كتابی جدید درباره یزد: یك قرن دگرگونی     با مقدمه‌ای از دكتر محمد علی اسلامی ندوشن


یزدفردا "یك قرن دگرگونی عنوان کتابی است در باره یزد که در جلد اول آن  دگرگونی‌های كالبدی شهر یزد از سنت تا مدرنیته را بررسی  می کند .

یک قرن دگرگونی که به همت  مهدی دهقان منشادی و لیلاالسادات هاشمی باجگانی  تالیف شده است و با مقدمه‌ای از دكتر محمد علی اسلامی ندوشن آغاز می‌شود، به بررسی تغییرات مختلف شهر یزد طی صد سال گذشته می‌پردازد.

این كتاب حاصل حدود پنج سال تحقیق و مطالعه است که  نویسندگان آن با استفاده از منابع متعدد تلاش كرده‌اند تا اثر مستندی را به وجود آورده‌ و ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و کالبدی گذشته ی شهر را با وضع کنونی آن مقایسه كنند.

جلد نخست این کتاب علاوه بر پیشگفتار در چهار فصل تنظیم شده است.
  • فصل اول (تاریخ یزد در بستر جغرافیا) نگاهی گذرا به اوضاع جغرافیایی و تاریخی شهر یزد دارد.
  • فصل دوم (دگردیسی یزد از سنت تا مدرنیته) را می‌توان به عنوان مقدمه‌ای كلی برای مجموعه‌ی دو جلدی «یك قرن دگرگونی» و موضوع تحولات شهر در نظر گرفت.
  •  در فصل‌های سوم و چهارم (دگرگونی كالبدی: عبور از دیوارها و گسترش شهر و زندگی در گذر خشت و گل) تحولات كالبدی شهر در دو بعد كالبد شهر و كالبد مسكن مورد بررسی قرار گرفته است.
قرار است جلد دوم این كتاب، به تغییرات اجتماعی و اقتصادی و خدمات شهری یزد بپردازد.
وجود 84 تصویر در متن اصلی و 17 عكس در قالب آلبوم تصاویر پایان كتاب تا حدودی توانسته است گذشته و حال یزد را برای خواننده به نمایش بگذارد.
 در پایان كتاب بخشی با عنوان نمایه وجود دارد كه می‌تواند كار جستجوی برخی واژگان را برای خواننده آسان سازد.

این کتاب توسط انتشارات نیكوروش یزد، در سال 1388 و در 384 صفحه  منتشر شده است ،كتابشناسی پایان كتاب نشان می‌دهد كه در تدوین این كتاب از حدود 212 منبع فارسی و لاتین استفاده شده است.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا