بافت تاریخی یزد بافتی بکر، زنده و پویاست.

یزدفردا"عزیزاله سیفی مدیر کل ميراث فرهنگي،‌صنايع دستي و گردشگري استان يزد ضمن اعلام این خبر گفت: بافت تاریخی شهر یزد با بیش از 743 هکتار وسعت و 5000 هکتار حریم در میان شهر های ایران، جایگاه ویژه ای را دارد که در واقع سلامت نسبی کالبد این بافت، بر این جایگاه خاص صحه می گذارد.
به گزارش روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي،‌صنايع دستي و گردشگري استان يزد:سیفی در ادامه افزود: این بافت که خشت و گل ساختار اصلی آن را تشکیل می دهد شامل مجموعه های ارزشمند تاریخی نظیر مساجد، حسینیه ها، باغهای تاریخی، آب انبارها، بادگیرها، خانه های قدیمی، بازارچه ها و ... می باشد که در واقع این آثار نشانه هایی از نبوغ و استعداد هنرمندان و معماران قدیمی این دیار است.
سیفی در ادامه اظهار داشت: در محلات قدیمی این بافت نظیر محله فهادان، کوچه بیوک، سرجمع، خرمشاه، میرقطب، شش بادگیری، یعقوبی و ... خانه هایی دیده می شود که قدمت آنها به دوران قاجار، صفوی و ایلخانی بر می گردد و هنوز زندگی و پویایی در بسیاری از آنها جریان دارد.
سیفی در ادامه از بافت تاریخی یزد به عنوان یک جاذبه منحصر به فرد کشور یاد کرد و افزود: ارائه طرح های مبتکرانه فرهنگی، تاریخی و گردشگری، توجه جدی به صنایع دستی و احیاء آن در بافت تاریخی، اطلاع رسانی مناسب از فضای امن و آرام بافت برای گردشگران، توسعه هتلهای سنتی و سرمایه گذاری بخش خصوصی در این بافت از جمله راهکارهای مهم در امر پویایی بیشتر این بافت می باشد.
وی در پایان خاطر نشان ساخت: این بافت هرساله گردشگران زیادی را از خارج و داخل کشور به خود جذب می کند و در ایام نوروز امسال نیز تاکنون بیشترین بازدید کننده را پذیرا بوده است و لذا همواره سعی ما براین است که این بافت ارزشمند را ارج نهاده و در جهت حفظ این سرمایه ارزشمند که فرهنگ و هویت ما را در ادوار و قرون متمادی نشان داده تلاش نماییم.
شایان ذکر است این بافت به شماره ثبتی 15000 و در تاریخ 16/12/84 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا