آئینامه بتون ایران، شامل بتون یزد نیز می شود؟!

سرانجام مدتها بعد از کنار گذارده شدن مهندس زرگر باشی از پروژه پل هوایی شایق! و انجام بیش از 50 درصد عملیات فیزیکی احداث پل و بتون ریزی، ناظری برای نظارت و امضاء صورتجلسه پل هوایی تعیین شد، و اما با توجه به شتاب شهرداری و شورای شهر یزد برای افتتاح غده هوایی در میدان کوچک شهید باهنر و زیر گذر شهدای محراب، در قبل از انتخابات شوراها، و هوای بالای 44 درجه در سایه تیرماه یزد، آیا هیچکدام از ماده های آئینامه بتون ایران و روش بتون ریزی، در بتون ریزی پل هوایی و زیر گذر شهدای محراب رعایت شده است و می شود؟!!

آئینامه چه می گوید؟ مهندسین و کارشناسان چه می گویند؟ پیمانکاران چه می کنند؟ و ناظران چه می بینند!

سالها قبل، یک بنا بی سواد افغانی که آجر چینی خانه ما را با ملات سیمان انجام می داد، هر روزپس از انجام کار و قبل از رفتن، به ما چندین بار سفارش و تاکید می کرد، که آب دادن دیوارها فراموش نشود! می گفت همه زحمت من و کیفیت مصالح بکار رفته شده، بند به آب دادن بموقع می باشد. می گفت سیمان اگر حداقل تا هفت روز مرطوب نباشد و آب نخورد، در هوای گرم و خشک یزد، خاصیت خود را از دست داده و پودر می شود. و اما این استاد کار بی سواد افغانی که سواد و مدرک نداشت و آئینامه بتون را نخوانده بود، آئینامه بتون را مو به مو و با دقت اجراء می کرد!

پس نتیجه می گیریم که با توجه به وجود مهندسان و کارشناسان تحصیلکرده، مواد آئینامه بتون، بطور حتم در پروژه های عظیم و حجیم پل هوایی و زیر گذر رعایت شده است و می شود. یعنی بجز این است؟! شک نکنید!

شوق دات كام 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا