به عقیده کارشناسان لپ تاپ و نوت بوک نسبت به رایانه رومیزی برتر است


یزدفردا" تقوائی : در حاشیه اولین جشنواره استانی رایانه همراه(لپ تاپ و نوت بوک) در یزد، مدیران شرکتهای یزدی بعنوان متخصصین فناوری اطلاعات در حوزه رایانه و فعالان بازار، در اولین میزگرد مطبوعاتی جشنواره، در خصوص برتری لپ تاپ و نوت بوت و دیگر رایانه های همراه نسبت به رده های رایانه های شخصی و رومیزی به بحث و گفتگو پرداختند که ماحصل آن را باهم مرور می کنیم

کدام برتر است؟
تمام کارشناسان حاضر در میزگرد، رویکرد کاربران رایانه را به کاربری رایانه همراه توافق داشتند و معتقد بودند که به طور حتم مانند آمار جهانی، به مرور ایران، که در کاربری فناوری روز دنیا، همگام با دیگر کشورهاست، به مرور به سمت کاربری رایانه های همراه سوق پیدا می کند.
گرچه در برخی موارد به دلیل عدم فرهنگ سازی، کاربران با خریدی نامطلوب نسبت به رایانه همراه بد بدبین شده ، اما گستردگی کاربری رایانه باعث شده که طیف کثیری از کاربران در تمام تخصص ها و رشته ها از رایانه استفاده نمایند و برتری های نسبی لپ تاپ و نوت بوک، باعث شود که اکثر کاربران به سمت آن رو بیاورند.اما برتری لپ تاپ و نوت بوک کدام است؟

قابلیت حمل و نقل
حمل ساده و قابلیت جابجایی، به دلیل برخورداری از اندازه کوچک، وزن کم و دیگر پارامترهای فیزیکی موضوعی است که تمام فعالان بازار به عنوان برجستگی لپ تاپ و نوت بوک از آن یاد نمودند.
به طور مشترک، قابلیت حمل و نقل آسان مشخصه اصلی لپ تاپ و نوت بوک دانستند که به گونه ای که گروه عمده از کاربران به سوی کاربری رایانه همراه سوق پیدا می کنند.

استفاده از باتری
در رایانه شخصی با عدم دسترسی به برق شهری، عملکرد کاربر با رایانه مختل می گردد در حالی لپ تاپ و نوت بوک مجهز به باتری است و این امر قابلیت حمل ونقل لپ تاپ را افزایش داده است و در این خصوص نسبت به رایانه شخصی برتری دارد.
علیرضا بخشایش، می گوید: لپ تاپ و نوت بوک دارای باتری هستند و این امر به جابجایی آن کمک می کند در حالی که رایانه شخصی، بدون برق شهری باید از لوازم جانبی مانند یو اس پی استفاده کند.

در هرجا و هرزمان
بخش عمده از شهروندان در زمان و در مکانهای مختلف نیاز ضروری به استفاده از رایانه پیدا می کنند به خصوص این مورد در اتصال به شبکه جهانی اینترنت و استفاده از خدمات برخط بیشتر نمود، خواهد داشت، که با حضور و گسترش شبکه هایی نظیر وایمکس، لپ تاپ و نوت بوک بهترین وسیله برای کاربری سیار از رایانه محسوب می شود.
حمیدرضا رحیمی بر سیاری لپ تاپ و نوت بوک اشاره می کند و می گوید: امکان اتصال به شبکه بیسیم و اینترنت بی سیم به خصوص وایمکس که در کشورهای پیشرفته استفاده می شود، علاوه بر کاربری عمومی، امکان اتصال به خدمات اینترنی در هر زمان و مکان افزایش می یابد.

شخصی بودن رایانه همراه
از نکاتی که غرفه داران بدان اشاره کردند، اطلاعات خصوصی کاربران است که در رده لپ تاپ و نوت بوک به دلیل شخصی بودن این ابزار، امنیت و محرمانگی اطلاعات، بیشتر محفوظ می ماند.
هادی سلطانیان زاده د به شخصی بودن رایانه همراه اشاره می کند و می افزاید: در روزگاری شهروندان از تلفن ثابت استفاده می کردند ولی با حضور تلفن همراه، همه مردم از تلفن همراه استفاده می کنند و به عنوان یک وسیله شخصی است و تصور می شود که در آینده هم لپ تاپ و نوت بوک وسیله شخصی شود.
حمیدرضا دشتی در این خصوص می گوید: در منزل تمام اعضای خانواده و در محل عمومی، افراد مختلف از رایانه های رومیزی بهره می برند در صورتی که در لپ تاپ چنین نیست و بسیاری از کاربری مانند حسابداری که به صورت خصوصی است. می توان به صورت شخصی استفاده کرد.

اشغال فضای کمتر
برخی از کارشناسان حوزه رایانه همراه بر اشغال فضای کمتر لپ تاپ و نوت بوک نسبت به رایانه رومیزی تاکید کردند به صورتی که با توجه به کمبود فضای در خانه و محل کار، مسئله حجم کمتر لپ تاپ و نوت بوک ، این رده رایانه ها را برتری داده است.
مهرعلی آخوندپور می گوید: لپ تاپ و نوت بوک نسبت به رایانه فضای کمتری اشغال می کند و همین امر یکی از دلایلی است که شهروندان از آن استقبال می کنند.
حمیدرضا دشتی، هم معتقد است مردم مجبورند در خانه و آپارتمان و حتی دفتر کار کوچک از رایانه استفاده کنند که با استفاده از لپ تاپ و نوت بوک، برعکس رایانه شخصی به میزکاری جداگانه احتیاجی نداریم.

ساخت با خط تولید مجهز
لپ تاپ و نوت بوک، در کارخانه سازنده به وسیله ماشین آلات و خودکار ساخته و سر همبندی می شود در نهایت توسط کارخانه آزمایش و کنترل کیفیت می گردد، در حالی که در رایانه های رومیزی، توسط شخص، قطعات مختلف انتخاب و بادست همبندی می گردد.
حمید رضا قنبری به برتری لپ تاپ و نوت بوک در زمینه ساخت می گوید این رده محصولات کار دست نیست و در کارخانه مجهز تولید می شود و هر نام تجاری براساس بررسی و کارشناسی و تحقیقات پارامترهای سخت افزاری را تعیین می کند در حالی که در رایانه شخصی، افراد بر اساس سلیقه و یا میزان تخصص، به صورت دستی، رایانه را همبندی می کنند.

عدم تولید آلودگی صوتی
لپ تاپ و نوت بوک با بهره گیری از فناوری روز دنیا گرمای کمتری را تولید می کنند، در بسیاری از مدلها مختلف از فن های کوچک و بهینه شده استفاده می کنند و همین امر باعث می شود که آلودگی صوتی کمتری ایجاد کنند.
مهرعلی آخوند پور می گوید: عدم سر وصدای فن خنک کننده در لپ تاپ های باعث آرامش کاربر در هنگام کار با رایانه است در حالی که فن های رایانه شخصی بسیار پر سر و صداست.

وابستگی به کاربری با رایانه همراه
کارشناسان سخت افزاری یزدی بر این عقیده بودند که با توجه به گسترش کاربری رایانه، امروزه اکثر کاربران به دلیل استفاده فراگیر به سمت استفاده از لپ تاپ و نوت بوک، روی می آورند.
علیرضا بخشایش در این زمینه می گوید: امروزه لپ تاپ و نوت بوک در تمام زمینه های تجاری، علمی، فرهنگی قابل استفاده است و همین باعث امر باعث شده که تمام اقشار جامعه از رایانه همراه بهره ببرند.

برداشتن مرزها ومحدودیتها
امروزه کاربران به سمت دفاتر مجازی و کار از راه دور گرایش دارند همین باعث شده است که کاربران به سمت رایانه های قابل حمل رو آورند تا مرزها و محدودیتها در ارتباطات به حداقل برسانند.
مهدی لسان صدق می گوید: کارشناسان و متخصصین، به سمت کار از راه دور و حتی کار در منزل رو آورده اند و با بهره گیری از رایانه همراه می توانند در یک محل چندین شرکت و یا پروژه را مدیریت نموده و به امور جاری را دنبال کنند.

اما لپ تاپ و نوت بوک
زیبایی، پرستیژ، کلاس یا چشم هم چشمی یکی از دلایل عمده ایست که کاربران ایرانی، به سوی رایانه همراه روی می آورند به گونه که بسیاری کاربران برای تظاهر به دانش فنی و یا تمکن مالی، به روز بودن، افزایش شان اجتماعی، و در مجموع آن را به عنوان شئی و ابزاری تشریفاتی با خود حمل می کنند بدون آنکه، بود یا نبود لپ‏تاپ در زندگی روزمره ایشان تاثیر چندانی داشته باشد.

سخن پایانی
شاید برخی از برتری ها در استفاده از لپ تاپ وجود داشته باشد اما بازهم برتری های در رایانه رومیزی به چشم می خورد که همچنان کاربران از این رده رایانه بهره می برند، نکاتی در بسیاری از برتری با صرف هزینه و خرید مدلهای خاص لپ تاپ و نوت بوک می تواند آن را پشتیبانی کنند.
به طور مثال در زمینه کاربرد لپ تاپ بعنوان رایانه صنعتی، گاهی ظرافت و استحکام و حتی مقاوت لپ تاپ و نوت بوک با مشکل روبرو می شود اما سازندگان هم برای پوشش و رفع این نیار، لپ تاپ های رده صنعتی با مقاوت زیاد، استحکام بالا و کارآیی مطلوب مهیا نموده اند که در نهایت می توان از این دسته از لپ تاپهای استفاده صنعتی در شرایط درجه حرارت بالا یا پایین و حتی آلودگی محیطی بهره برد. حال بازهم در مورد خرید نوت بوک و لپ تاپ شک دارید.

در مورد جشنواره رایانه همراه
اولین جشنواره رایانه همراه(لپ تاپ و نوت‎بوک) در صفاییه، بلوار شهیدان اشرف، خیابان جواد الائمه، موسسه آموزش عالی امام جواد،از تاریخ سوم تا هفتم اسفندماه 1388 ، از ساعت 13 تا 21 عصر برپا است و بازدید و خرید، برای عموم علاقمندان آزاد است.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا