حكايت ويديو و كاهدون ميرزا غلامحسين


محسن اختیاری


در محفلي دوستانه ، يكي از دوستان مي گفت : يادتان هست ، هنوز دير زماني نمي گذرد از روزهايي كه يكي از آشنايان دستگاه ويديويي از كويت آورده بود و آنرا داخل هفت هشت لايه پتوي كهنه سربازي پيچيده بود و داخل گوني كتاني گذاشته بود و داخل كاهدان طويله گاوهاي يكي از آشنايان در زير كاه و علوفه قايم كرده بود و هر وقت يكي از بچه ها يك فيلم كاراته بروس لي گير مي آورد يا يكي از همين فيلمهاي ترسناك كه هر روز از تلويزيون خودمان چند تايش پخش مي شود ، چند نفري نگهباني مي داديم تا نصف شب ويديو را از مخفيگاهش خارج كنيم تا يكي دو ساعتي سرگرم باشيم و زمان تماشاي فيلم هم بايد به نوبت نگهباني مي داديم تا سر و صدايي نشود .
هزار سال نگذشته كه ده پانزده سال بيشتر نيست و حالا اينترنت و خيلي چيزهاي ديگر در گوشيهاي موبايل به اندازه قوطي كبريت در دسترس همه هست ؛ هر كه بخواهد ؟! هرچه بخواهد ؛؟! مجاز و غير مجاز ديگر معنا ومفهوم خود را از دست داده است .
نمي خواهيم به گذشته هاي پيشتر برويم ؛ زمانيكه براي اولين بار اولين دستاوردهاي تكنولوژي نوين بشري مانند دوچرخه ، راديو ، ميكروفن ، تلويزيون و.... به زندگي مردم قرن بيستم وارد شده بود ، چه برخوردهايي نظير آنچه در شرح ما وقع ويديو گفته شد با آن مي شد ؛ البته طبيعي است كه كليه جوامع ابتدا در برابر هر دستاورد جديد و حتي هر جريان اجتماعي نوي عكس العمل نشان مي دهند ، وتا آنرا بپذيرند مدت زماني خواهد گذشت .
با اين وجود جلو حركت ماورايي علم و تكنولوژي را نميتوان گرفت و هر كس در مقابل آن بايستد بدون ترديد ياراي مقاومت نخواهد داشت ودر زيرچرخهاي سهمناك آن له خواهد شد .
در روزگاري كه انواع و اقسام تكنولوژيها كه حتي اسم بعضي از آن هم به گوشمان نخورده مانند نانو و بايو و سايكو و ربوتيك و ژنتيك و ..... و چه و چه و چه دست به دست هم داده اند تا دنيايي ديگر گون از آنچه انسانهاي پيشين تجربه كرده اند ما ببينيم و آيندگان ببينند ؛حالا ديگر ثانيه ها هم در مسابقه سرعت با پيشرفت تكنولوژي عقب مانده اند ؛ آنهم در مسيري كه هيچ خط پاياني نمي توان براي آن متصور شد ؛! و ديگر سرعت اين پيشرفت را هم بايد با نانو يا ريزتر از آن سنجيد .
هنوز يكي دو سالي بيشتر نيست يكي از دوستان كه آنروز دانشجو بود وسيله كوچكي از جيبش در آورد و گفت : اين يك مموري است و با تعجب و افتخار و با ابهت گفت : يك گيگ ظرفيت دارد ! مي داني يعني چي ؟! و من خيره و متعجب به اين حركاتش نگاه مي كردم ؛
چند روز پيش پسر يكي از دوستان كه احتمالا اول يا دوم راهنمايي بود تصويري در روزنامه نشان مي داد و گفت : اين يواس بي 256 گيگ ظرفيت دارد ، ببينيد چقدر كوچك است ؛! البته اين مربوط به دوسه روز پيش است و هيچ معلوم نيست همين امروز با چه پديده عجيبتري مواجه شويم .!

اما حالا در مقابل اين حركت سرسام آور غير قابل كنترل چه بايد بكنيم ؟ آيا با برخوردهاي فيزيكي يا مشابه راه به جايي خواهيم برد ؟ كه قطعا چنين نخواهد بود ؛ اگر دلمان به حال جامعه و فرزندانمان مي سوزد ، كه اسير سوغات ناخواسته بيگانه كه هيچ سنخيتي با فرهنگ و اعتقادات ما ندارد ، نشوند ، چه بايد بكنيم ؟
همانگونه كه برخورد نظامي بايد با برخورد نظامي پاسخ داده شود ، برخورد فرهنگي هم نيازمند مواجهه فرهنگي خواهد بود .
بنابر اين حالا بايد به دنبال راه حل ديگري بود ؛ " تكنولوژي با فرهنگ " استفاده از آن ؛ چه با آموزش ؛ و چه با آموزه هاي اعتقادي و مذهبي و بيدار كردن روح معنويت در جوهره وجودي انسانها و چه توامان .
با چاقو مي توان سيب پوست كند و و مي توان در شكم كسي فرو كرد .
ديري نمي گذرد از آن روزهايي كه اعتقادات پاك مذهبي بزرگترين عامل و قويترين وسيله براي نگهداري افراد در حلقه خط قرمزها و مانع گرايش به ناهنجارها بود ؛ زمانيكه با تكيه برفرهنگ اجتماعي خانواده ها با محوريت همين اعتقادات مذهبي نياز به هيچ گير و بندي نبود ؛ و مصداق عيني " ان الصلاه تنهي عن الفحشائ والمنكر " در رفتارهاي اجتماعي كل جامعه مشاهده مي شد .
اميد داريم كه بجاي برخوردهاي غير اصولي كه معمولا هيچ ثمره مثبتي دربر نداشته است ، با بهره گيري از اصول غني اعتقادي و فرهنگي خود به آنچه مطلوب جامعه اسلاميمان است برسيم .

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا