مدير دفتر بانوان استانداري يزد: آمار طلاق در استان رو به افزايش است/ والدين آموزش تمام مهارتها را از مدرسه انتظار دارند


یزدفردا :مدير دفتر بانوان و خانواده استانداري يزد گفت: با توجه به اينكه آمار طلاق رو به افزايش است، بايد اطلاعات جوانان را در رابطه با نقش و وظيفه خود به عنوان همسر در خانواده افزايش دهيم و اين كار با شركت در كلاس‌هاي مهارتهاي زندگي مي‌تواند آسان شود.

مريم عبدالحسين زاده اظهار داشت: آموزشهاي تحكيم خانواده بسيار موثر است و بايد جوانان قبل از ازدواج حتما اين آموزشها را بگذرانند و با شيوه‌هاي همسريابي نيز آشنا شوند در حالي كه اين گونه كلاسها را تا به حال كمتر داشتيم.

وي گفت: سال گذشته 13 هزار نفر از طريق سازمان بهزيستي و صندوق مهر رضا (ع) آموزش‌هاي مقدماتي را ديدند به طوري‌كه اين كلاسها مجوزي براي دريافت وام ازدواج از صندوق مهر رضا بود و تاثير مطلوبي را نيز داشته است.

وي مزيت كلاسهاي مهارتي قبل از ازدواج اعم از كلاسهاي همسريابي و... را ترسيم ايده‌‌آل و درست با توجه به واقعيت موجود و آينده نگري دانست و افزود: با توجه به اينكه طلاق عمدتا به علت انتخاب غلط اتفاق مي‌افتد اين گونه مهارتها مي‌تواند فرد را از انتخاب غلط مصون كند.

وي همچنين به شكاف نسل‌ها و كم رنگ شدن تربيت اسلامي در بين خانواده‌ها اشاره و اضافه كرد: در حال حاضر و با پيشرفت صنعت و تكنولوژي والدين از فرزندان اطلاع كمتري دارند و ازدواج‌ها نيز همچون گذشته پايه محكمي ندارد. در نتيجه بنيان خانواده‌ها محكم شكل نگرفته و آمار طلاق رو به افزايش مي‌رود در حالي كه در ازدواج‌هاي سنتي خانواده‌ها زمينه يك ازدواج سالم را فراهم مي‌كردند.

عبدالحسين‌زاده با بيان اينكه خانواده‌ها براي يك ازدواج سالم زمينه را فراهم كنند تصريح كرد:‌ در حالي كه امروزه اين تلاش صورت نمي گيرد و اغلب افراد در ازدواج‌ همچون ازدواج‌هاي اينترنتي، خياباني و ... درگير احساسات مي‌شوند و از آنجا كه زمينه مناسب براي شناخت صحيح از يكديگر را نداشتند ازدواجشان منجر به طلاق مي‌شود.

وي اظهار داشت: استان يزد نيز همچون ديگر استانها داراي آمار روز افزون طلاق است به طوري‌كه 50 درصد دختراني كه ازدواج كردند بيشتر طي چهار سال اول زندگي از همسران خود جدا شدند كه علت آن را مي‌توان عدم شناخت، بصيرت و آشنا نبودن با ارزشهاي اخلاقي طرفين دانست كه اين عوامل در جدا شدن زوج‌هاي جوان در دوران عقد نيز بسيار موثر و داراي اهميت است.

وي همچنين بيان كرد: ‌شايد اولين عامل موثر در طلاق را اعتياد و بيكاري مرد تشكيل مي‌دهد كه البته عدم مهارت در برقراري ارتباط صحيح در خانواده نيز مي‌تواند از عوامل مهم در اين بحث باشد . همچنين عملكرد غلط اطرافيان نيز يكي ديگر از عوامل مهم طلاق محسوب مي‌شود.

مدير دفتر بانوان استانداري يزد در ادامه تصريح كرد: امرزه والدين آموزش تمام مهارتها را از مدراس انتظار دارند فرزندان خود را از كودكي با اين آموزش‌ها و مهارتهاي زندگي آشنا نمي‌كنند بنابراين در آينده روش حل مسئله را نمي دانند و در كنترل خشم دچار مشكل مي‌شوند و گاهي نيز والدين با عملكرد غلط خود موجبات طلاق را فراهم مي‌كنند اين در حالي است كه طلاق توافقي نيز رو به افزايش است.

وي علت افزايش طلاق توافقي را بي صبري جوانان، رها كردن خود از شرايط سخت و تلخي كه براي خود ايجاد كرده‌اند و مراجعه نكردن به مشاور دانست و افزود: ‌امروزه زوج‌هاي جوان پس از درگيري و تصميم به طلاق به جاي رفتن براي مشاوره به سراغ وكيل مي روند در حالي كه وكيل راه قانوني را به آنها نشان مي‌دهد ولي مشاور با راهنمايي آنها و نشان دادن راه صحيح‌تر و آسان‌تر حتي مي‌تواند موجب نجات يك زندگي در حال فروپاشي باشد.

وي با اشاره به آمار طلاق در سه ماهه اول و دوم سالجاري گفت: آمار طلاق ثبت شده در سه ماهه اول سال 88 بيشتر از سه ماهه دوم است به طوري‌كه در سه ماهه دوم نسبت به بهار آمار طلاق در استان يزد منفي 3/11 درصد كاهش داشته است.

عبدالحسين زاده در ادامه گفت: ‌امروزه خانواده‌ها رو به سرد شدن مي‌روند و روابط كمرنگ شده است آنچه مهم است اينكه بايد اطلاعات جوانان را در خصوص نقش و وظيفه خود به عنوان همسر افزايش دهيم كه مهمترين عامل نيز در تحكيم بنيان خانواده مي باشد.

وي خاطر نشان كرد: بهترين وظيفه زن خوب، همسرداري و خوب فرزندداري است به طوري‌كه خوب همسرداري كردن براي زن در اسلام برابر است با جهاد زن.

وي در ادامه به تشكيل كلاس‌هاي پيش از ازدواج و مهارتهاي زندگي تحت پوشش دفتر بانوان و خانواده استانداري يزد اشاره كرد و گفت: اين كلاسها همچون برگزاري كلاسهاي مهارتهاي زندگي توسط سازمان‌هاي مردم نهاد در محلات مختلف، مهارتهاي پيش از ازدواج در شهرستانها با موضوعيت تحكيم بنيان خانواده و دعوت از مشاوران محبوب و برگزاري كلاسهايي جهت رفع مشكلات خانوادگي با مشاوره رايگان كه در محل حوزه علميه خواهران در مدرسه امام حسين (ع) برگزار مي‌گردد مي‌باشند.

وي همچنين در خصوص اجراي طرح رحمت اظهار داشت: ‌اين طرح از سال 85 شروع شد و تا به حال نيز ادامه دارد كه 10-15 هزار نفر زن خانه‌دار در اين طرح شركت كردند.

مدير دفتر امور بانوان و خانواده استانداري يزد افزود: بانوان مي‌توانند با مراجعه به دفتر امور بانوان فرمانداري شهرستانها، از محل و زمان برگزاري اين كلاسها مطلع شوند. اين كلاسها به طور رايگان به مدت 16 جلسه مي‌باشد كه به آموزشهاي تحكيم خانواده مي‌پردازد.

منبع:ایسنا-یزد

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا