه بازرسی ار تاسیسات اتمی اش را نداده و همین چند روز پیش نیز با کشتن فعالان صلح در آب های آزاد بین المللی نشان داد که تا چه اندازه به هنجارهای بین المللی ارج می نهد؟
این برخورد تبعیض آمیز بین ایران و اسرائیل ، بی هیچ تعارفی نشانه دروغگویی غربی هاست. آنها نگران صلح و امنیت جهان نیستند ، آنان ، نگران صهیونیست هایند ، بی هیچ شک و تردیدی!

6- آینده چه خواهدشد؟ پاسخ دقیق این سوال را نه ایران می داند، نه آمریکا و نه هیچ کس دیگر جز خدا. اما آنچه در حد کلیات می توان گفت این است که با تصویب قطعنامه نیروهای میانه رو در ایران تضعیف و جریان ضد آمریکایی با دلایل کاملاً موجه و منطقی ، به شدت تقویت می شود. دیوار بی اعتمادی محکم تر و بلندتر می شود و ایران، با علم به اینکه قدرت های جهانی، حتی نرمش هایی مانند بیانیه تهران را نیز به هیچ می انگارند، انگیزه ای برای تعامل نخواهند داشت.

اکنون افراد بسیاری در ایران بر این باورند که نه تنها انرژی هسته ای حق ایران است بلکه در شرایطی که بزرگترین دشمنان منطقه ای و جهانی ما یعنی اسراییل و آمریکا سلاح هسته ای دارند، چرا ما نداشته باشیم؟!

احمدی نژاد:قطعنامه ها بی ارزش اند

قطعنامه ضد ایرانی در شورای امنیت تصویب شد/ واكنش ایران: منتظر حركت بعدی ما باشید
متكی تصویب قطعنامه را حركتی رو به عقب خواند و گفت: ما در صفحه شطرنج حركت‌مان را مبتنی بر همكاری و اعتمادسازی انجام داده بودیم و آن بیانیه تهران بود.
دقایقی پیش رای گیری برای تصویب قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل آغاز شد و براساس نتایج آن قطعنامه به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسید.

به گزارش عصرایران، ترکیه و برزیل دو کشوری بودند که به این قطعنامه رای منفی دادند.

همچنین لبنان که پیشتر اعلام کرده بود به قطعنامه ضد ایرانی رای مثبت نمی دهد با رای ممتنع به آن، به وعده خود عمل کرد!

دیگر اعضای شورای امنیت به این قطعنامه رای مثبت داده اند.

نماینده برزیل در ابتدای این نشست با اعلام مخالفت کشورش با قطعنامه پیشنهادی غرب بر ضد جمهوری اسلامی ایران، تحریمها را ناکارامد دانست و گفت : برزیل از بی اعتنایی جهانی به توافق تبادل اورانیوم(بیانیه تهران) عمیقا متاسف است.

نماینده ترکیه نیز دیگر عضو غیر دائم شورای امنیت بود که به این قطعنامه ضد ایرانی رای منفی داد و در اشاره به زرادخانه مخوف سلاحهای هسته ای رژیم صهیونیستی تاکید کرد : ما نمی خواهیم هیچ کس در خاورمیانه سلاح هسته ای داشته باشد.

جمهوری اسلامی ایران همواره قطعنامه های شورای امنیت برای اعمال فشار در راستای توقف برنامه های صلح آمیز هسته ای اش را غیرقانونی دانسته و تاکید کرده بر عزم و اراده اش بی تاثیر خواهد بود.

قطعنامه اخیر چهارمین قطعنامه ای است که از سوی شورای امنیت درباره برنامه هسته ای ایران صادر می شود.

احمدی نژاد : صدور اینگونه قطعنامه ها از نگاه ملت ایران بی ارزش است

رییس جمهور کشورمان گفت صدور این گونه قطعنامه ها که مخالف تعهدات بین المللی است از نظر ملت ایران هیچ ارزشی ندارد .

به گزارش واحد مرکزی خبر صدا و سیما ، محمود احمدی نژاد در جمع نخبگان ایرانی و تاجیک افزود صدور این قطعنامه ها مغایر با بیانه تهران است و تاثیری بر اراده ملت ایران در تلاش برای دستیابی به فناوری صلح امیز هسته ای ندارد .

رییس جمهور کشورمان افزود عجیب است دارندگان بمب اتم و کسانی که از این سلاح مرگبار استفاده کرده اند یا می کنند علیه ملت ایران به علت تلاش برای دستیابی به فناوری صلح امیز هسته ای قطعنامه های پی در پی صادر می کنند .

منتظر حركت بعدی ایران در برابر تصویب قطعنامه باشید

وزیر خارجه كشورمان تصویب قطعنامه علیه جمهوری اسلامی در شورای امنیت را حركتی رو به عقب خواند.

منوچهر متكی وزیر امور خارجه كشورمان در جمع خبرنگاران در دوبلین ،تصویب قطعنامه علیه جمهوری اسلامی در شورای امنیت را حركتی رو به عقب خواند و گفت: ما در صفحه شطرنج حركت‌مان را مبتنی بر همكاری و اعتمادسازی انجام داده بودیم و آن بیانیه تهران بود.

متكی افزود: امروز آنها حركت خودشان را روی این صفحه شطرنج انجام می‌دهند و علی‌القاعده باید منتظر باشند كه جمهوری اسلامی جمع‌بندی‌هایش را داشته باشد و حركت بعدی نوبت جمهوری اسلامی است كه آن حركت را انجام دهد.

وزیر خارجه كشورمان با بیان اینكه ملت ایران بر مبانی حق و مسیر درست تكیه زده، خاطرنشان كرد: منطق ملت ایران منطقی است كه بر سایر منطق‌ها در همه زمینه‌ها غلبه پیدا كرده است.

چرا لبنان به قطعنامه رأی ممتنع داد؟

شب دوشنبه در جلسه ای که در منزل دبیر کل حزب الله برگزار شد،سید حسن مخالفت صریح خود را به اطلاع سعد حریری رساند اما کابینه در نهایت نتوانست به جمع بندی برسد و ساعت 5.30 بعد از ظهر،حریری با نواف سلام تماس گرفت و به او گفت که رای ممتنع بدهد.
عصرایران، حمیدرضا مهاجر / بیروت - قطعنامه 1929 شورای امنیت علیه ایران به تصویب رسید.قطعنامه ای که افرادی مانند ولادیمیر پوتین آنرا فاقد اثر گذاری بر تهران می دانند و معتقدند که تاثیر جدی در ادامه برنامه اتمی ایران نخواهد داشت.
اما به هرحال قطعنامه ای در شورای امنیت علیه کشورمان به تصویب رسیده و قطعا این قطعنامه در جهت گیری های بین المللی جمهوری اسلامی تاثیر جدی خواهد داشت.

بر مبنای این رویکرد که ایران از ادامه برنامه اتمی صلح آمیز خود عقب نشینی نخواهد کرد یکی از انتظارات طبیعی مردم از دستگاه سیاست خارجی،تغییر سطح تعاملات با کشورهایی است که به قطعنامه 1929 رای موافق یا مخالف دادند.

به عنوان مثال طبیعی است که مردم ایران بخواهند سطح تعاملات با برزیل و ترکیه تقویت شود و با کشورهایی مانند بوسنی،اوگاندا و ... به زبان دیگری گفتگو و تعامل گردد.

تکلیف سایر کشورها نیز که قبل از تصویب قطعنامه کاملا مشخص بود.

اما در میان 15 عضو دایم و غیر دایم شورای امنیت،لبنان به قطعنامه 1929 رای ممتنع داد. ممکن است برخی از شهروندان ایرانی نسبت به لبنان همان دیدگاهی را داشته باشند که مثلا نسبت به بوسنی و اوگاندا دارند یعنی ناسپاسی از کمک های گذشته. آیا چنین نگاهی به لبنان صحیح است؟

همانطور که می دانید در پارلمان و دولت لبنان احزاب 14 مارس(جریان مستقبل و متحدینش که مورد حمایت عربستان ، امریکا و فرانسه هستند) از اکثریت نسبی برخوردار هستند.به عنوان مثال در دولت چهارده وزیر متعلق به 14 مارس،10 وزیر متعلق به جریان 8 مارس(حزب الله و متحدینش که مورد حمایت ایران و سوریه اند) و چهار وزیر نیز متعلق به رئیس جمهور(میشل سلیمان) است.چنین ترکیبی که به دولت "وحدت ملی" شناخته شده است اجازه هیچ گونه تصمیمی را بدون موافقت طرفین را نمی دهد.

درباره قطعنامه 1929 موضع جریان 8 مارس کاملا مشخص بود و این موضع چیزی جز مخالفت با قطعنامه تحریم ها علیه ایران نبود. به عنوان مثال احزاب مسیحی مخالف دولت مانند جریان آزاد ملی لبنان به رهبری میشل عون و حزب مرده به رهبری سلیمان فرنجیه مخالفت خودشان را با این قطعنامه اعلام کرده بودند.

نبیه بری رهبر حزب شیعی امل قبل از رای گیری قطعنامه اعلام کرد که هرگونه موضعگیری کمتر از موضع ترکیه خدمت به مصالح اسراییل در منطقه است و لبنان باید به این قطعنامه رای مخالف بدهد. موضع رئیس جمهور لبنان نیز مخالفت با قطعنامه اعلام شد.

سعد حریری نخست وزیر لبنان نیز که در سفر دوره ای خود به مصر و عربستان و سوریه به دمشق رسیده بود یک پاسخ شفاف از بشار اسد شنید:" من در امور داخلی لبنان دخالت نمی کنم بروید سراغ سید حسن نصرالله و با او مشورت کنید."

به این ترتیب شب دوشنبه در جلسه ای که در منزل دبیر کل حزب الله برگزار شد،سید حسن مخالفت صریح خود را به اطلاع سعد حریری رساند. روزنامه الاخبار چاپ بیروت روز چهارشنبه با اعلام این خبر،نوشت که طرفین به توافق نرسیدند.حریری معتقد بود که دیدگاه لبنان باید منعکس کننده دیدگاه همه کشورهای عربی باشد و موضع کشورهای عربی،رای ممتنع است!

الاخبار امروز نوشت که علی الشامی وزیر خارجه لبنان صبح روز سه شنبه در یادداشتی به نواف سلام نماینده لبنان در سازمان ملل متحد نوشته که در صورتیکه رای ترکیه مخالف باشد شما هم رای مخالف بدهید.این مساله باعث بروز اختلاف در دولت شد.

کابینه در نهایت نتوانست به جمع بندی برسد و ساعت 5.30 بعد از ظهر،حریری با نواف سلام تماس گرفت و به او گفت که رای ممتنع بده.

بنابراین در جلسه شورای امنیت نماینده لبنان،موضع کشورش را این چنین اعلام کرد که دولت متبوعش پس از بحث درباره این قطعنامه نتوانست به نتیجه برسد و بنابراین از رای دادن به قطعنامه 1929 امتناع میکند.

وزیرخارجه لبنان بهت زده شد
کابینه لبنان از مخالفت "نواف سلام" نماینده لبنان در شورای امنیت با نظر "علی الشامی" وزیر خارجه و هیات دولت لبنان در مورد رد پیش نویس قطعنامه آمریکا برای اعمال مجازات علیه ایران بهت زده شد.

به گزارش ایرنا از بیروت به نقل از شبکه المنار، الشامی به نواف سلام ابلاغ کرده بود که ضد پیش نویس قطعنامه تحریم ها علیه ایران رای دهد.

المنار به نقل از منابع مخالفان در دولت لبنان افزود: در نشست عصر چهارشنبه کابینه لبنان تنها 14 نفر از وزرای کابینه از گروه 14 مارس خواهان دادن رای ممتنع لبنان به پیش نویس شورای امنیت شده بودند و بقیه خواهان مخالفت لبنان با این قطعنامه بودند.

این منابع فاش کردند که علی الشامی در نامه ای به نماینده لبنان در شورای امنیت خواهان رای منفی به قطعنامه مجازات ها علیه ایران شده بود اما نماینده این کشور در شورای امنیت بدون توجه به نظر وزیر خارجه ، نظر گروه 14 مارس را ترجیح داد.

در نشست چهارشنبه شورای امنیت 12 کشور به اعمال تحریم علیه ایران رای دادند و ترکیه و برزیل با آن مخالفت کردند و لبنان نیز رای ممتنع داد.
جزییاتی از پشت پرده تصمیم لبنان
روزنامه های لبنانی پس از اعلام بی طرفی این کشور نسبت به قطعنامه جدید علیه ایران در شورای امنیت به انتشار جزییات خواندنی دراین خصوص پرداختند.

به گزارش ایرنا،روزنامه المستقبل چاپ لبنان به نقل ازمنابع داخلی این کشور نوشت : "سعد حریری" نخست وزیرلبنان درجلسه هیات دولت اعلام کرده بود، روشی که شورای امنیت در افزایش تحریم ها علیه ایران اتخاذ کرده بود، غافلگیرکننده بود.
این روزنامه ادامه داد: حریری معتقد است که رأی لبنان به هر شکل ممکن تغییری در روند افزایش تحریم علیه ایران ایجاد نمی کرد و رأی ممتنع لبنان هرگز به معنای حمایت از قطعنامه نیست بلکه به معنای مخالفت با افزایش تحریم علیه ایران است.

** نظر حزب الله به دولت ابلاغ شد
این روزنامه لبنانی به نقل از "محمد فنیش" وزیر مشاور دولت در توسعه اموراداری افزود: هیچ وزیری در هیأت دولت موافق افزایش تحریم ها علیه ایران نبود و همه با ابراز نظر درهیأت دولت طبیعت ترکیب احزاب مختلف در دولت را آشکار ساختند.
السفیرهم به نقل از فنیش تأکید کرد: حزب الله نیز دیدگاه خود را مطرح و تأکید کرد "نواف سلام" سفیر لبنان در شورای امنیت باید در این شورا از بی فایده بودن افزایش تحریم ها علیه ایران و از تهدیدات سلاح هسته ای اسراییل و موضع لبنان در خصوص قطعنامه جدید علیه ایران سخن بگوید.
روزنامه الاخبار چاپ لبنان نیز به نقل از منابع آگاه نوشت: تصمیم دولت در خصوص افزایش تحریم ها علیه ایران در شورای امنیت با توافق تقریبی "میشل سلیمان" رییس جمهوری و سعد حریری نخست وزیر لبنان صورت گرفت.

** نقش سفیر امریکا در لبنان
السفیر همچنین با اشاره به گفتگوی سفیر امریکا در لبنان با برخی از سران گروه 14 مارس برای فشار آوردن به آنها در جهت موافقت با افزایش تحریم علیه ایران پیش از تشکیل جلسه هیأت دولت افزود: در جلسه هیأت دولت 14 وزیر از رای ممتنع حمایت کردند و در مقابل 12 وزیر علیه قطعنامه جدید علیه ایران رأی دادند و سرانجام "الیاس المر" وزیر دفاع لبنان و "زیاد بارود" وزیر کشور با پیروی از دیدگاه میشل سلیمان، نتیجه رأی گیری با حمایت 14 وزیر از مخالفت لبنان با قطعنامه شورای امنیت و حمایت 14 وزیر دیگر از رأی ممتنع لبنان درمقابل این قطعنامه به پایان رسید.

**رای لبنان ، رای عربی بود
السفیر جزییات بیشتری را در این خصوص منتشر نکرده اما بی بی سی در لبنان در ادامه جلسه هیات دولت مدعی شد: بدین ترتیب دولت لبنان بر سر اینکه نماینده اش در شورای امنیت چه رایی به قطعنامه تحریم ایران بدهد به توافق و رأی نهایی نرسید و تصمیم بر این شد که نظر اتحادیه عرب عملی شود، یعنی رأی ممتنع. این تصمیم در مدت زمان کوتاهی پیش از آنکه شورای امنیت قطعنامه را به رای بگذارد به اطلاع نواف سلام، نماینده لبنان در سازمان ملل متحد رسانده شد.

**تلاش های بی فایده معارضه
روزنامه الدیار چاپ لبنان نیز با بررسی این موضوع نوشت: تمامی تلاش ها و تماس هایی که سه شنبه شب حتی میان بیروت و دمشق و دیدار "محمد رعد" رییس فراکسیون وفاداری به مقاومت وابسته به حزب الله با رییس جمهور و "نبیه بری" رییس مجلس لبنان برای اتخاذ موضع واحد در مخالفت با این قطعنامه شورای امنیت صورت پذیرفت، سرانجام به شکست انجامید.
این روزنامه با اشاره به ناخرسندی شدید گروه معارضه با تغییر موضع اولیه لبنان افزود: "میشل سایسون" سفیر امریکا در لبنان نقش مهمی در اتخاذ این موضع لبنان داشته است بخصوص اینکه امریکا نیز لبنان را در صورت اتخاذ موضع مخالف با این قطعنامه تهدید کرده بود.
روزنامه الحیاة نیز به نقل ازمحافل نزدیک سعد حریری نوشت: لبنان با توجه به پیشنهاد های کشورهای عربی و ترکیه و با توجه به منافع ملی موضع بی طرفی را اتخاذ کرد.
شورای امنیت سازمان ملل متحد روزگذشته برغم مخالفت ترکیه و برزیل و رأی ممتنع لبنان با 12رای موافق اعضای این شورا چهارمین قطعنامه ضد ایرانی تصویب کرد.

چه کشورهایی به قطعنامه ضد ایرانی رای مثبت دادند؟

اوگاندا و گابن نیز از جمله کشور هایی اند که رای مثبت آنان به قطعنامه ضد ایرانی راه بررسی جدی تجدید نظر در روابط رو به گسترش با آنان را باز کرده است.
عصرایران ؛ اسماعیل سلطنت پور- قطعنامه ضد ایرانی شورای امنیت سازمان ملل، امروز در حالی به تصویب رسید که بررسی ترکیب آرا نکات جالبی را در بر دارد.

بر اساس این خبر علاوه بر دو کشور چین و روسیه که همواره با کارت ایران بازی کرده اند ، انگلیس، فرانسه و امریکا به عنوان 5 عضو دایم شورای امنیت به این قطعنامه رای مثبت داده اند که البته رای منفی هر کدام از این اعضا به معنای وتوی قطعنامه بود.

اما کشور بوسنی که در طول سال های متمادی تحت حمایت های مادی و معنوی ایران قرار داشته با دادن رای مثبت به قطعنامه در صف مخالفان ایران قرار گرفته است.

اتریش، مکزیک ، و ژاپن نیز از دیگر کشورهایی هستند که به قطعنامه رای مثبت داده اند.

اوگاندا و گابن نیز از جمله کشور هایی اند که رای مثبت آنان به قطعنامه ضد ایرانی راه بررسی جدی تجدید نظر در روابط رو به گسترش با این کشورها را باز کرده است.

مکزیک و نیجریه دو کشور دیگری هستند که به قطعنامه علیه ایران رای موافق داده اند.
با این حال برزیل و ترکیه به عنوان دو ضلع مثلث نشست تهران برای نشان دادن اعتراض خود به عدم همراهی کشورهای غربی با بیانیه تهران به قطعنامه شورای امنیت رای منفی دادند تا اجماع مورد نظر امریکا و متحدانش شکسته شود.

لبنان نیز پیشتر اعلام کرده بود به قطعنامه ضد ایرانی رای مثبت نمی دهد و با رای ممتنع به این وعده عمل کرد!

شورای امنیت سازمان ملل از 15 کشور تشکیل می شود که غیر از 5کشور امریکا،انگلیس، روسیه، فرانسه و چین که اعضای دایم هستند دیگر اعضا غیر دایم و دوره ای محسوب می شوند.

قطعنامه سوم شورای امنیت علیه ایران با عنوان1803 با 14 رای موافق و رای ممتنع اندونزی در اسفند سال 86 به تصویب رسیده بود.

قطعنامه قبل از آن نیز با اجماع علیه ایران تصویب شده بود.

این نخستین بار است که قطعنامه شورای امنیت در مورد ایران با 3 رای غیر موافق به تصویب می رسد.



یزدفردا


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا