مصاحبه علیرضا صادقی دبير انجمن دوستداران و حافظان خشت خام در باره اظهارات مهندس کوچک زاده عضو شورای شهریزد

یزدفردا "
دبير انجمن دوستداران و حافظان خشت خام با انتقاد از سکوت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد نسبت به اظهارات يکي از اعضاي شوراي اسلامي مبني بر تخريب دو سوم بافت تاريخي، از مسئولان آن خواست تا مواضع خود را نسبت به چنين عقايدي اعلام کنند.


خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گروه ميراث فرهنگي ـ دبير انجمن دوستداران و حافظان خشت خام با انتقاد از سکوت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد نسبت به اظهارات يکي از اعضاي شوراي اسلامي مبني بر تخريب دو سوم بافت تاريخي، از مسئولان آن خواست تا مواضع خود را نسبت به چنين عقايدي اعلام کنند.

 هفته گذشته يکي از اعضاي شوراي اسلامي شهر يزد در پي گفتگو با اين رسانه اعلام کرد که دو سوم بافت تاريخي اين شهر که البته درفهرست ميراث ملي نيز به ثبت رسيده بايد تخريب و نوسازي شود. تا کنون جمعي از اعضاي شواري شهر و همچنين انجمن‌ها و کارشناسان پاسخ قاطعي به اين اظهارات داده‌اند اما سازمان ميراث فرهنگي سکوت کرده است.

«عليرضا صادقي»، مدير عامل انجمن دوستداران و حافظان خشت خام دراين‌باره به CHN گفت: «سازمان ميراث فرهنگي متولي بافت و آثار تاريخي يزد است و همه مديريت شهري در کنار آن بايد براي اين آثار دلسوزي کنند. اما آنچه سئوال برانگيز شده اين است که چرا تا کنون سازمان ميراث فرهنگي نسبت به اظهارات غير کارشناسانه يکي از اعضاي شوراي اسلامي شهر يزد در خصوص تخريب بافت تاريخي واکنش نشان نداده است. وقتي فضا را براي چنين افرادي آرام مي‌کنيم، هرکسي به خودش اجازه چنين انتقادهايي را مي‌دهد.»

وي در ادامه گفت:‌«با روندي که امروز در پيش گرفته شده آينده خوبي براي بافت تاريخي يزد متصور نيستيم. اگر مجموعه مديريتي قاطع و کارآمد در تمام حوزه‌هاي مديريتي شهري و استاني، با دانش کافي درباره ميراث فرهنگي وجود داشت، هيچ کس به خودش اجازه نمي‌داد که از تفکر غلط تخريب صحبت کند و يا شبانه کتيبه مسجد جامع کبير يزد را به سرقت ببرد.»

وي تاکيد کرد که سازمان ميراث فرهنگي هرچه زودتر بايد موضع خودش را درقبال چنين اظهاراتي نشان دهد. اين‌که سکوت کرده و هيچ انتقادي نسبت به عقايد تخريب‌گر در بافت تاريخي نمي‌کند جاي تعجب است.

عضو هيئت موسسس انجمن ملي حاميان ميراث فرهنگي در ادامه گفت: «براي همه ما جاي سوال است كه ميراث فرهنگي استان سكوت کرده و حتي در جلسه مطبوعاتي از خريد كانكس بهداشتي صحبت مي شود، اما كلامي از بافت تاريخي و توهيني که به آن شده با پاسخ و حمايت قاطع از سوي ميراث فرهنگي استان به ميان نمي‌آيد.»

صادقي مي‌گويد:‌ «بافت تاريخي سرمايه اجتماعي و واقعي برآمده از انديشه‌هاي ماندگار است كه اين ارزشمندي گذشته و حال با خلق و ثبت آثار تاريخي و ماندگار، جاودانه شده و نسل به نسل براي هويت بخشي آن در هر برهه از زمان مي‌تواند تكرار شود.»

وي در ادامه مي‌افزايد:‌«بافت تاريخي سرمايه اي است كه بايد آسيب‌شناسي شده و دلسوزانه وضعيت فعلي آن به سوي بهتر شدن هدايت شود. براي حل مشکلات بافت تاريخي بايد با يك مديريت واحد مشخص، آگاه، به يک برنامه‌ريزي درست رسيد نه اينكه هركس، باري به هر جهت براي بافت تاريخي نسخه بپيچد.»

به گفته صادقي نظر شخصي به تخريب بافت تاريخي يزد غير قانوني و غير علمي بوده و خيانت آشكار به حقوق مردمي است كه براي بهتر شدن وضعيت مشكلات خود به اعضاي شوراي اسلامي شهر راي داده اند. مردم براي بي‌هنري و يا حذف صورت مسئله نمايندگان شواري شهر خود را انتخاب نکرده‌اند.

وي در پايان گفت: «نگاه يك جانبه و چشم بستن به واقعيتها و تاثير پذيري صنفي و يا شغلي در حقوق بافت تاريخي درست نيست و تعامل با مخربين آن و دوري از اهداف فرهنگي و مردمي، همسرائي با مخالفين بافت تاريخي و مخربين آن است.»

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا