دست نوشته نائب رییس یزدی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور در مورد فناوری اطلاعات




یزدفردا "تقوایی :: شاید کمتر فردی را بتوان یافت که در حوزه فناوری اطلاعات حضور جدی داشته باشد و حمید رضا قمی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای استان یزد را نشناسد و البته از وی به نیکی یاد نکند.

وی در سال گذشته با کسب بیشترین آرا،همراه با حمید رضا کریم نژاد به عضویت شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور درآمده و بنا به سوابق چشمگیرش، به عنوان نائب رییس سازمان انتخاب شد.

قمی چندی پیش در نوشتاری که در تارگاه سازمان منتشر شد ، از دولت برای چاره اندیشی برای رکود صنعت فناوری اطلاعات مدد خواست، مطلبی که بسیار جالب و خواندنی است که باهم مرور می کنیم

در روزگاری نه چندان دور، کمی بیش از دو دهه پیش، زمانی که بخشی از هم وطنانمان از تغییرات یک شبه بهای آهن، پیاز ، سیمان ، سیب زمینی و یا فولاد میلیونر شایدهم میلیاردر می شدن؛ عده ای بر خلاف این موج اغواگر و با کمال تعجب سراغ مشاغل عجیبی چون ارائه خدمات اینترنت، تولید نرم افزار و عرضه رایانه ! رفتند.

انگیزه شان یا شیفتگی بود یا جنون، شایدهم شیفتگی نزدیک به جنون بود و یا رویازدگی. رویاهایی چون داستان HP و گاراژ معروفش و یا میکروسافت و سیستم عاملش برای IBM. آری از همانروزها این بخش خصوصی ضعیف ! دانسته بود که اگر در همه صنایع، سالها با طراز اولها فاصله داریم و رسیدنمان سخت اما در این یکی، یعنی فناوری اطلاعات همه دنیا تقریبأ تازه روی خط مسابقه قرارگرفتند. اما آنها که باید می دانستند این مهم را ندانستند یعنی تصمیم سازان و تصمیم گیران (که البته با برنامه ریزان فرق دارد!).

این بخش خصوصی فرصت نشناس فناوری اطلاعات که قدر دلالی را ندانست در آنروز ها والبته همچنان در این روزها مسوولیت ورسالت معرفی کاربرد این صنعت راهم یک تنه بر دوش داشت و دارد میزان مصیبت این مرثیه وقتی افزون می گشت که طی همه این سالها مالیاتش همچون همان تجارت های بادآورده محاسبه شد بیمه اش و حتی تسهیلاتش در قالب مضاربه وامثالهم هم به رسمیت شناخته نمی شد . قانون تجارت سنتی ما که پاسخگو تجارت سنتی خودمان هم نبود نه تنها دردی از این صنعت نوین بر نمی داشت بلکه معضلی برای آن بود مقوله هایی چون دامپینگ، امنیت سرمایه گذاری در ادبیات اقتصادی ما بدرستی و وضوح وارد نشده بود؛ چه برسد به این صنعت تازه وارد و فرزند نا خواسته ! ساختار تشکل های صنفی هم متناسب با این صنعت نوین وشگرف نبود آری در این شرایط بخش خصوصی ICT ما پاگرفت و حضور من امروز در اینجا ادای احترام و تعظیم به همکاران خراسانی است که طی همه این سالها از مصمم ترین ها بودند و با همه ناملایمات بر ایده خود پافشردند و نوآوری را در این کشور باز ثابت کردند.

البته همکاران خراسانی ما درس وتجربه ارزشمند دیگری رانیز به کشور هدیه دادند و آن درس تعامل سازنده و هم افزا با دولت است که این حاصل نشده است مگر به عزم راستین دوسویه.

بی تردید یکی از عوامل پیشتازی خراسان در حوزه فناوری اطلاعات کشور، خواست و جدیت دولتمردان به توسعه این صنعت در استان بوده است که امیدواریم این امر به تمام کشور تعمیم یابد.

سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور علیرغم زمان کوتاه 4 ساله ای که از تاسیس آن می گذرد در دوسوم گستره کشور استقرار یافته و بخصوص در یک سال گذشته گام های ارزنده ای در جهت تعامل هم افزا با دولت برداشته است، اینک از دولت محترم انتظار می رود از این فرصت پیش آمده و جو صمیمانه با بخش خصوصی استفاده کرده و چاره ای برای برون رفت از این بحران رکودی که بربخش خصوصی فناوری اطلاعات حاکم است بیاندیشد.

رفتار وکنش دولت از دوحیث یکی اینکه بزرگترین مشتری حوزه فناوری اطلاعات است و از حیث در اختیارداشتن قوه مجریه بیشترین تاثیر را درتوسعه و یا رکورد این صنعت دارد

وقتی مقام معظم رهبری در افق 1404 مارا ملزم به دستیابی به مقام دوم منطقه در صنایع نوین بویژه IT نموده اند جهت کشور را در این زمینه کاملأ روشن است اما افق 1404 با حرکت وعزم همه نهادهای خصوصی و دولتی تحقق می یابد. مسلمأ دنیا ومنطقه منتظر حرکت ما نمانده است.

ارزش صنعت فناوری اطلاعات در خاورمیانه تا سال 2012 به 80 میلیارد دلار خواهد رسید.

علیرغم ادامه یافتن بحران اقتصادی و فشار مالی بر شرکت های بزرگ، مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی گارتنر، پیش بینی کرد. این 10 فناوری برتر ، می توانند در بحران اقتصادی جهانی همچنان با افزایش درآمد برای شرکت های تولیدکننده همراه باشند. یکی از فناوری های محبوب برای سال جاری میلادی نرم افزارهای مجازی سازی خواهد بود. بین سال های 2009 تا 2013 میلادی بازار نرم افزارهای مجازی 28 درصد رشد خواهد داشت و ارزش آن از 8/1 میلیارد دلار در سال جاری به 2/6 میلیارد دلار در سال 2013خواهد رسید. در سال 2011 میلادی بیش از 30 درصد درآمد حاصل از سیستم های الکترونیکی مشاوره ای و مدیریتی در سازمان ها بر اساس خدمات مبتنی بر اینترنت در سال 2012 میلادی بیشتر سازمان ها و شرکت ها سیستم های داخلی خود را تغییر داده و مدیریت شرکت را به صورت الکترونیکی انجام می دهند.

مزایای دست یافتنی در رویکرد توسعه مبتنی برIT :

هزینه اشتغال در این حوزه یک دهم صنایع دیگر است.

فاوا می تواند توانمند ساز رشد اقتصادی دیگر بخش ها و تضمین کننده رشد مستمر اقتصادی باشد.

فاوا تضمین کننده عدالت اجتماعی است یعنی فراهم آورنده شرایط مساوی در دستیابی به فرصت ها.

قرارداشتن موقعیت تقریبأ مساوی در مقایسه باجهان در این صنعت.

انسان محوری، زمینه ایجاد خردگرایی و دانایی محور و ایجاد اشتغال دانش محور در مال حاضر 80 درصد از مشاغل ایجاد شده در شرکتهای بزرگ دنیا در حوزه It است.

حاکمیت قانون و وجاهت تصمیم سازنده به جای تصمیمات رابطه ای.

وجود پتانسیل رشد سریع اقتصادی

برای نمونه: 43 سال طول می کشد که جنرال دینامیک 2/7 میلیارد دلار ارزش پیدا کند ولیکن نت اسکیپ و گوگل این ره را یک شبه پیمودند.
اهمیت دسترسی به اطلاعات صحیح در عرصه رقابت جهانی

ساختار اقتصادی تشویق کننده IT

بنظر می رسد که وقت آن رسیده است که قانونگذار در جهت تحقق این هدف ارزنده افق 1404 قانون حمایت از صنعت فناوری اطلاعات را تدوین کند.
این قانون باید دارای خصایص ذیل باشد :

- تسهیلات مالی و حمایت های مالیاتی

- عزم و اعتقاد راستین دولتمردان به توسعه فاوا

- فراهم نمودن زمینه لازم سرمایه گذاری و تامین امنیت

- مبارزه با دامپینگ

- تقویت و باور بخش خصوصی به عنوان محور اصلی توسعه

- فراهم آوردن فرصت در بازارهای جهانی

- مساعدت برای سرمایه گذاری های متقابل داخلی وخارجی

وقتی کشوری زندگی می کنیم که منابع انسانی مستعد و سخت کوش و در عین حال ارزان یکی از مزایای آن است و شاخصهای آن در کثرت منابع انسانی سرآمد منطقه است باید به این باور برسیم که یکی ازمزایای نسبی ما در توسعه کشور ، همین توان تخصصی و مغز افزارمان است.

وجود بیش از 450 هزار محصل i.t از مقطع متوسطه تا دانشگاه نشان از نعمتی در این حوزه دارد که غفلت از آن کفران نعمت است.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا