همت مضاعف در مصرف مضاعف

یزدفردا "دکتر علیرضا آیت اللهی :یادداشت چند روز پیش در باره بیست و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را خواندید ؟ و از جمله در باره کتاب هائی با کاغذهای ظخیم ( ۸۰ گرمی و گاه گلاسه ) وجلدهائی بسیاربسیار ضخیم ( که دیگر در کمترکشوری در جهان اینگونه اسراف می کنند ) با حروف فونت ۱۸ ! که علاوه بر قیمت بالای تمام شده ٬ حمل و نقل ٬ و به دلیل جاگیربودن ٬ نگهداری و حتی تمیزکردنشان هم هزینه بر و دشوار است...

بعدا" آقاي وزير ارشاد , كه بنده ايشان را مردي نجيب و واقعا" مظلوم مي بينم ٬ با افتخار تمام گفته است كه تعداد بازديدكنندگان و در واقع « تماشاگران » ( درست خواندید ! ) نمایشگاه امسال با ۲۵ درصد افزایش نسبت به پارسال ٬به حدود پنج میلیون رسیده است . تبارک الله ! اما چند نفر از اینان باسواد بودند ؟چند نفر به هرحال کتابخوان محسوب می شدند ( مثل کسانی که فقط کتابهای کمک آموزشی می خریدند ) ؟ چند نفر کتابخوان به مفهوم واقعی کلمه ؟ و... نهایتا" چند نفر کتاب خریده اند ؟ تعدادشان به صدهزارنفر رسیده است ؟ اگر رسیده است لطفا" بفرمایند صدهزارنفر و نه پنج میلیون نفر !

این کمیٌت گرائی هم شده است آفتی به جان جامعه ما از جمیع جهات ! غالب مردم هم متأثر از همین فرهنگ که به قول گفتنی « غلط اندر غلط اندر غلط است » از جمله در مصرف فقط به کمیت فکر می کنند . صبح که از خواب بیدار می شویم برای وضوساختن شیرآب تصفیه شده را تا به ته باز می کنیم ! دوبرابر موردنیاز چای دم می کنیم ! بی توجه به کیفیت نان سنگک با نان بربریی که غالبا" دو برابر نیاز خریده ایم تا می توانیم شکممان را پر می کنیم . در این گرمای تابستان لباس اضافی و مثلا" کت و شلوار می پوشیم ! خدا پدرش را بیامرزد آنکه به کراوات گفت دمب خر ! و الا کراوات هم می بستیم . کیفی به دستمان میگیریم که گاه خالی و فقط وبال گردن است ! سعی میکنیم با مسافرت با اتوموبیل خودمان اتوموبیلی دیگر بر ترافیک شهر بیافزائیم ! وقتی روزنامه میخریم به قطر آن توجه کرده به سراغ همشهری و جام جم و غیرذلک می رویم ! ...

این اخلاق و رفتار مصرفی ٬ ( آنهم یک سال پس از سال اصلاح الگوی مصرف ٬ که برخی با تشکیل کمیته ها و همایشها و ... به بدمصرفی پرداخته به خوبی منتفع گردیدند ! ) هرچه از فرد به جامعه منتقل شود به صورتی سینرژیک بیش و بیش و بیشتر می شود . مصرف مضاعف . تولید چقدر ؟ باکدام بهره وری ؟

دیشب شنیدم که در سمینار بین المللی نفت ٬ گاز و پتروشیمی تعداد دویست و سی مقاله !!! ارائه خواهد شد .. بازهم افتخار به کمیٌت که غالبا" بر علیه کیفیت است . لابد جلوی میکروفون صف می کشند و هریک چند دقیقه ای تند و تند مقاله خود را می خواند و می رود ؟!!!

خدائی ! تا کی باید اهداف اصلی فدای اهداف فرعی شوند ؟

تاکی باید منافع جمعی فدای منافع فردی و گروهی شوند ؟ تاکی ؟

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا