بيان حقيقت و پرهيز از افراط و تفريط ضرورت تام دارد

رضا سلطان زاده

مدیر مسئول آیینه یزد

انعكاس آيينه شماره 160

روز سه شنبه هفته قبل مديران مسئول نشريات براي محكوم كردن هتك حرمت به بيت سومين شهيد محراب با نماينده ولي فقيه و امام جمعه يزد ديدار نمودند.

نگارنده درآن جلسه نكاتي را يادآور شد كه در اين ستون توضيحاتي پيرامون آن مطالب به خوانندگان گرامي ارائه مي‌گردد.

بحث و گفتگو اين بود كه اگر مسئولان ذي ربط صلاح مي‌دانستند و در برابر شعارهاي ساختار شكنانه كه در نهم دي ماه جاري در حاشيه راهپيمايي استان يزد توسط عده معدودي داده شد عكس العمل مناسب نشان مي‌دادند، فرد يا افرادي به خود اجازه نمي‌دادند 11 دي ماه به بيت سومين شهيد محراب و دفتر نماينده ولي فقيه وامام جمعه يزد هتك حرمت نمايند.

با اين توضيح كه نويسنده نمي‌خواهد ارتباطي بين عوامل اين دو جريان برقرار كند بلكه مقصود اين است كه فرد يا گروهي كه در كمين نشسته و جرأت به خرج داده تا برنامه‌اي كه طرح ريزي نموده بودند به مرحله اجرا درآورند.

نكته ديگري كه بدان اشاره شد گرچه وظيفه روحانيون علما، صاحبان تريبونهاي رسمي، واعظان، مداحان، مسئولان اجرايي و اصحاب مطبوعات، محكوم كردن هتك حرمت به بيت سومين شهيد محراب بود كه به موقع هرگروه، دسته، انجمن و احزاب وظيفه خود را انجام دادند، اما شايد مهمترين وظيفه در موقعيت حساس كنوني اين باشد كه هر يك از افراد يا گروههاي فوق در حد توان در آگاه نمودن مردم كوشا باشند و تذكرات لازم را بويژه به جوانان بدهند تا با علم و آگاهي ميانه روي و اعتدال را مطمح نظر قرار دهند.

هر گونه حركت در جهت كندروي و تندروي يا اقدامات خودسرانه سبب خواهد شد از فعاليت‌هاي مفيد جلوگيري شود و خسارتهاي جبران ناپذيري در مواقع حساس به افراد جامعه وارد آيد. شعارهاي ساختارشكنانه، سخنان نسنجيده و عملكردهاي دشمن شاد كن، دخالتهاي بي جا، رفتار دوستان ناآگاه و همه اينها زمينه هايي را فراهم مي‌كند تا دشمنان آگاه، بيشتر سوء استفاده كنند و گرفتاريها و مشكلات را افزايش دهند.

- همه گروهها و جريانها و احزاب سياسي شناسنامه دار بايد بدانند اختلاف سليقه و نظر در مسائل اجتماعي وجود دارد بنابراين لازم است از افراط و تفريط پرهيز كرد وسعه صدرنشان داد،

- افراد منتسب به جريان اصولگرا و يا اصلاح طلب به اين نكته توجه داشته باشند مناسب ترين راه رسيدن به اهداف خود كه همانا پيشرفت كشور و تحقق آرمانهاي جمهوري اسلامي ايران است ميانه روي و اعتدال است.

– مطالعه تاريخ ايران به ويژه در سي ساله اخير نشانگر اين معني است كه حركتهاي تند افراطي و يا كندروي‌هاي غير متعارف منجر به شكست شده است. بنابراين آنگونه كه بزرگان نظام اعلام مي‌نمايند اجراي دقيق قانون و قانون گرايي از سوي همه افراد وعدم دخالت افرادي كه مسئوليت ندارند بايد مورد عنايت و توجه همگان قرارگيرد.

اسلام نحوه رفتار با دشمنان و كساني كه در برابر مولاي متقيان علي بن ابي طالب شمشير كشيدند اين گونه مشخص مي‌نمايد. هنگامي كه حضرت علي(ع) شنيد عده‌اي از اصحابش به لشكريان معاويه در صفين دشنام مي‌دادند فرمود: «من خوش ندارم كه شما دشنام دهنده باشيد ! اما اگر كردارشان را ياداور مي‌شديد و گمراهي‌ها و كارهاي ناشايسته آنان را بر مي‌شمرديد به راست نزديكتر و معذورتر بود. شما بايد به جاي دشنام به آنها مي‌گفتيد:

بار پروردگارا ! خون ما و آنها را حفظ كن بين ما و آنها را اصلاح كن و آنان را از گمراهي به راه راست هدايت فرما تا آنان كه جاهلند حق را بشاسند و كساني كه ستيزگي و دشمني با حق مي‌كنند دست بردارند و بازگردند»(1) امام اول شيعيان مظهر عدل و عدالت بعد از جنگ جمل هنگام عبور از كنار جسد طلحه و عده‌اي ديگر مي‌فرمايد: ابومحمد(طلحه) در اين مكان غريب افتاده است: سوگند به خدا نمي‌خواستم قريش در زير اين آسمان كشته افتاده باشند . . .»(2)

بعد از روز جمل «. . . با هيچ جسدي مصادف نشد كه پس از شناخته شدن آنان صفحه‌هاي بسته فضائلشان را نگشايد و بر ملا نسازد، چند لحظه در برابر جسد پاره پاره كعب بن سور ايستاد نسبت به وي دلسوزي كرد.

سپس به افراد خود كه حاضر بودند گفت: برخي پنداشته‌اند كه تنها سفيهان و بي خردان عليه ما قيام كرده‌اند و حال آنكه، همانطور كه مي‌بينيد، اين يك دانشمند است. (3) در هر زمان به ويژه در اين برهه بعد از گذشت سي سال از تاسيس جمهوري اسلامي ايران وظيفه علما، خطبا، ائمه جمعه و جماعات،سياسيون، مطبوعات روشنفكران مذهبي و همه كساني كه پايگاه و قدر ومنزلتي در ميان مردم دارند سزاوار و شايسته است نحوه رفتار و كردار با هموطنان و برادران ايماني با سليقه‌هاي مختلف « حتي مخالفان و گروهي را كه سر ناسازگاري و يا دشمني پيشه كرده اند» بر اساس آموزه‌هاي ديني و دستورات عاليه اسلام، قانون اساسي تشريح و تبيين نمايند و بدانند فردي كه 30 سال سمت‌هاي مهم و بالاي قضايي و امنيتي، اداري و مهم را عهده دار بوده است پس از استعفا وكناره گيري مي‌گويد:

«هنر نيست كه از يك خانواده شهيد، كودتاچي بسازيم بلكه هنر آن است كه از يك كودتاگر، شهيد بسازيم سياست علوي آن است كه علاقه مندان به رهبري و نظام در هر مسووليتي كه هستند، به دوستان نظام اضافه كرده و از مخالفان بكاهند. تلاش كنيم تا از مخالفان نظام كاسته و به موافقان اضافه كنيم، اين هنر نيست كه دوست را تبديل به دشمن كنيم بلكه هنر آن است كه مخالف را تبديل به دوست كنيم امروز بايد براي نظام اسلامي دوست اضافه كرد، يك دشمن هم زياد و هزار دوست كم است. نظام اسلامي و علوي آن است كه اگر يك فرد 10 يا 15 درصد اعتراض دارد، به آن اعتراض رسيدگي شود نه آنكه با آن 100 درصد مخالف شود.»(4)


پي‌نوشت‌ها:



1- «ترجمه گويا و شرح فشرده‌اي بر نهج البلاغه»، صفحه 365، كلام 206 حضرت علي(ع)

2- همان، صفحه 393، كلام 219

3- ترجمه كتاب «امام علي بن ابيطالب»، عبدالفتاح عبدالمقصود، جلد 3، صفحه 382 – 383

4- بخشي از سخنان حجه الاسلام ري شهري در جلسه توديع و معارفه

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا