روایتی دیگر :عبدالمالک ريگي چطور به دام افتاد؟




در فاصله 22 تا 23 فوريه (سوم تا چهارم اسفند) صفحه اطلاعات پرواز سايت رسمي فرودگاه دبي تنها مشخصات يک پرواز به پايتخت قرقيزستان را ثبت کرده است. قرار بود پرواز شماره QH454 ساعت 10 و 45 دقيقه سوم اسفند، از دبي به مقصد قرقيزستان صورت بگيرد؛ اما اين پرواز با 3 ساعت و 19 دقيقه تأخير و در ساعت 2 و 4 دقيقه بامداد چهارم اسفند از فرودگاه دبي انجام شد.
خبر سه کلمه بود: «ريگي دستگير شد.» نيازي نبود گفته شود ريگي همان کسي است که سال 1384 با قتل ?? نفر از مسافران عبوري از محور زابل به زاهدان حادثه معروف تاسوکي را آفريد، لازم نبود توضيح داده شود اين همان شروري است که شبکه العربيه تصاوير سربريدن سرباز ايراني توسط همدستانش را جهاني کرد. يا حتي لازم نبود اضافه شود ريگي در سابقه شرارت شش ساله‎اش 282 کشته و زخمي و 23 اسير را در کارنامه خود ثبت کرده است. خبر هرچه که بود فقط بايد دوباره تکرار مي‎شد تا احساس بهت از حس شعف تميز داده شود: «ريگي دستگير شد».
ايران براي اين لحظه ثانيه شماري ميكرد.
ريگي گذرنامه افغاني دارد و با همين گذرنامه هم در چند سفر خود به عربستان سعودي به بهانه انجام فريضه حج، با برخي نيروهاي امنيتي عربستان سعودي و شخصيتهاي وهابي ديدار کرده و مورد حمايت گسترده اين دولت قرار گرفته است. در همين سفر اخيرش نيز که به دام مأموران امنيتي ايران افتاد با همين گذرنامه افغاني سفر مي‎کرد. سال گذشته مأموران اطلاعاتي ايران در موسم حج، متوجه مي‎شوند که سرکرده گروهک تروريستي موسوم به جندالله ظاهرا براي انجام فريضه حج به عربستان رفته است. براساس توافقنامه امنيتي بين جمهوري اسلامي ايران و عربستان سعودي، مقامات اطلاعاتي کشورمان براي دستگيري شرور شرق کشور با مقامات سعودي وارد مذاکره مي‎شوند؛ عربستان طفره مي‎رود و ريگي از اين کشور خارج مي‎شود. مأموران امنيتي ايران ريگي را تا فرودگاه کشور مقصد – پاکستان - تعقيب مي‎کنند، اما پوشش امنيتي نيروهاي آمريکايي ريگي را از تور نيروهاي امنيتي ايران خارج مي‎کند. تور امنيتي نيروهاي ايراني در فرودگاه كراچي باز موفق نشد، چرا كه ريگي در پاركينگ فرودگاه سوار خودرويي گرانقيمت و مدرن شد كه دقيقا دو خودروي ديگر با همان رنگ و شماره پلاك از فرودگاه خارج شد و نيروهاي ايراني نتوانستند وسيله نقليه اصلي ريگي را تشخيص دهند.
ريگي پيش از آن‎که شهرت پيدا کند، يک‎بار در زندان جمهوري اسلامي ايران بوده است. او نخستين ناهنجاري‎هاي خود را در سن 19 سالگي نشان مي‎دهد، طلبه حوزه سراوان به‎علت مشکلات اخلاقي از آن‎جا اخراج و در چهارراه رسولي زاهدان، مشروبات الکلي و سي‎دي‎هاي مستهجن مي‎فروشد، پس از آن به كردستان ميرود و تحرکاتي را در آنجا انجام مي‎دهد و اولين‎بار به‎وسيله دادستان ويژه روحانيت به‎مدت يک هفته بازداشت مي‎شود. بعد از آن در محل تجمع اعضاي قبيله خود به اظهارات ضدانقلابي و رفتارهاي خشن و تند ميپردازد و براي توجيه آن به ادعاهاي ديني متوسل ميشود. از اينجا بود كه روحانيون وهابي و نفوذي منطقه او را شناسايي كردند و سرويس‎هاي امنيتي آمريکا و انگليس پتانسيل لازم را در اين ياغي كه از تحصيلات کلاسيک هم برخوردار نبود، تشخيص دادند و روي او سرمايه‎گذاري كردند تا اولين حادثه معروفش را با گروگان‎گيري 9 تن از سربازان پاسگاه سراوان رقم بزند. او بعد از حادثه تاسوکي با نماينده مردم زاهدان - دكتر شهرياري - تماس مي‎گيرد و اعلام مي‎کند که زاهدان را به خاک و خون خواهد کشيد و اجازه نمي‎دهد که هيچ شيعه و فارسي در استان بماند.
در جريان برگزاري انتخابات دهم قرار بود 15 بمب کنترل از راه دور را نيز در حوزه‎هاي اخذ رأي منفجر کنند، اين عمليات‎ها با اطلاع نيروهاي امنيتي ايران خنثي مي‎شود تا اين‎که 26 مهرماه يک عمليات انتحاري را در شهرستان سرباز انجام مي‎دهد. اين عمليات منجر به شهادت 41 نفر از اهالي شيعه و سني منطقه پيشين مي‎شود. سردار نورعلي شوشتري جانشين فرمانده نيروي زميني سپاه نيز در جريان اين عمليات به شهادت مي‎رسد. عمليات پيشين آخرين عمليات تروريستي عبدالمالک ريگي تا زمان دستگيري‎اش بود.
وزير اطلاعات در جريان کنفرانس خبري‎اش براي اين‎که «اشراف اطلاعاتي» نيروهاي ايراني را ملموس‎تر نشان دهد، تصويري از شرور شرق در 24 ساعت قبل از دستگيري‎اش را در مقابل دوربين‎هاي خبري مي‎گيرد. اين تصوير که ريگي را در يکي از مقرهاي آمريکا در افغانستان نشان مي‎دهد، 24 ساعت قبل از آن‎که پرواز دبي - بيشکک در بندرعباس بنشيند، توسط نيروهاي اطلاعاتي ايران گرفته شده است. گفته ميشود اين عكس علاوه بر اينكه ضربه شستي به نيروهاي آمريكايي است، عكسي يادگاري نيز تلقي ميشود براي افسران آمريكايي كه بدانند پروژه شكار از مقر اطلاعاتي آنها و با همكاري نيروهاي نفوذي ايران در بين ايشان كليد خورده است.
ريگي برنامه‎ريزي مي‎کند که از فرودگاه قرقيزستان به يکي از کشورهاي اروپايي سفر کند. قرقيزستان به‎دليل اوضاع اقتصادي بسيار نامطلوبش، زمينه مساعدي را براي فعاليت گروه‎هاي شبه‎نظامي با گرايش‎هاي طالبانيسم دارد.
شايد قرار بود ريگي در قرقيزستان و پيش از سفرش به اروپا با اين گروه‎هاي تروريستي قرقيزستان مذاکراتي داشته باشد.
عمليات تعقيب و گريز ريگي از كويته پاكستان به كابل و افغانستان و از آنجا تا فرودگاه دبي ادامه پيدا مي‎کند تا مساعدترين موقعيت براي دستگيري او فراهم آيد. بهدليل نگراني از شنود و بهره برداري دشمن از ابزارهاي الكترونيكي، هيچ پيام و كلامي با استفاده از رسانه هاي متداول تبادل نشده است. در فرودگاه دبي نيز يک تيم امنيتي اطلاعاتي ايران بدون برانگيختن هر نوع حساسيتي سوار پرواز دبي - بيشکک مي‎شوند. ريگي به‎همراه نفر دوم گروه با نام کوچک حمزه و پنج محافظ قرقيزش نيز سوار هواپيماي خطوط «قرقيزستان اير کمپاني» مي‎شود. پرواز با 3 ساعت و 19 دقيقه تأخير از فرودگاه دبي صوت ميگيرد.
گفته شده است تيم امنيتي ايراني كه متشكل از چند مرد و زن از سربازان انقلاب اسلامي بود، در تأخير هواپيما نيز بي تأثير نبودند. پرواز با تأخير صورت گرفت تا مقدمات بعضي كارها در تهران، اصفهان، بندرعباس و زاهدان فراهم شود. اين احتمال وجود داشت كه ريگي براي پنجمين بار به دلايل امنيتي سفر خود را لغو كند، ولي چنين نشد.
منابع تأييد نشده گفته اند: تماس تلفني از دبي به بندرعباس داراي عبارتي با مفهوم ارسال ايميلي به مقصد تهران بود و دقايقي بعد، جنوب كشور در وضعيت شكار قرار گرفت. مأموران امنيتي ايراني با برخاستن پرواز هم فرودگاه دبي را ترك نكردند، چرا كه احتمال بازگشت هواپيما به فرودگاه وجود داشت.
مأموران امنيتي ايران مي‎کوشند خلبان اين پرواز را متقاعد کنند که بدون اطلاع به خدمه پرواز و مسافران، در فرودگاهي در مرکز ايران فرود اضطراري کند، اما با عدم تمکين وي مواجه شده و خلبان پس از تماس با دوبي رسما از فرود سرپيچي ميكند. اينكه چرا فرودگاه دبي به خلبان دستور عدم نشستن داده است خود علامت سئوال بزرگي است كه بايد در آينده رمزگشايي شود. معمولا در اينگونه مواقع هواپيماها بهسرعت فرود مي آيند. لاجرم دو فروند هواپيماي اف-4 نيروي هوايي ارتش اقدام به ره‎گيري هواپيما کرده و خلبان را مجبور به پروازي طولاني در آسمان كشور ميكنند و درنهايت او به واسطه اقدام قهرآميز شكاري هاي ارتش مجبور به فرود در فرودگاهي در بندرعباس ميشود. با احتساب مدت زمان 40 پرواز تا بندرعباس بامداد چهارم اسفند بوئينگ 737 حامل ريگي و همراهانش در بندرعباس مي‎نشيند. منابع غيررسمي نقل كرده اند عمليات بي‎حس کردن ريگي با چنان سرعتي از سوي يكي از خانمها انجام مي‎شود که فرصت هيچ واکنشي را نه به او، نه به نفر همراهش و نه به محافظانش نمي‎دهد. از آن مهمتر ريگي وقتي متوجه تغيير احوال خود ميشود كه دستبند بر دست داشته است و مأموري مراقب عدم اقدام او به خودكشي بوده است. محافظان قرقيز او حتي فرصت تغيير مكان خويش را هم پيدا نكردند. «ريگي از نحوه دستگيري‎اش بهت‎زده شده بود» اين سخن را وزير اطلاعات در جريان کنفرانس خبري‎اش به زبان آورد. خبر دستگيري ريگي، دنيا را بهت‎زده مي‎کند. ديويد ميليبند اين اتفاق را نشانه اقتدار اطلاعاتي ايران ميداند. بلافاصله پس از عمليات، هواپيماي بيشکک - دبي از بندرعباس بلند مي‎شود. ريگي و همراهانش توسط يک هواپيماي اختصاصي ارتش به تهران منتقل مي‎شوند.
ريگي بر اين باور بود، همان‎طور که بن لادن، به مرد نامريي دنياي تروريست‎ها تبديل شده و «سيا» قادر به دستگيري او نيست، نيروهاي اطلاعاتي ايران نيز نخواهند توانست مدل ايراني بن‎لادن را دستگير کنند.
وزير اطلاعات اشراف اطلاعاتي ايران به منطقه را در قالب اين جملات توضيح مي‎دهد که اين شرور، علاوه‎بر ارتباط با سرويسهاي اطلاعاتي آمريکا، اروپا و اسراييل، با سرويسهاي اطلاعاتي منطقه و برخي کشورهاي اروپايي نيز در ارتباط بوده است.
وي در آوريل 2008، با فرمانده ناتو در افغانستان نيز ديدار داشته که در اين ديدار، فرمانده ناتو پيشنهاد بلوچستان بزرگ را به ريگي داده است.
اين فرمانده، همچنين عبدالمالک ريگي را به کمپ القاعده در کوه سرباز افغانستان برده است. اين شرور همچنين در ماه ژوئن با هماهنگي و کمک انگليس، به يکي از کشورهاي اروپايي سفر کرده تا با گفتوگو با مسئولان اين کشور اروپايي، نسبت به عمليات تروريستي و اهداف تروريستي در درون ايران مذاکراتي را بپذيرد.


یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا