بيانيه‌ی 52 سازمان مردم‌نهاد در آغاز سال 1389 خورشيدی


بيانيه‌ی نوروز

به‌نام خداوند جان ‌و خرد

1. پس از چند سال تلاش پی‌گیر ایرانیان و ایرانی‌تباران در سراسر جهان، سرانجام جشن بزرگ نوروز ، هم‌زمان با یکم فروردین‌ماه برابر با 21 مارس، به عنوان «روز جهانی نوروز» در مجمع عمومی سازمان ملل به رسمیت شناخته شد. مجمع عمومی سازمان ملل در روز 4/12/88 قطع‌نامه‌ي «روز جهانی نوروز» را در چارچوب ماده‌ي 49 دستورکارِ خود و تحت عنوان «فرهنگ صلح» به تصویب رساند و برای نخستین‌بار در تاریخ این سازمان، نوروز ایرانی را به‌عنوان یک مناسبت بین‌المللی رسمیت داد. این قطع‌نامه که با هم‌کاری مشترک کشورهای ایران، آذربایجان، افغانستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان آماده شده بود، مورد حمایت عمومی کشورهای عضو سازمان قرار گرفت و به اتفاق آرا به تصویب رسید. قابل توجه است که سه کشور هند، آلبانی و مقدونیه نیز در روز رای‌گیری به کشورهای تهیه‌کننده‌ي این قطع‌نامه پیوستند در حالي كه پيش از آن، دو كشور تاجيكستان و افغانستان به علت عدم عضويت كشورشان در كنوانسيون ميراث معنوي از اين همراهي باز مانده بودند. به باور ما، چه شاهد حضور كشورهاي هم‌فرهنگِ تاجيكستان و افغانستان - كه در سخت‌ترين دوره‌هاي تاريخيِ سركوب و كشتار حكومت‌هاي بلشويكي و طالباني نگذاشتند آتشِ ديرينه‌سالِ نوروز در كشورشان خاموش شود - در اين مناسبت نباشيم و چه كشوري هم‌چون تركيه - كه تا كمتر از يك دهه پيش، حضور بیش از بیست‌و‌پنج میلیون کرد را در کشور خود انکار می‌کرد و به آن‌ها ترک‌های کوهستانی لقب داده بود و میراث ارزشمند کهن آن‌ها با سایر ايرانيان، یعنی نوروز، را ممنوع و هرگونه بزرگداشت آن را به شدت سرکوب می‌کرد – در كنار وارثان فرهنگ و تمدن ايرانِ بزرگ قرار گرفته باشد، ثبتِ جهاني نوروز تحولی نوین در هم‌گرایی منطقه‌ای کشورهای هم‌تبار، هم‌فرهنگ و هم‌تاریخِ آسیای مركزي و آسياي جنوب غربی خواهد بود.

بی‌تردید مردمانِ حوزه‌ي جغرافيايي‌اي كه آن را به نام فلات ایران مي‌شناسيم و در حقيقت بازماندگان ایرانِ بزرگ كهن هستند، از آنان كه هم‌چنان درونِ مرزهاي كنوني هستند تا آناني كه چندين پاره شده‌اند هم‌چون کردها، تات‌ها، بلوچ‌ها، تركمن‌ها، و آناني كه به كل از ديگران جدا شده‌اند هم‌چون ارمنی‌ها و گرجي‌ها، تاجیک‌ها، پشتون‌ها، اوستیایی‌های قفقاز ـ که خود را هم‌چنان ایرانی می‌نامند ـ همه و همه از اشتراکات بسیارِ تاریخی، فرهنگی و سنت و آداب و رسوم برخوردار هستند و پراکندگی و جدایی بخش‌هايی از آنان تنها در 200 سال گذشته، به‌گونه‌اي ساختگی و مصنوعی و به دست استعمارگران روسیه و انگلستان و نه خواستِ مردم آن مناطق بوده است.

2. ما، شماري از سازمان‌هاي مردم‌نهادِ دوستدارِ ميراث فرهنگي، از مسؤولان كشوري خواستاريم:

الف – براي پربار شدن و به‌آيين شدنِ سنت‌ها و سورهاي وابسته به اين جشن، از چهارشنبه‌سوري تا سيزده‌به‌در، به ياري ايرانيان بروند و در اين راه، به‌درستي و به طرز صحيح، از ابزارهاي رسانه‌ي ملي و آموزش رسمي ياري گيرند.

ب – از فرصتِ به‌وجودآمده براي گسترش فرهنگ نوروز و در جاهايي زنده‌سازي آن، به‌ويژه در بخش‌هايي از حوزه‌ي تمدني ايران كه اين جشن در آن مناطق زدوده شده است – هم‌چون خطه‌ي جنوبِ آب‌هاي گرم خليجِ هميشه فارس، و ميان‌رودان يا عراق، كه به‌گونه‌اي خاستگاه اين جشن كهن است – بهره ببرند.

پ – در عينِ پذيرش تنوع و گونه‌گونيِ آيين‌هاي نوروزي و كوشش براي پاسداري از اين رنگارنگي، با هر گونه تحريف در تاريخ آن، به هر شكل و در هر گوشه‌اي از جهان، به‌گونه‌اي رسمي برخورد كنند.

ت- بكوشند به خواستِ ديرينه‌ي ايران‌زمينيان جامه‌ي عمل بپوشانند و اتحاديه‌ي بزرگ اقوام ايراني را شكل دهند. در این‌باره بايد توجه داشت که منظور از تشکيل اتحاديه، حل شدن اين کشورها در يکديگر و از دست دادن استقلال در حوزه‌هاي اساسي شکل حکومت، و يا هويت بومي، زبانی، آييني و مذهبي نيست. اين کشورها مي‌توانند روي زمينه‌هاي هم‌گرايي در حوزه‌هاي سیاسی، فرهنگي، اقتصادي و تبادلات اجتماعي، کار کرده و به وحدت عمل برسند. به عنوان مثال؛ سرمايه‌گذاري‌هاي مشترک، تحقيقات مشترک علمي، برنامه‌ريزي‌هاي مشترک فرهنگي، نظام آموزش مشترک تا سطح دانشگاه و به‌ويژه تدوين كتاب درسي مشترك تاريخ – كه ضرورتي جدي است و مانعِ رشد كينه‌ورزي‌هايي خواهد شد كه سردمداران برخي از اين كشورها ناآگاهانه و در جهت خواستِ قدرت‌هاي بزرگ جهاني به آتش آن دم مي‌زنند - برداشتن تعرفه‌هاي گمرکي، سهولت رفت‌وآمد اتباع بدون نياز به گرفتن رواديد، طراحي نظام مالياتي مشابه، نظام مشترک بانکي و پولي (پول واحد)، بازار نيروي کار مشترک و قوانين مشابه، همکاري‌هاي امنيتي، نظام واحد گردشگری، تشکيل شوراي واحد سياست خارجي اتحاديه، تشکيل مجلس مشترک اتحاديه، برقراري پيمان مشترک دفاعي، و بسياري زمينه‌هاي ديگر که در اتحاديه‌های مختلف در سطح جهان تجربه شده و سودمندی آنها به اثبات رسيده می‌تواند در این اتحادیه به کار گرفته شود. فراموش نشود در اين‌باره تجربه‌هاي سازمان همكاري‌هاي منطقه‌ای اكو نيز مي‌تواند دست‌مايه قرار گيرد.

ث – ثبت جهانی نوروز وظايف ما را سنگين‌تر كرده است؛ چه دولت و چه سازمان‌هاي مردمی. اميدواريم اين رويدادِ فرخنده سبب شود نهادهاي دولتي در راه هويت‌بخشي به نسل جوان، بيش از پيش، به ياري سازمان‌های مردم‌نهاد بشتابند.

به اميد شكل‌گيری اتحاديه‌ی نوروز


تاكنون اين انجمن‌ها بيانيه را امضا كرده‌اند (بدون ترتيب):

  • 1 آیاپیر (ایذه)-2 انجمن ارگ زنده‌رود (روستای قورتان اصفهان)-3 انجمن اندیشه و قلم بامداد (شیراز)-4 انجمن ایلام‌شناسی ایران-5 انجمن بارگاه مهر (اصفهان)-6 انجمن بوم آب و آفتاب (اهواز)-7 انجمن پاسداشت مفاخر ایران-8 انجمن جوانان سپید پارس (بابل)-9 انجمن حامیان اردكان(یزد)-10 انجمن حامیان حقوق بشر (اصفهان)-11 انجمن حامیان میراث كهن اردكان (یزد)-12 انجمن دوستداران میراث فرهنگی افراز-13 انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری امرتاد (اصفهان)-14 انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری نجف‌آباد-15 انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری ورزنه (ورزنه اصفهان)-16 انجمن دوستداران و حافظان خشت خام (یزد)-17 انجمن دوستداران یادگارهای تاریخی ایزیرتو (كردستان)-18 انجمن دهكده‌ی سبز-19 انجمن سر یزد (یزد)-20 انجمن طرح نو (شیراز)-21 انجمن فرپاد (شیراز)-22 انجمن فرهنگی ایران‌زمین (افراز)-23 انجمن فرهنگی بیستون-24 انجمن كهن‌دژ (همدان)-25 انجمن مهرپادین (یزد)-26 انجمن میراث‌بانان زنده‌رود (لنجان اصفهان)-27 انجمن وحدت جوانان ایران‌زمین (اصفهان)-28 ایران‌دخت آریا (تهران)


    29 بنیاد فردوسی-30 بنیاد هم‌اندیشی و رشد بهار (نجف‌آباد)-31 جمعیت دختران حنانه (اسلا‌م‌شهر)-32 جمعیت قلب‌های سبز (تبریز)-33 خانه فرهنگ جاودان (شیراز) 34 فرزندان اهورایی ایران (مشهد)-35 فریوان سپینود (تهران)-36 کانون سیمرغ اندیشه (نجف‌آباد)-37 کمیسیون میراث فرهنگی کانون آینده‌نگری ایران (اهواز) 38 كانون اندیشه سپید (تبریز)-39 كانون ایران‌زمین (دانشگاه علم و فرهنگ)-40 كانون گسترش فرهنگ ایران بزرگ-41 مؤسسه باغ آینه (كرج)-42 مؤسسه علمی - فرهنگی آینده‌نگر (اهواز)-43 مؤسسه غیردولتی مهرآیین (رامهرمز)-44 مؤسسه كندوكاو (تهران)-45 موسسه پارسا سفر جنوب-46 موسسه دانادلان جنوب-47 موسسه دید خرد (اصفهان)-48 موسسه فرهنگی توفا (شوشتر)-49 موسسه میزان (تبریز)-50 موسسه ندای دانش (تبریز)-51 موسسه ندای كرخه-52 موسسه نوآوران (تبریز)





  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا