پرسشهای اعضای شورای اسلامی شهر از شهردار یزد

رضاسلطان زاده

مدیر مسئول آیینه یزد

انعکاس مطبوعات در یزدفردا:اواسط اسفندماه 1388چهار نفر از اعضای شورای اسلامی شهر یزد نامه‌ای به ریاست شورای اسلامی شهر یزد نوشتند. در آن نامه در 39 مورد از عملكرد شهرداری یزد انتقاد كرده و خواستار پاسخگویی شده بودند.

از وظایف مسئولان اداری و اجرایی این است كه مردم را در جریان اموری كه در شهر و دیارشان می‌گذرد قرار دهند و نشریات نیز باید با رعایت صداقت و حفظ كرامت انسانها و بدون حمایت بی جا از این و آن در امر اطلاع رسانی كوشا باشند. هریك از افراد یا خانواده‌ها در سال مبلغی به صورت‌های مختلف به شهرداری عوارض پرداخت می‌كنند و هنگام دریافت پروانه ساختمانی اعم از مسكونی و تجاری و یاوقتی كه گذرآنها به كمیسیون‌های مختلف می‌افتد وجوهی كه به ویژه ارقام آن در این چند سال سیر صعودی طی كرده و در مواقعی بی رویه افزایش داشته است به شهرداری پرداخت می‌نمایند. طبیعی است كه با این وضع با مطالعه حتی آغاز نامه استیضاح شهرداری به شرح زیر هر انسان منصف را آزرده و نگران می‌سازد:

« علیرغم تذكرات ارائه شده در جلسات متعدد شورای اسلامی شهر متاسفانه وضعیت شهرداری و امور اجرایی آن بسیار وخیم وناگوار است و این جانبان امضاء كنندگان ذیل این مكتوب چهار نفر از اعضای شورا بر حسب وظیفه‌ای كه شهروندان به ما سپرده‌اند قادر به پاسخ گویی به منتخبین خود و شهروندان نمی‌باشیم. علی هذا سئوالات زیر تقدیم تا به شهردار ابلاغ و نامبرده مكلف گردد در مهلت قانونی درجلسه علنی شورای اسلامی شهر حضور یافته و پاسخ لازم و قانونی ارائه نماید »

خلاصه سئوالات مطرح شده از سوی آقایان میر حسینی، پارسائیان، خباز زاده و خانم حیدری از اعضای شورای شهر یزد بدین شرح است:

بیش از 65 میلیارد ریال در مكان‌های مشخص و لازم هزینه نشده، در اجرای بعضی از پروژه‌ها اقدام اساسی صورت نگرفته، هشت پروژه به فردی واگذار گردیده كه طرح تحقیقاتی كپی برداری شده از مناطق دیگر را تحویل و وجه آن را دریافت نموده است!!

در سال 1387 و 1388 بیش از 2400 مورد فضای خالی در دفتر شهرداری برای ثبت نامه‌های وارده و صادره اختصاص داده‌اند .

با زمینه سازی مشخص شهردار، مبالغی بر خلاف قانون پرداخت گردیده، نحوه دریافت عوارض در پایان سال 88 مردم را ناراضی و سرگردان نموده، در برخورد با افراد قاصر و مقصر در شهرداری كوتاهی شده و به همین دلیل در راه اندازی بعضی از پروژه‌ها میلیارد‌ها تومان تلف شده است.

محل صرف اعتبارات نهضت آسفالت مشخص نیست.

شهرداریزد تقریباً پنج نفر از نزدیك ترین افراد فامیل خود را در شهرداری یزد یا موسسات وابسته به آن با عنوان‌های گوناگون به كار گمارده، درمواردی بودجه‌های غیر واقعی پیشنهاد شده است.

رانت هایی كه بعضی از شركتها از شهرداری استفاده نموده‌اند چه میزان می‌باشد ؟

چرا بعضی از مجتمع‌های آپارتمانی بر اساس ضوابط احداث نگردیده است ؟

چرا بعضی از قراردادهای تنظیمی كه برغیر قانونی آن تاكید شده فسخ نگردیده است ؟

دراین بخش به بندهای 7 و 33 و بخش آخر سئوال 39 اشاره می‌شود تا ساكنان شهر یزد آگاهی بیشتری به مفاد نامه مورد بحث پیدا كنند ؟

بند 7 – شهردار بدون تصویب شورای اسلامی شهر برخلاف قانون درخواست افزایش حریم شهر از مراجع ذیربط نموده است . علت این اقدام مغایر قانون و پنهانكاری چه بوده است ؟

بدیهی است این اقدام كه به صورت كاملاً خصوصی صورت گرفته و توده مردم از آن بی خبر می‌مانند ممكن است زمینه فعالیت زمین خواران و افراد سودجو را فراهم نموده، و مردم عامی جامعه از این شرایط ایجاد شده مورد كلاه برداری قرارمی گیرند .

بند 33- در بین مردم عنوان می‌شود شهردار یزد حرف‌های وی با عملش یكی نمی‌باشد. به طورمثال نامبرده بیان داشته به زودی مترو در یزد راه اندازی خواهد نمود. ضمناً با آمدن[...] از كرج و پیگیری و انجام معاملات زمین و املاك با فردی معلوم الحال كه دلال زمین می‌باشد مرتب در دفتر كارشان جلسه دارند و قبلاً در دفتر آقای [...] كه مدیر عامل [...] بودند جلسه داشته و تمام پرسنل سازمان [...] در جریان موضوع می‌باشند .

بند 39 - شهردار علیرغم اینكه باید به صورت تمام وقت در اختیار شهرداری باشد متاسفانه بیشتر در كلاسهای دانشگاه آزاد تفت و یزد به تدریس مشغول و اخیراًً نیز جهت شركت در كلاس‌های دوره دكتری به تهران می‌روند .ضمناً ماموریت‌های وی به تهران در ایام آغازی و پایانی هفته و بین التعطیلی مورد سئوال می‌باشد كه اینگونه فعالیت موجب عدم نظارت، كنترل و حضور فیزیكی نامبرده در سطح شهر می‌باشد كه وضعیت نامناسبی در شهر فراهم نموده است.....

نگارنده نظر خوانندگان را به موارد ذیل جلب می‌نماید :

- از همه كارمندان و كاركنان شریف شهرداری كه وظایف قانونی خود را انجام می‌دهند به ویژه از كارگرانی كه به كارهای سخت اشتغال دارند یا در نظافت شهر و كوچه‌ها همت می‌گمارند سپاسگزاری می‌گردد

- در صورتی كه نامه چهارنفر اعضای شورا قبلاً پخش و منتشر نشده بود این نشریه تا تعیین تكلیف، حاضر به درج آن نمی‌گردید.

- در همین ستون پاسخ ارسالی شهردار و یا اعضای موافق شورا با ایشان چاپ خواهد شد .

- اگر در این چند سال به تخلفات احتمالی مطرح شده ازسوی عده‌ای اعم از موافق و مخالف رسیدگی می‌شد و یا زمانی كه می‌گفتند فلان و بهمان از موقعیت اداری خود در احداث ساختمان تجاری و مسكونی برخلاف ضابطه عمل می‌كند و یا آشنایان و نزدیكان خود را در شهرداری به كار گمارده است برای مردم یعنی همان ولی نعمتان مسئولان اداری و اجرایی توضیح داده می‌شد كار بدین مرحله نمی‌رسید.

- بنابر این با احترام به تمامی اعضای شورای اسلامی و به شهردار یزد و یا افرادی كه به نحوی نام و سمتشان درمتن استیضاح آمده و در این ستون اسامی آنها حذف گردیده متذكر می‌گردد تنها موضوع ابقاء یا انفصال یك مدیر مطرح نیست بلكه همگی اعضای شورای اسلامی شهر یزد و مسئولان ذی ربط باید به مردم پاسخ دهند اولاً چرا به موقع اقدامات لازم را انجام نداده ثانیاً چه راهی را باید انتخاب كرد كه در اصل رضایت پروردگار و درنهایت رضایت و خشنودی مردم را در پی داشته باشد.

ضمناً آن گونه كه در متن سئوالات آمده است در صورت صحت و اثبات مطالب مندرج در متن استیضاح ترتیبی اتخاذ گردد تا از حیف و میل اموال مردم یزد جلوگیری شود و مقصرین به سزای اعمال خود برسند.

یزدفردا


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا