زاكاني: درخواست بازگشت از هاشمي و رعايت اعتدال درباره وي

سروري: نامه 55 نماينده به آيت‌الله لاريجاني براي پي‌گيري گزارش كهريزك و رسيدگي به وضعيت متهمان


یزدفردا:نشست سياسي جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي با حضور علي‌رضا زاكاني دبيركل اين جمعيت و پرويز سروري، ديگر عضو شوراي مركزي اين تشكل برگزار شد.

 پرويز سروري در ابتداي اين نشست با اشاره به ترور استاد علي‌محمدي گفت: اين كه يكي از دانشمندان هسته‌يي ما را مورد حمله قرار مي‌دهند نشان مي‌دهد در عرصه هسته‌يي توانسته‌ايم به جايگاه رفيعي برسيم و دشمن تلاش مي‌كند براي ايجاد رعب و وحشت براي بازيگران اصلي اين حماسه مانع ايجاد كند.

اين نماينده مجلس افزود: در منطقه نيز شاهد اقدامات حساسي هستيم . يمن هم از سوي عربستان، هم ارتش اين كشور و هم آمريكا مورد هجوم قرار مي‌گيرد؛ اما يمني‌ها توانسته‌اند مقاومت كنند. عربستاني كه فكر مي‌كند مي‌تواند منطقه را تصرف كند نيز شكست مي‌خورد و جنازه‌هاي زيادي روي دستش مي‌ماند؛ بنابراين موضوع يمن در خاورميانه بسيار حساس شده تا حدي كه به موضوعاتي مانند فلسطين تنه مي‌زند و اين امر نشان مي‌دهد بايد شاهد حوادث جديدي باشيم.

به گزارش ايسنا سروري در ادامه پرسشي را از زاكاني درباره گزارش كميته تحقيق ويژه مجلس پيرامون حوادث پس از انتخابات مطرح كرد كه زاكاني در پاسخ گفت: گزارش مجلس از چند منظر حائز اهميت است؛ يكي اين كه اين گزارش پيرامون موضوعي تنظيم شده كه در حواشي آن گمانه‌زني‌هاي مختلفي شده و به واسطه شرايط نامساعدي كه آنجا( كهريزك) وجود داشته، مدعي اصلي رسيدگي به آن رهبر معظم انقلاب بوده و هست.

اين نماينده مجلس افزود: اساسا فرق نظام اسلامي با طاغوت در اين است كه در نظام اسلامي جايي كه ظلمي مي‌شود مدعي اصلي رهبر نظام است؛ چنان‌كه زواياي پوشيده كهريزك در اين گزارش فارغ از هرگونه گمانه‌زني‌ افراطي و نادرست بيان شده و ديگر اينكه عوامل اصلي را شناسايي و معرفي كرده و در عين حال اتهام بزرگي را كه تحت عنوان تجاوز توسط يكي از نامزدها زده شد و آبروي نظام را مخدوش كرد، رسيدگي و آن را رد كرده است.

دبير كل جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي اضافه كرد: به اعتقاد من اين گزارش سندي است كه مبتني بر آن مي‌توان پيگيري‌هاي بعدي را انجام داد و به اشكالاتي كه وجود دارد و جرمي كه عده‌اي مرتكب شده‌اند رسيدگي و عدالت را جاري كرد.

زاكاني ادامه داد: درباره دادستان سابق تهران نيز بايد بگويم تلاش‌هاي متعددي بود كه موضوع از مسير خود خارج شود اما كميته حقيقت‌ياب كميسيون امنيت به مسووليت‌هايش عمل و عامل اصلي را به جامعه معرفي كرد.

وي اظهار كرد: اميدوارم اين گزارش مسير قانوني خود را طي كند كه يكي از راه‌هاي آن ارجاع به كميسيون اصل ‌٩٠ و بررسي جرم در دستگاه قضايي است تا ان‌شاءالله كه به دور از افراط و تفريط اين مسير دنبال و طبق قانون با مجرمين برخورد شود.

سروري نيز در اين باره گفت: چهارشنبه نمايندگان محترم مجلس نامه‌اي را خطاب به رييس قوه قضاييه پيرامون پيگيري گزارش هيات ويژه مجلس تنظيم كردند كه ‌٥٥ نماينده آن را امضا كردند تا درباره آقاي مرتضوي رسيدگي‌هاي لازم در قوه قضاييه انجام شود .

وي انتشار گزارش اخير مجلس را نشان‌دهنده آن دانست كه مجلس و نظام در پيگيري اين گونه موارد جدي هستند و افزود: همان طور كه مقام معظم رهبري فرموده بودند تلاش كرديم موضوعات اصلي و فرعي رعايت شود؛ يعني موضوع اصلي زمينه‌سازهاي فتنه هستند، اما نظام در عين حال كه به دنبال برخورد با رفتارهاي قانون‌شكنانه است، اگر ماموري اشتباه كند با او نيز برخورد مي‌كند.

اين نماينده مجلس هم‌چنين گفت: اين گزارش چهره دموكراتيك آمريكا را به بازي گرفته و بي‌بي‌سي و سي‌ان‌ان پس از اين گزارش به اوج انفعال رسيدند. اوباما يك سال پيش تبليغات كرده بود وقتي به رياست‌جمهوري رسيد در زندان گوانتاناما را ببندد اما مي‌بينيم اين اتفاق نيفتاد؛ در حالي كه در كشور ما به دستور رهبر معظم انقلاب زندان كهريزك و عوامل آن دستگير و با آنها برخورد قانوني مي‌شود. به هر حال با ارسال نامه نمايندگان به رييس قوه قضاييه شاهد فصل جديدي در پيگيري‌ها خواهيم بود.

به گزارش خبرنگار ايسنا، در ادامه پرسش‌هايي زيادي از زاكاني و سروري پيرامون موضوعات روز كشورمان مطرح شد.يكي از اين پرسش‌ها درباره استعفاي روح‌الله حسينيان و دلايل آن بود .

زاكاني در پاسخ به اين پرسش گفت: آقاي حسينيان از نمايندگان خوب مجلس هستند، دلايلي را در نامه خود نوشته‌اند و نارضايتي‌شان را از جو حاكم بر مجلس اعلام كرده‌اند، در عين حال نيم‌نگاهي هم به دفتر دولت داشتند و رويكردهايي را كه بعضا دنبال مي‌شود و برخي انتصابات را نمي‌پسندند؛ اما اين كه درست يا نادرست است، ما مامور به استقامت هستيم و شانه‌خالي كردن، دوستداران انقلاب را دچار ابهام و مخالفان انقلاب را خوشحال مي‌كند.

يكي ديگر از پرسش‌هايي كه مطرح شد درباره مسائل اخير در مرزهاي ايران و عراق بود كه سروري پاسخ داد: پس از آتش‌بس ايران و عراق بحث ميله‌هاي مرزي يكي از موضوعات اصلي ما و عراق شد كه اين ميله‌ها در جاهايي از بين رفته و دوباره بايد احيا شود. در عين حال بحث چاه نفتي فكه پيش آمد كه به نظر مي‌رسد به دليل نزديكي انتخابات مجلس عراق كه مهم‌ترين موضوع در خاورميانه محسوب مي‌شود- دولت فعلي موقت است و عده‌اي به دنبال آن هستند كه دولت شيعه فعلي راي نياورد - تلاش مي‌كنند موضوعاتي را مطرح كنند كه طيف طرفداران جمهوري اسلامي تضعيف شود؛ بنابراين فشار وارد مي‌كنند.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ادامه داد: در اين مقطع جمهوري اسلامي بايد دو كار مي‌كرد؛ يا سكوت يا اعتراض. اگر سكوت مي‌كرد آنها شروع مي‌كردند به اقدامات فني، اگر اعتراض مي‌كرد آن‌ها بحث ايران را در رسانه‌هايشان به صورت جدي مطرح و موضع طرفداران جمهوري اسلامي ايران را تضعيف مي‌كردند، اما جمهوري اسلامي سعي كرد اين مشكل را در قالبي متين حل كند. ما مجبور شديم اعلام كنيم كه هشت سال جنگيديم تا يك وجب از خاكمان در دست دشمن نباشد و اجازه نمي‌دهيم با اين اقدامات كارهايي انجام شود، اما به نظر مي‌رسد فشارهاي زيادي بر جريان‌هاي شيعه و جريان‌هايي كه با ايران به نوعي تعامل مثبت داشتند وارد شده است.

سروري در ادامه با اشاره به سفر اخير وزير امور خارجه به عراق گفت: سفر اخير آقاي متكي بازتاب گسترده‌اي داشت و قرار شد سه كميته فني تشكيل شود؛ يكي براي ميله‌گذاري ، يكي براي حل مشكلات و ديگري براي قراردادهايي كه تعيين تكليف نهايي كنند.

وي ادامه داد: ‌ان‌شاءالله مشكلات حل مي‌شود و دشمن نمي‌تواند از موضوعات سوءاستفاده كند و در عين حال نمي‌تواند همه كارهايي را كه در لبنان و عراق انجام داده، يعني سرمايه‌گذاري‌هاي سنگين انجام دهد؛ به خصوص در عراق كه تمام تلاش‌ها اين است كه جريان ضدبعثي راي نياورد.

در ادامه پرسش ديگري با اين مضمون مطرح شد كه آيا شهيد علي‌محمدي طبق برخي اخبار عضو سبزها و يك دانشمند هسته‌يي بوده ؟ كه زاكاني در پاسخ گفت: بله. ايشان يك دانشمند هسته‌يي بودند و در انتخابات موضعشان را اين چنين ذكر مي‌كنند. اما پس از انتخابات ايشان با دانشجويان صحبت مي‌كردند و به غلط بودن روش‌هاي سران اين جنبش اعتراض داشتند. آقاي علي‌محمدي از اساتيد متدين بودند و دانشجويان به ايشان هميشه احترام داشتند؛ لذا اين عزيز را كه شهيد كردند سرمايه‌اي را از اين ملت گرفتند.

وي افزود: اين مرحله‌اي از عملياتي است كه تلاش مي‌كند با از بين بردن اين افراد حلقه‌هاي ناتمام گذشته خود را جبران كند؛ بنابراين ايشان به هيچ وجه قانون‌شكن و ساختارشكن نبودند.

زاكاني در ادامه به اين پرسش كه چرا قوه قضاييه با اغتشاش‌گران برخورد نمي‌كند و در عين حال با سران فتنه به ويژه دو كانديدا چه برخوردي خواهد داشت؟ اظهار كرد: فتنه‌ اخير اصلا چيزي نيست كه ما در ذهن عوامل آن را مي‌بينيم، بلكه فتنه پس از دفاع مقدس و از اوايل دهه ‌٦٠ كليد خورده و امروز در قالب جنگ نرم مي‌خواهد انقلاب را از پشتوانه‌ توده‌اي خود خارج و به نوعي كشور را فلج كند. برخي نكاتي كه آقاي كيان تاجبخش در اعتراف‌هايش مطرح كرد متوجه همين امر بود؛ لذا نبايد قضيه را در چارچوب انتخابات و پس از آن محصور كرد. در مورد بخش دوم پرسش نيز بايد بگويم در اين مسير نامزدهاي مورد نظر زمينه‌ ظهور و بروز اين فتنه را به گونه‌اي فراهم كردند كه عناصر فرصت‌طلب توانستند بر اين موج سوار شوند.

وي افزود: قريب ‌١٣ ميليون و خرده‌اي به آقاي موسوي راي دادند به اين اميد كه ايشان نخست‌وزير دوران جنگ و حضرت امام (ره) بودند و شعارهاي انقلابي مي‌دادند و مي‌گويد آمده است كشور را به همان مسير سالهاي اول انقلاب كه خاطره خوشي از آن برجاي مانده برگرداند، بالطبع، كسي كه بر اين اساس به ايشان راي مي‌دهد مخالف ساختارشكني‌هاست؛ پس از انتخابات هم دو گروه در كنار هم قرار گرفتند؛ يكي اكثريت معترض كه سوال داشتند كه درست يا نادرست بودن آن بماند، ديگري اقليت آشوبگر كه از همان روز اول تلاش كردند آشوب و بلوا به پا كنند و شرايط را به سمتي ببرند كه ماحصل آن عبور از قوانين و نظام باشد. نظام نيز دو راه پيشه كرد؛ يكي روشنگري كه تلاش كرد به سوالات پاسخ دهد؛ يعني اگر در روز ‌٢٥ خرداد چندصد هزار نفر به خيابان‌هاي تهران آمدند، گرچه عده‌اي آشوب‌گر نيز به پايگاه بسيج حمله كردند، اما اكثريت قريب به اتفاق در يك راهپيمايي سكوت پرسش خود را مطرح كردند، اما در اثناي رسيدگي به موضوعات و حل شبهات موجود كار به جايي رسيد كه در روز قدس اين عده به ‌٤٠ تا ‌٥٠ هزار نفر تقليل يافت و در روز ‌١٣ آبان به ‌٤ تا ‌٥ هزار نفر و در روز ‌١٦ آذر به چندصد نفر رسيد و از همان ابتدا مسيري دنبال شد كه اگر كسي اغتشاش مي‌كند با او برخورد شود تا امنيت مخدوش نشود و پايدار بماند كه ماحصل آن رسيدن به شرايطي است كه كمتر شاهد آشوبگري هستيم.

زاكاني افزود: در روز عاشورا وضعيتي كه مردم در حزن و عزا بودند آشوبگران سوءاستفاده كردند و به خيابان‌ها آمدند و انواع حرمت‌شكني‌ها را انجام دادند؛ لذا نوع مواجهه نظام با اين گونه افراد متفاوت است و در مورد كساني كه گره‌هاي ذهني‌شان تا حدي باز شد البته نمي‌گويم صد در صد، بايد بيشتر تلاش شود.

دبيركل جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي ادامه داد: درباره نامزدهاي معترض نيز بايد بگويم آنها زمينه‌هاي بروز و ظهور اين فتنه را فراهم كردند اما اگر نظام با آنها برخورد مي‌كرد تبديل به قطب‌هايي مي‌شدند كه عده‌اي به آنها تمسك مي‌جستند و اجازه داده شد بيانيه‌هاي مختلف را صادر كنند. آقاي موسوي تا امروز ‌١٧ بيانيه صادر كرده كه حرف‌هاي بسيار نادرستي در آن‌ها مطرح شده؛ البته بيانيه ‌١٧ ايشان به تعبيري عقب‌نشيني از مواضع گذشته به نظر مي‌رسد؛ گرچه در بند اول آن متاسفانه حرف‌هاي نادرست خود را تكرار كرده‌اند. بيانيه آقاي كروبي نيز موضع بسيار زشتي دارد و با بيانيه اخير، ايشان پنج راهي را ذكر كردند كه گريبان‌گير خودشان خواهد شد و به هر حال بايد در پيشگاه قانون پاسخگو باشند.

به گزارش خبرنگار ايسنا، در ادامه اين پرسش مطرح شد كه چرا رهبر معظم انقلاب جلوي خروج اورانيوم غني‌شده را گرفتند و چرا آقاي احمدي‌نژاد بر غني‌سازي و جابه‌جايي اورانيوم اصرار داشتند؟

سروري به اين پرسش پاسخ داد و با اشاره به مذاكرات ژنو و وين گفت: مذاكرات ما در ژنو و وين بسيار مهم بود. در ژنو اتفاق مهمي افتاد و جمهوري اسلامي توانست يك شاهكار سياسي را رقم بزند. ما توانستيم بقبولانيم مذاكرات هسته‌يي بين ما ‌١ + ‌٥ تمام شده و بر اساس تفاهمي كه صورت گرفت ‌١+5 پذيرفت هم آنها يك نماينده بگذارند و هم ما كه در مذاكرات آينده صرفا در باره مسائل پيشنهادي ايران بحث شود و اين يك تحول بزرگ بود.

وي ادامه داد: ‌در وين نيز ايران نيز براي اين كه حسن نيت خود را نشان دهد اعلام كرد حاضر است براي رآكتور سوخت ‌٢٠ درصد خريداري كند اما آنها شروع كردند به ايجاد انحراف؛ يعني آمريكايي‌ها اعلام كردند با توجه به اينكه رآكتورهاي ايران را خودشان پيش از انقلاب ساخته‌اند اين رآكتورها سه تا ‌٥ سال ديگر عمر نمي‌كند و بعد گفتند ما حاضريم آن را ترميم و با برخي اقدامات سه برابرش كنيم. قصد آنها اين بود كه وقتي عمر رآكتورها سه برابر شود ما نيازمند سه برابر سوخت باشيم و در اين صورت چاره‌اي نداريم جز آنكه در برابر اين نيازمان به آنها اورانيوم ‌٥ / ‌٣ درصد بدهيم. آنها مي‌خواستند اين اورانيوم از كشور خارج شود.

اين عضو جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي در ادامه اضافه كرد: در ابتدا مسوولان هسته‌يي ما تلويحا پذيرفتند اما وقتي خدمت مقام معظم رهبري رسيدند ايشان فرمودند چرا مي‌خواهيد اين كار را انجام دهيد؟ شما اورانيوم ‌٢٠ درصد مي‌خواهيد براي مقاصد كاملا صلح‌آميز پزشكي، برويد آن را از مجامع جهاني خريداري كنيد، هيچ نيازي به معاوضه نيست، اگر به هر دليلي احساس كرديد ضرورت دارد چند كار بايد انجام شود؛ يكي آنكه حداقلي برخورد كنيد؛ يعني حداقلي كه نياز داريد بگيريد، حتما كه نبايد سه برابر باشد. ديگر آن كه اين كار همزمان انجام شود؛ چون آنها مي‌گفتند اول اورانيوم ‌٥ / ‌٣ درصد را به آنها بدهيم بعد آنها ‌٢٠ درصد را به ما بدهند؛ اين در حالي است كه آنها در قطعنامه‌هايشان اعلام كرده بودند واگذاري هر نوع اورانيوم به ايران ممنوع است؛ بنابراين وقتي اورانيوم را مي‌گرفتند شروع مي‌كردند به بهانه‌تراشي و گزارش مي‌دادند ايران به سمت سلاح هسته‌يي مي‌رود. اما آقا فرمودند همزمان، آن هم به صورت پلكاني كه اين اقدام مانند بمبي در عرصه غربي‌ها منفجر شد.

در ادامه پرسشي درباره انشقاق ميان نيروهاي اصول‌گرا و نيز تشكيل جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي مطرح شد كه زاكاني در پاسخ با ذكر خاطره‌اي از سيدحسن نصرالله گفت: سيدحسن نصرالله هميشه مي‌گويد به پيشگويي‌ها و ديدگاههاي مقام معظم رهبري ايمان دارم؛ لذا اگر عده‌اي عنادورزي مي‌كنند به خاطر جايگاه برجسته و ويژه‌اي است كه ولايت فقيه دارد؛ از اين رو در اين ايام نيز همه ديدند يكي از پيكان‌هاي تيز كساني كه حق را برنمي‌تافتند متوجه محوريت نظام بود؛ گرچه چيزي جز آب در هاون كوبيدن نيست. اما درباره پرسش شما بايد بگويم هيچ انشعاب و انشقاقي ميان اصولگرايان نيست، ما در جمعيت رهپويان به دنبال كارآمدتر كردن نظام هستيم و از اين جهت با عناصر مسوول رقابت نمي‌كنيم تا براي خود محملي را در آينده باز كنيم.

زاكاني در ادامه در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه آيا بحث شما با آقاي مرتضوي به پرونده آقاي هادوي برمي‌گردد ؟ اظهار كرد: خير. بحث ما با آقاي مرتضوي به پرونده آزمون دستياري و پرونده‌هاي تقلب در كنكور دانشگاه‌هاي آزاد بر مي‌ گردد و زماني شروع شد كه ما متوجه شديم ايشان براي رسيدگي به پرونده‌ها داراي مشكلاتي است و شروع كرديم به تحقيق و تفحص و معلوم شد متاسفانه از سال ‌٧٧ تا ‌٨٢ در آزمون دستياري تقلب شده و برخي سوالات به قيمت ‌٣٠ ميليون تومان فروخته مي‌شده كه اتفاق بسيار زشتي براي نظام آموزش عالي و در واقع لكه‌ي سياهي براي جامعه پزشكي محسوب مي‌شد. وي در ادامه به مواردي از پرونده‌هاي مطرح درباره دانشگاه آزاد اشاره كرد و گفت: اگر بحث آقاي مرتضوي است به اين مباحث برمي‌گردد و مشكل ما ريشه‌دارتر از مباحث اخير است.

به گزارش خبرنگار ايسنا، يكي ديگر از پرسش‌هايي كه در اين نشست مطرح شد درباره رابطه دولت با جمعيت رهپويان بود و اينكه چرا با وجود تخلفات يا بعضا اشكالاتي كه در سيستم دولت وجود دارد مجلس هيچ برخوردي نمي‌كند ؟

سروري به اين پرسش پاسخ داد و خاطرنشان كرد: جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي ساز و كاري را در اين رابطه تدوين كرده است كه اگر موضع‌گيري‌هاي جمعيت را بررسي كنيد احساس مي‌كنيد با وجود حمايتي كه از دولت دارد نقد نيز مي‌كند. مثلا در مواردي مانند آقاي مشايي ، رحيمي و مرتضوي به صراحت نقد خود را انجام مي‌دهد و حمايت چشم‌بسته را فروپاشي دولت مي‌داند. درباره آقاي مشايي ما در مجله پنجره بيانيه‌ها و نطق‌هايمان را به صورت مفصل در قالب مواضع صريح و آشكار بيان كرديم و دولت بايد بداند چشم‌هاي تيزبيني او را نظاره مي‌كنند؛ زيرا حمايت مبتني بر نقد همان چيزي است كه رهبري نظام مي‌خواهد.

وي افزود: اما درباره برخورد مجلس بايد بگويم مجلس متشكل از ‌٢٩٠ نفر نماينده است و نمي‌شود يك نفر از زبان خود موضع مجلس را بيان كند، اما من به عنوان يك نماينده با وجود انتقاداتي كه به عملكرد مجلس دارم مي‌گويم مجلس هميشه با دولت راه نمي‌آيد؛ مانند لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها و حتي برخي مي‌پرسند چرا مجلس با دولت تند برخورد مي‌كند.

زاكاني نيز در پاسخ به اين پرسش گفت: آنچه مجموعه جريان اصولگرا به آن موظف‌اند موضع حمايتي است، هر دولتي كه باشد موضع ما ايجاد شرايط بهتر براي خدمتگزاري دولت است. اما در دولت نهم و دهم به واسطه هم‌جهتي و باورهاي قلبي وظيفه ما چند برابر مي‌شود، اگر هم بناي نقد است بايد مبتني بر انصاف و تقوا باشد و برخي مسائل بايد قبل از رسانه‌اي شدن حل شود؛ البته در داخل دولت كاملا واضح است كه برخي از جريان‌ها مبتني بر سلسله شرايطي شكل گرفته كه ما اين مناسبات را نادرست مي‌دانيم و برخي افرادي كه اسامي آنها ذكر شد از اين جنس هستند. ما پيش از انتخابات نيز اعلام كرديم حمايت‌مان از آقاي احمدي‌نژاد صد در صد است بدون هيچ انتظاري.

در ادامه پرسش ديگري درباره رحيم مشايي و حمايت و بازديد از نمايشگاه هديه تهراني مطرح شد كه زاكاني در پاسخ ابراز عقيده كرد: آقاي مشايي باور نادرست و بنيان ناصحيحي دارد كه همه اين اقدامات از آن شكل مي‌گيرد. ايشان دائما از سوي دوستداران انقلاب مورد اعتراض قرار گرفته، مثلا در حوزه‌هايي اظهارنظر مي‌كند كه به ايشان هيچ ربطي ندارد مانند اصل اسلام ، طرق رسيدن به خدا و همين اواخر نيز درباره برخي پيامبران بي‌پروا اظهارنظر كرده كه اينها در چارچوب اختيارات و جايگاه ايشان نمي‌گنجد و نمي‌دانم چرا اصرار دارند اين گونه سخن بگويند، حتما منفعتي در آن مي‌بينند.

به گزارش خبرنگار ايسنا، در ادامه اين نشست پرسش ديگري درباره هاشمي رفسنجاني و برخورد وي پس از انتخابات به ويژه درباره روز عاشورا مطرح شد.

زاكاني در پاسخ گفت: درباره آقاي هاشمي نيز بايد بگويم جريان فتنه عميق‌تر از آن است كه آن را به كسي منصوب كنيم، روزي كه جنگ سخت را بر ما تحميل كردند تنها جنگ ما با عراق نبود، بلكه ‌٤٣ كشور با آن همكاري مي‌كردند، امروز هم از تمام ظرفيت‌هاي خود استفاده مي‌كنند و ما نبايد اشتباه كنيم. نكته دوم اينكه اين عناصر زمينه‌ساز چنين شرايطي شدند كه خود اين هم جرم بزرگي است، اما تاكيد من بر ريشه اصلي جريان است. ممكن است برخي نخواهند انقلاب منقرض شود اما زمينه‌ آن را فراهم مي‌كنند، مانند كاري كه برخي نامزدها انجام دادند كه معتقديم آنها بايد در پيشگاه خدا توبه و از مردم نيز عذرخواهي كنند. در عين حال آنها بايد از آشوبگراني كه حريم ارزش‌ها را شكسته‌اند برائت بجويند كه متاسفانه اين دو عنصر چنين كاري را انجام ندادند و يكي از افرادي كه بيش از آنچه هست از ايشان انتظار مي‌رود، آقاي هاشمي است كه با سوابق و ظرفيت‌هايي كه دارند متاسفانه بعضا محل سوءاستفاده ديگران قرار گرفته و نكاتي را مطرح كردند كه محور عمليات براي برخي شده‌اند، از ايشان انتظار مي‌رود تغيير مسير دهند و ظرفيت‌هاي خود را در مسير انقلاب ادامه دهند، البته بحث فرزندان ايشان جداست و مانند سايرين بايد به آن رسيدگي شود، هيچ‌كس نبايد در اين كشور داراي حاشيه امن باشد . ضمن اين كه بايد از گمانه‌زني‌ها پرهيز شود.

زاكاني در ادامه به ذكر خاطره‌اي از ديدار با هاشمي رفسنجاني در پاريس در سال ‌٧٨ پرداخت و گفت:‌ در اين نشست ما به آقاي هاشمي گفتيم در زمان حيات امام (ره) شما، شهيد بهشتي و مقام معظم رهبري در كنار ايشان بوديد و اگر كسي مي‌خواست به امام تعرض كند با شما مواجه مي‌شد يا اگر ايشان نكاتي را بيان مي‌كردند كه نياز به تبيين داشت شما بزرگواران اين كار را انجام مي‌داديد، اما چند صباحي است اين مظلوميت براي مقام معظم رهبري وجود دارد كه هم ايده‌پردازي مي‌كنند، هم آن را بيان و هم آن را فرهنگ‌سازي مي‌كنند، پس شما كجا هستيد ؟ ايشان نيز تاييد كردند. لذا انتظار ما اصلاح مسير است.

وي افزود: روز گذشته نشريه‌اي تعطيل شد كه عكس بسيار زشتي را تحت عنوان ياران هاشمي منتشر كرده بود، مي‌خواهم بگويم جرياني وجود دارد كه افراط پيشه مي‌كند براي اينكه از آب گل‌آلود ماهي بگيرد، ما نبايد در دام آن بيفتيم . مقام معظم رهبري نيز تاكيد كردند حق تهمت زدن نداريم ؛ بنابراين بحث‌هايي كه درباره آقاي هاشمي وجود دارد نيز نبايد از حد اعتدال خارج شود. ايشان پيش از انتخابات محور تفاهم برخي عناصر قرار گرفت اما پس از انتخابات انتظاري از ايشان مي‌رفت كه اتفاق نيفتاد و آنچه ما مي‌خواهيم بازگشت است.

به گزارش ايسنا پرسش ديگري درباره هدفمند كردن يارانه‌ها مطرح شد كه سروري در پاسخ گفت: با هدفمند كردن يارانه‌ها دولت ستادي را تشكيل داده كه هر روز جلسه برگزار مي‌كند و مجلس نيز به آن حساس است و برنامه‌اي نيست كه مجلس به راحتي از آن بگذرد، نگران نباشيد! دولت بررسي‌هاي ميداني كرده و هدف اين است كه كمترين آسيب را داشته باشد و بيشترين منفعت را ببريم.

پرسش ديگر درباره استيضاح وزير صنايع بود كه ‌سروري پاسخ داد: بحث استيضاح اين وزير جدي است اما وزارتخانه تلاش مي‌كند با رفع ابهام نمايندگان استيضاح را لغو كند، به هر حال در اين كه برخي افراد اجرايي ما مشكلاتي دارند شكي نيست، اما الان هفت ماه است كه كشور دچار التهاب شده و مسلما نبايد توقع داشت روند اقتصادي كشور در مسير مناسب خود باشد.

آخرين پرسشي كه مطرح شد درباره طرح مساله قطع روابط با انگلستان از سوي برخي نمايندگان در مجلس بود كه سروري گفت: موضوع انگلستان بسيار مهم است و انقلاب بايد تكليف خود را با آن روشن كند. ما در هر فتنه‌اي دست انگليسي‌ها را مي‌بينيم؛ حتي فتنه اخير. ما نبايد اين را در حد شعار قرار دهيم. كميسيون امنيت اين موضوع را در دستور كار قرار داده و سطح روابط را بررسي مي‌كند.
منبع:ایسنا

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا