آب انبار تک بادگیری استان دستخوش بی مهری ها


یزدفردا "یک فردائی :ناخود آگاه وقتی آمار بالای مسافرین نوروزی امسال اعلام شد یه حس غرور بهمون دست داد چرا که بازدید از اماکن تاریخی فرهنگی و عرصه های طبیعی خود باعث تفکر بیشتر میشه وشناخت آدمها رو از نحوه زیست گذشتگان بیشتر میکنه. اونقدر دیدن و نگاه کردن اهمیت داره که سالهاست تو دنیا و اخیرا تو ایران موضوعاتی تحت عنوان حق بر منظر در دانشکده های هنر تدریس می شه. اما در کنار این حس غرور گاهی وقتها چیزهایی را می بینیم که ای کاش کابوس بود.

بعضا برخی از آثار فرهنگی و تاریخی شهرمون دستخوش بی مهری ها قرار می گیره و انگار که مسئولین سازمان میراث فرهنگی بی خبرند. می خواهم درباره آب انبار تک بادگیری امامزاده سید نصرا... صحبت کنم. این آب انبار تو بلوار دهه فجر قرار داره و گفته میشه تنها آب انبار تک بادگیری استانمون هست، تازه در فهرست آثار ملی هم به ثبت رسیده است.

اما چشمتون روز بد نبینه حوزه دید این بنای قدیمی از چهار طرف کور شده است و می ترسم تا چند وقت دیگه اصلش را هم خراب کنند.

از یک طرف یک ساختمان بلند احاطه اش کرده ، از طرف دیگر 2 تا مغازه روی قسمت پله های آب انبار ساختند و ساختمان بانک صادرات نیز کاملا دید آن را کور کرده است و الان هم که (ای وای) دارند دقیقا بالای سر آب انبار یک سردر برای ورودی این امام زاده عزیز می سازند.

نمی دونم چرا یه عده دوست دارند در پوشش دین و دیانت به میراث تاریخی کهن لطمه بزنند. آخه یکی از آشنایان که دانشجوی رشته هنر هم هست روزی به من گفت ببین آب انبار رستم گیسو داخل بلوار بسیج که به نام زرتشتیان هست چگونه خودنمایی می کند و نورپردازی شده اما آب انبار امامزاده سید نصرا... نه تنها نورپردازی نشده بلکه خود متولیان امامزاده دارند نهایت بی مهری را در حقش می کنند و تیشه به ریشه آن می زنند.

امیدوارم که ندونند دارند چیکار می کنند، اما نمی تونم باور کنم که مسئولان میراث فرهنگی از این موضوع اطلاعی ندارند . بگذریم بالاخره وظیفه ما گفتن است. امیدواریم مسئولان میراث فرهنگی فکری به حال این بنای خشتی کهن کنند و از دست این بی مهری ها نجاتش دهند چرا که ساختن هر گونه بنایی از قبیل سردر و ... با هر ارتفاعی در کنار این بنای زیبا هیچ توجیهی ندارد و در نهایت اینکه اگه کوتاهی کنیم و نگوییم و اونهایی که مسئولیت و قدرت دارند جلوی این کار را نگیرند حتما مورد سرزنش آیندگان قرار خواهیم گرفت.

از دوست داران میراث فرهنگی و تاریخی می خواهم تا نظراتشون را بدهند و با هر وسیله و ابزاری که دارند جلوی این کار را بگیرند.











یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا