شرافت، مدير مدیر ویژه بافت فرسوده شهر یزد:بايد پذيراي تغييرات در بافت فرسوده باشيم

 مدیر ویژه بافت فرسوده شهر یزدگفت: بايستي در جهت احياء بافت فرسوده شهري، تغييرات را بپذيريم و از سوي ديگر امكان مقاومت در برابر تغييرات وجود داشته باشد.

محمدمهدي شرافت در گفتگو با  ايسنا  اظهار داشت: در حال الگوسازي در بافت فرسوده شهري هستيم چرا که بعد از تهران، يزد عنوان دومين بافت فرسوده را از نظر وسعت در اختيار دارد.

وي افزود: سعي ما در جهت سرمايه‌گذاري در اين بافت مي باشد که به مراتب، مشكل تر از سرمايه گذاري در بخش جديد شهر است.

شرافت تصريح كرد: بافت فرسوده شهري، از نظر شوراي عالي شهرسازي به سه دسته تقسيم شده است كه در يك بخش بافت داراي ارزش تاريخي است، در دسته دوم، بافت مياني شهر که فاقد ارزش‌هاي معماري اصيل است و دسته سوم بافت‌هاي حاشيه‌اي هستند.

وي، بافت فرسوده شهري يزد را 2 هزار و 800 هکتار عنوان کرد و گفت: از اين مقدار 740 هکتار عرصه ثبتي است که بايستي ظرف 10 سال ساماندهي شود و اين در حالي است که اين بافت فرسوده از جهت تاريخي نيز ارزشمند است.

شرافت، از جمله نيازهاي بافت را ايجاد و انتقال امکانات به آن دانست و گفت: از جمله شاخص‌هاي شناختن بافت فرسوده، عدم مقاومت در مقابل زلزله، پايين بودن مساحت ساختمان ها از 100 متر و عرض کمتر از 6 متر مي‌باشد. 

مدیر ویژه بافت فرسوده شهر یزدافزود: از جمله وظايف، ايجاد امنيت از طريق استحکام بخشي بناها است و بايد وظايف خود را در قبال حفظ جان مردم از خطرات احتمالي از جمله زلزله، از طريق مقاومت بناها اعمال كنيم.

وي در ادامه افزود: الزامي نيست که جهت اجراي طرح‌هاي ساماندهي، ابتدا به سراغ نقاط بکر و داراي ارزش تاريخي بافت برويم، بلکه مي توانيم اين طرح ها را در ساير حاشيه ها و مكان هاي کم ارزش، انجام دهيم و با کسب تجارب بيشتر در عرصه بافت، فعاليت ارزشمند تري داشته باشيم.

شرافت، تمرکز در بافت را از جمله راه‌هاي احياء آن دانست و گفت: ايجاد مراکز آموزشي، پرورشي و فرهنگي در بافت در جهت احياء آن کمک شاياني مي‌کند.

وي ادامه داد: ضمن اينکه حتي مسئولين مي توانند در اين بافت فعاليت کنند تا ارزش آن را بيشتر درک کنند، همچون دفتر امام جمعه يزد که در بافت قرار گرفته و اين در حالي است كه انتقال سازمان ميراث فرهنگي از بافت سنتي، اشتباه بزرگي است.

مدیر ویژه بافت فرسوده شهر یزد"در پايان خاطر نشان کرد: فناوري جديد به حفظ بناهاي تاريخي کمک مي‌کند و نبايد در امر احياء بافت سليقه‌ها را حاکم نمود، چرا که نتيجه مطلوبي را در پي نخواهد داشت

يزدفردا 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا