وزیر ارشاد از تدوین نظام جامع رسانه خبر داد

یزدفردا "وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: تدوین نظام جامع رسانه نیازمند زمان ، برنامه ریزی مناسب و دوری از شتاب زدگی است.

به گزارش یزدفردا به نقل از دولت ؛ محمد حسینی امروز در نشست رسانه ای اعلام برنامه های دهه فجر افزود: تدوین نظام جامع رسانه به دلیل بعد اثرگذار آن باید به دور از سلیقه گرایی و بر اساس خردگرایی و چارچوب قانونی انجام شود.

وی افزود: برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفته اند اگر نظام جامع رسانه ارائه نشود در این باره از وزیر سؤال خواهند کرد که ضمن استقبال از این امر باید بگویم عجله در این مسئله به صلاح نیست.

وزیر ارشاد گفت: البته زمان بر بودن تدوین نظام جامع رسانه به این معنا نیست که بقیه کارها و ارزیابی ها و رسیدگی به شکایت ها را تعطیل کنیم.

وی افزود: اداره کل نظارت و ارزشیابی در همه حوزه های هنری بر اساس چارچوب قانونی به وظایف خود عمل می کند.

حسینی درباره برخی تبلیغات و هیاهوها درباره رفع توقیف برخی آثار سینمایی گفت: با توجه به رویکرد فرهنگی دولت نهم و بهایی که به حوزه های فرهنگی داده شده زمینه ای فراهم شده است که ضمن احترام به تصمیم های مدیریت دوره های گذشته با تعامل بیشتر با هنرمندان ،زمینه برای رفع توقیف برخی آثار فراهم شود.

وی افزود: این بدان معنا نیست که در مقابل آثاری که از خطوط قرمز عبور می کنند مسامحه ای انجام دهیم و ضمن تلاش برای فضاسازی رشد تولید و مشارکت همه هنرمندان و رعایت چارچوب قانونی تأکید داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تأکید بر فرهنگ سازی در بحث رعایت اصلاح الگوی مصرف گفت: با توجه به بحث هدفمند کردن یارانه ها اهالی فرهنگ و مطبوعات باید با تولید آثار شاخص و احساس تعهد به بسترسازی مناسب در این زمینه کمک کنند.

وی افزود: البته بحث صرفه جویی نباید بهانه ای برای کاهش فعالیتهای فرهنگی شود زیرا کمبودهای زیادی در این حوزه وجود دارد و در سفرهای استانی شاهد توجه ویژه هیأت دولت به سرمایه گذاری های فرهنگی در استانها هستیم.

حسینی افزود: یکی از مسائلی که باید بدان دقت ویژه ای مبذول شود بحث شناساندن مفاخر کشورمان است زیرا به دلیل برخی کم توجهی ها امروز شاهد آن هستیم که کشورهای دیگر با تبلیغات، قصد تملک این چهره های ارزشمند فرهنگ و ادب این مرز و بوم را دارند.

دهه فجر پرده برداری از رخسار هنر ایران اسلامی است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دهه فجر فصل گل دادن باغچه های فرهنگی کشور است و در این دهه از رخسار هنر ایرانی پرده برداری می شود.

سید محمد حسینی در نشست خبری که در سالن دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد مهمترین کارهای فرهنگی و هنری در دهه فجر را برگزاری جشنواره های شعر، موسیقی، هنرهای تجسمی، تئاتر و سینما ذکر کرد و افزود: امسال گام های بلندتری نسبت به سالهای گذشته برداشته ایم.

حسینی گفت: این پیشرفت نه در عدد و رقم بلکه از نظرکیفی نیز جشنواره ها ارتقا یافته اند و کیفیت نیز مدنظر ما بوده است.

وزیر فرهنگ افزود: از تجربه سال های گذشته بهره گرفتیم تا اینکه برنامه ها به خوبی انجام شود.

وی همچنین به برگزاری جشنواره کتاب سال اشاره کرد و افزود: در موضوع کتاب جشنواره های متعددی در طول سال برگزار می شود اما اوج کار در ایام دهه فجر و انتخاب برگزیدگان کتاب است.

حسینی گفت: در بررسی 18 هزار مورد کتاب تاکنون 33 مورد برگزیده شده اند و 37 مورد برای تقدیر در دستور کار قرار گرفتند.

وزیر فرهنگ ادامه داد: داوران اغلب از استادان دانشگاه و حوزه هستند و حدود 1256 داور در این زمینه با ما همکاری کرده اند.

وی افزود: در کنار برگزاری جشنواره کتاب سال ، جایزه جهانی کتاب سال را نیز برای گروههای داخلی خواهیم داشت که نویسندگانی از کشورهای مختلف در آن شرکت کرده اند.

حسینی گفت: ایرانیان خارج از کشور ظرفیت عظیمی هستند که از این افراد استفاده می کنیم و امسال حدود 200 اثر از کتاب های هموطنانمان مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر فرهنگ درباره اقدامات انجام شده در حوزه کتاب افزود : شما خبرنگاران از این اقدامات مطلع هستید و نیازی نیست که بگوییم در طول 4 ماه و نیم گذشته چه اقداماتی در بحث کتاب انجام شده است.

وی به برگزاری جشنواره های کتاب ایثار و شهادت، نمایشگاههای یاد یار مهربان و جایزه جلال آل احمد در کنار جشنواره کتاب سال اشاره کرد.

حسینی در ادامه درباره جشنواره شعر، موسیقی، تئاتر و سینما توضیحاتی داد.

هیأت نظارت بر مطبوعات نماینده دولت نیست
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هیئت نظارت بر مطبوعات، نماینده دولت نیست بلکه هفت نفر از نهادهای مختلف به عنوان نماینده در این هیئت حضور دارند و این هیئت مسائل کلی نظام را پیگیری می کند.

سید محمد حسینی در ادامه نشست خبری که در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد در پاسخ به سؤال خبرنگار رادیو تهران درباره روند توقیف روزنامه ها گفت: دولت فقط یک نماینده در هیئت نظارت بر مطبوعات دارد.

وی افزود: در برخی موارد شاهد هستید که دادستانی قبل از ما وارد عمل می شود و به تخلف روزنامه یا نشریه ای رسیدگی می کند.

حسینی افزود: در شرایطی که کشور نیاز به آرامش و سازندگی دارد اگر روزنامه ای بخواهد اختلاف افکنی کند چگونه می شود با آن همکاری کرد که البته در هیچ کجای دنیا به چنین نوع فعالیتی اجازه کار نخواهند داد.

وزیر ارشاد به موردی که آقای رامین معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در چند روز گذشته و در صدا و سیما مطرح کرد اشاره کرد و افزود: سردبیر یک روزنامه، خارج از کشور زندگی و از دور آن را کنترل می کند.

حسینی افزود: نگاه ما نگاهی حمایتی است و شاهد آن هستیم که معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به هیأت تحریریه روزنامه ها سر می زند زیرا به دنبال وحدت رویه هستیم.

وی گفت: وزارت ارشاد در چند ماه گذشته مجوز فعالیت 150 نشریه و مطبوعه جدید را صادر کرده است.

وزیر ارشاد تصریح کرد: در برخورد با رسانه ها معیار، دولت نیست بلکه معیار اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران است.

حسینی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار رادیو تهران درباره اینکه چه اتفاق جدی ای قرار است در حوزه فرهنگ و هنر بیفتد گفت: با جدیت شاهد پویایی و تحول هستیم.

حسینی افزود: برخی اقدامات را شروع کرده ایم اما ثمردهی آنها نیاز به گذشت زمان دارد.

وی ادامه داد : بودجه امسال از قبل بسته شده بود و در برخی موارد مانند سالن و تالار با کمبودهایی روبرو هستیم.

حسینی گفت: شاید اکنون فرصت مناسبی برای بیان همه فعالیتهایی که انجام می شود نباشد اما کارهای بسیار خوبی در دست اجراست و بودجه مناسبی نیز برای برخی موارد پیش بینی شده است.

وزیر ارشاد به کارهای فرهنگی که در طول مدت تصدی خود در وزارت ارشاد انجام داده است اشاره کرد و گفت: این فقط چند نمونه از کارهای انجام شده است.

خبرنگار رادیو تهران مجدداً از حسینی پرسید منظور من کمبودها بود و به ویژه می خواهم بدانم در حوزه تئاتر چه کاری انجام خواهید داد . حسینی در پاسخ گفت: ما نیز کمبود را احساس می کنیم.

وزیر ارشاد گفت: ما می خواهیم هنر ما مردمی باشد و امیدواریم کل کارهایی که در عرصه فرهنگ و هنر انجام می شود عمق داشته باشد و فقط به عدد و رقم اکتفا نکنیم.


یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا