نمایش کتیبه های سنگی تاریخی در نمایشگاه یادگار منقوش

یزدفردا: به مناسبت ایام نوروز 89 در محل زندان اسکندر یزد، نمایشگاه کتیبه های سنگی تاریخی با نام یادگار منقوش بر پا شده است.
به گزارش میثاق خبرنگار روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي استان يزد:عزیزاله سیفی مدیر کل ميراث فرهنگي،‌صنايع دستي و گردشگري استان يزد با اعلام این خبر گفت: در این نمایشگاه 11 کتیبه سنگی از سده پنجم تا هشتم هـ . ق به معرض نمایش گذاشته شده است و سعی بر آن شده تا از این طریق گوشه ای از تاریخ کهن سنگ تراشی یزد را در معرض دید فرهنگ دوستان قرار دهد.
سیفی در ادامه افزود: این کتیبه ها اکثراً سنگ محراب و سنگ قبر علما و بزرگان شهر یزد می باشد که از آن جمله می توان به شخصیت مولانا حاج زین الدین شاه بنده یزدی از عرفای بنام سده 8 هـ .ق اشاره کرد.
سیفی در ادامه خاطر نشان ساخت: برای اولین بار است که در این نمایشگاه اصل کتیبه ها با کلیه تمهیدات حفاظتی از سوی یگان حفاظت، حراست این اداره کل و نیروی انتظامی به نمایش در آمده است.
وی در خصوص خطوط و تزئینات این کتیبه ها گفت: در این آثار که از خط کوفی ساده تا خط نسخ به چشم می خورد، می توان سیر تحول خط شناسی را مشاهده کرد. جنس این کتیبه ها سنگ مرمر سفید و کاشی لعابدار می باشد و در اکثر آثار مربوط به قرن ششم می توان عمل سنگ تراش معروف عبیداله احمد سحود را دید.
گفتنی است این نمایشگاه که از اول فروردین کار خود را آغاز نموده است تا تاریخ12/1/89 از ساعت 8 صبح تا 10 شب پذیرای عموم علاقه مندان به فرهنگ، تاریخ و هنر می باشد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا