نامه سرگشاده جمعي از خبرنگاران يزد به استاندار:


آقاي استاندار باور كنيد مي‌خواستيم مردم را اميدوار كنيم


سرویس عمومي :

طي ماه‌هاي اخير كم‌لطفي‌هايي در حق برخي رسانه‌هاي استان يزد از سوي عده‌اي صورت گرفته كه ما را بر آن داشت تا از اين طريق درد دلي با استاندار يزد داشته باشيم.
به گزارش خبرگزاري فارس از يزد، تعريف رسانه و خبرنگار امروز براي همه روشن است. در دنيايي كه اين روزها از آن به عنوان عصر ارتباطات ياد مي‌شود رسانه و خبرنگار جايگاهي موثر دارند، اما گاهي جايگاه خبرنگاران بنا به عللي كه البته اين عوامل در قالب اوقات روشن و واضح است، به اندازه‌اي تنزل داده مي‌شود كه تقريبا هر مسئولي در هر پست و مقامي به خود اجازه مي‌دهد خبرنگار را آن‌گونه كه خود صلاح مي‌داند مورد خطاب قرار دهد.
خبرنگار اين روزها به تعبير برخي مسئولان استان يزد انسان‌هايي خرابكار و سمج و البته در برخي موارد غيرمتعهد و غيرحرفه‌اي خوانده مي‌شود و اين تعابير در جايي كه پاي نقدي به ميان بيايد، بسيار گسترده‌تر شده و از هيچ انگ و افترايي مبرا نمي‌ماند.
آقاي استاندار، بسياري از مديران در استاني كه شما والي آن هستيد به ويژه در مجموعه خودتان، تنها مي‌خواهند خبرنگار ميرزا بنويسي باشد و بس و هيچ‌‌گونه نقدي را اعم از دوستانه و خصمانه برنمي‌تابند.
اين روزها كوچك‌ترين حركتي از سوي هر خبرنگاري كافي است تا او را از حضور در جلسات محروم كنند، او را به دادگاه تهديد كنند، بر سر او فرياد بكشند، او را غيرمتعهد بخوانند و خلاصه او را به هر طريق ممكن در تنگنا قرار دهند اما خبرنگار روزي كه تصميم گرفت خبرنگار شود و با كمترين دستمزد، بدون بيمه و امكانات به رسالت اطلاع‌رساني بپردازد، به قول معروف پيه دادگاه و فرياد و تهديد و افترا را به تن خود ماليد و هرگز از هدف خود كوتاه نيامد.
آقاي استاندار بسياري به ويژه در مجموعه خود شما كه ارشدترين دستگاه اجرايي استان به شمار مي‌رود، گمان مي‌كنند اگر در روز خبرنگار به خبرنگار هديه‌اي دادند يا به خاطر زحمات شبانه‌روزي خبرنگار در روز انتخابات دستمزدي البته از بابت قدرداني و تشكر در حد 13 هزار تومان به او دادند، ديگر بايد سكوت كند و به اصطلاح نمك‌گير شده و چشم به روي تبعيض‌ها و تحقيرها ببندد.
آقاي استاندار بگذاريد به اصل مطلب رجوع كنيم. حتما خاطرتان هست كه چندي پيش وزير مسكن و شهرسازي به استانمان سفر كرد. از صبح به دنبال ايشان گزارش عملكرد مديران شما در شهرستان‌هاي مختلف را انعكاس داديم و هنگامي كه از سوي خانه مطبوعات براي شركت در جلسه شوراي مسكن دعوت شديم، پيش خبر زديم كه جلسه شوراي مسكن امروز با حضور وزير مسكن در يزد برگزار مي‌شود اما هنگامي كه با حضور در استانداري مطلع شديم كه تنها خبرنگاران صدا و سيما اجازه شركت در اين جلسه را دارند و به نحوي حضور خبرنگاران ملغي شده، از آنجا كه بايد يا خبر را ارسال مي‌كرديم يا علت عدم ارسال آن را، دوباره تيتر زديم: «جلسه شوراي مسكن استان يزد بدون حضور خبرنگاران برگزار شد».
واقعيت نيز غير از اين نبود. همكاران شما از خبرنگاراني كه به اين جلسه آمده بودند بسيار محترمانه خواستند كه جلسه را ترك كنند اما پس از آن هر خبرنگاري كه نسبت به اين اخراج محترمانه سكوت كرد، حرفه‌اي و متعهد خطاب شد و هر آنكه نقد كرد كه چرا جلسه‌اي كه به اين اندازه اهميت دارد بدون حضور خبرنگاران برگزار شد، از او به عنوان غيرحرفه‌اي و غيرمتعهد ياد شد.
آقاي استاندار باور كنيد كه براي ما نيز حضور در دو ساعت جلسه و نت‌برداري سخنان مسئولان كار ساده‌اي نيست اما احساس كرديم در شرايطي كه بسياري از مردم هنوز در گير و دار شدن يا نشدن اجراي طرح مسكن مهر هستند، خبرهاي وزير مسكن مي‌تواند آنها را به اقدامات دولت خدمتگزار و خدمتگزاراني چون شما در استان اميدوار كند و از اين‌رو بود كه راهي استانداري شديم.

آقاي استاندار مگر نه آن است كه خبرنگاران بايد پل ارتباطي بين مردم و مسئولان باشند، مگر نه آن است كه خبرنگار مسئول انعكاس مشكلات جامعه و ضعف‌هاي اجرايي و كمك به رفع هر دو است پس چگونه است كه با نقدي چنين ساده كه البته بيشتر به گلايه شبيه بود، برخي افراد سد محكمي بين مسئولان و رسانه‌ها ايجاد مي‌كنند.

چگونه است كه در دستگاه شما فردي به خود اجازه مي‌دهد برخي خبرنگاران را با فرياد و توهين و تحقير، وعده دادگاه دهد البته هيچ رسانه‌اي به حق مسلم هيچ مسئولي معترض نيست و شكايت از مطلب كذب حق هر فردي است اما كجاي مطلبي كه گفته شده بود «جلسه بدون حضور خبرنگاران برگزار شد» كذب بود. حال اگر عده‌اي دوست دارند به حواشي بپردازند و اصل قضيه را لوث كنند، امري است جداگانه.
آقاي استاندار باور كنيد كه ما خبرنگاران همان‌هايي هستيم كه در سفرهاي هيئت دولت پابه‌پاي شما دويديم، تلاش كرديم و تلاش شما را منعكس كرديم و البته حتي در سخت‌ترين شرايط اين كار را وظيفه خود دانستيم و مي‌دانيم.
ما همان خبرنگاراني هستيم كه در سفر رسانه‌اي مشاوران رئيس جمهور دو روز تمام پابه‌پاي خبرنگاران تهراني و شما دويديم، زحماتتان را به تصوير كشيديم و البته در نهايت اين خبرنگاران پايتخت‌نشين بودند كه تقدير شدند اما ما به پاس زحمات و خدمات مديران در استان، تنها به كار اطلاع‌رساني خود پرداختيم.

اين خبرنگاران غيرحرفه‌اي امروز همان خبرنگاران حرفه‌اي ديروزند، اما امروز ذهن و قلم آنها درگير جوسازي‌هايي شده كه از سوي برخي افراد در مجموعه شما صورت گرفته است.
امروز مجموعه خبرگزاري فارس در استان يزد، سرپرست خبرگزاري مهر، برخي روزنامه‌ها و سايت‌هاي محلي، ساعي‌ترين مهره خانه مطبوعات و هر خبرنگاري كه از همكارش حمايت كرده از سوي مجموعه شما مورد غضب واقع شده‌اند اما خبرنگاران از اين نوع خشم‌ها و غضب‌ها بسيار ديده‌اند، توهين و تحقيرها بسيار شنيده‌اند اما هنوز پابرجايند و به كار خود عشق مي‌ورزند و پس از اين نيز به كار خود ادامه خواهند داد زيرا استانداري و تك‌تك ادارات را خانه ملت مي‌دانند و مسئولان را خدمتگزاران مردم و قرار نيست با تهديدها ميدان خالي كنند چه اگر اين‌گونه بود سابقه كار هيچ‌يك از خبرنگاران اين شهر به يك سال نيز نمي‌رسيد.

اگر حداقل اخبار اين خبرگزاري را طي سال گذشته مرور كنيد، خواهيد ديد كه خبري بر روي سايت استانداري قرار نگرفته كه بدون كم و كاستي و تنها به منظور اطلاع‌رساني و بدون هيچ چشمداشتي بر روي خروجي اين خبرگزاري قرار گيرد پس حسن نيت اين رسانه‌ و ساير رسانه‌هاي استان به مجموعه استانداري ثابت شده اما امروز تنها خواسته ما حمايت است.

البته عده‌اي اين حمايت‌ها را تنها حمايت‌هاي مادي تلقي كرده و در هر فرصتي از آن به عنوان يك حربه استفاده كرده و آن را همانند چماقي بر سر اصحاب رسانه فرود مي‌آورند.
آقاي استاندار شما بهتر از هر شخص ديگري مطلعيد كه رسانه تنها صدا و سيما نيست. رسانه تك‌تك خبرگزاري‌ها، سايت‌ها و روزنامه‌هاي سراسري و محلي هستند. البته هيچ‌يك از رسانه‌ها منكر زحمات همكاران در صدا و سيما نيستند اما توقع مي‌رود حداقل در جلسات مهمي كه با حضور وزرا برگزار مي‌شود از خبرگزاري‌هاي رسمي دعوت كنيد تا همكاران ما از روزنامه‌هاي محلي و سراسري نيز بتوانند از اخبار آنها استفاده كنند.
آقاي استاندار به هر ترتيب ما سفره دل خود گشوديم، اميدواريم كه به قول حافظ « در نظر آيد»

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا