استاد اخلاق حوزه توصیه کرد :

هنگام خشم فرزندان خود را ادب نکنید


یزدفردا:در این حال خشم و غضب، بدانید که روایات از تربیت نهی کرده اند. دلیل آن را هم گفتم؛ برای این است که باید در تربیت حیاء و پرده داری در فرد شکوفا شود.


به گزارش شیعه آنلاین به نقل از خبر آنلاین، حضرت آیت الله حاج شیخ مجتبی تهرانی در باب تربیت صحیح کودکان گفت: تربیت و ادب کردن هنگام خشم نباید انجام شود.

حاج شیخ مجتبی تهرانی در ادامه درس های اخلاق و تربیت گفت: یکی از مواردی که در باب تربیت مطرح شده است این است که مربّی در یک حال خاصّی، از تربیت دیگران نهی شده است؛ که در این حال دیگری را تربیت نکن! خود این یک مسئله است. جهت آن هم این است که ممکن است در این حال نتیجۀ مطلوب را نگیری، بلکه نتیجه عکس بشود. درباره پیغمبر اکرم نقل شده که، رسول خدا از تأدیب به هنگام خشم، نهی فرمودند. یعنی آنگاه که خشمگین شدی، تربیت نکن! ادب همان تربیت است. در روایتی از علی(ع) نیز آمده است: ادب کردن، ‌هنگام خشم ممکن نیست.

استاد اخلاق حوزه در ادامه عنوان کرد: تربیت همراه غضب، اصلا تربیت نیست. چون آنچه که در باب تربیت نقش زیربنایی دارد و برای تأدیب و تربیت می خواهیم از او استفاده کنیم، حیاء و پرده داری است. اگر بخواهی در آن حال که خشمگین هستی، فرزندت را تربیت کنی، چون هنوز نتواستی خودت را کنترل کنی، ممکن است حرکتی از تو سر بزند که این موجب پرده دری شود. مثلاً موجب شود که طرف مقابل، جلوی تو بایستد؛ یعنی این روش تو نتیجۀ عکس دهد.

حضرت آیت الله تهرانی در باب پرده دری اظهار کرد: تو با این کارت پرده دری کردی. تربیت در این موقعیت دیگر فایده ندارد. چون محور و زیر بنا، پرده داری است نه پرده دری. مسئله ای را که من مطرح کردم، جنبه عینی دارد و مربوط به معارف قرآنی و روایی ماست. انسان باید نسبت به معارف دینی اش شعور پیدا بکند. اگر می خواهد اصلاح بکند، بداند که اصلاح بر محور شعور است نه شعار. در این حال خشم و غضب، بدانید که روایات از تربیت نهی کرده اند. دلیل آن را هم گفتم؛ برای این است که باید در تربیت حیاء و پرده داری در فرد شکوفا شود.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا