رئيس فراکسيون محيط زيست: شاخص هاي زيست محيطي در برنامه پنجم توسعه ضعيف است

یزدفردا "رييس فراکسيون محيط زيست و توسعه پايدار مجلس شوراي اسلامي ميزان تخريب در بخش جنگل، مراتع و فرسايش خاک درکشور را بسيار گستره و نگران کننده دانست.
محمدرضاتابش در نشست فراکسيون محيط زيست و توسعه پايدار که با حضور دکتر علي لاريجاني و حجه الاسلام ابوترابي رئيس و نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي،روساي جديد وپيشين سازمان محيط زيست و جمعي از فعالان اين بخش اظهار داشت: تخريب گسترده جنگل متاسفانه به قدري شديد است که در طول سه دهه وسعت جنگل ها در کشور از 21 ميليارد هکتار در سال 1358 به 7 ميليارد هکتار در بر اساس آمار فائو رسيده است.

وي يادآور شد: کشور تنها از 10 درصد مراتع خوب برخوردار است، اين در حالي است که هر سال با يک درصد تخريب مرتع مواجهيم.رئيس فراکسيون محيط زيست و توسعه پايدار مجلس گفت: وضعيت پسماندها در کشور به گونه اي است که روزانه 81 تن پسماند عفوني در کشور توليد شود.
وي با بيان اينکه ميزان فرسايش خاک در کشور  3 برابر متوسط آسياست، افزود: متاسفانه حدود هزار گونه گياهي کشور در معرض انقراض قرار گرفته است.تابش گفت: از سال 1360 تا 1380 حدود 7500 نقطه زيست محيطي به دليل شرايط بد زيستي و توالي خشکسالي ها خالي از سکنه شده است.
نماينده مردم اردکان در خانه ملت تصريح کرد: مهمترين عاملي که مي تواند مسائل زيست محيطي و توسعه پايدار را تحقق بخشد، قانون برنامه پنجم توسعه و تدوين قانون جامع محيط زيست براي کشور است. وي گفت: به زعم ما پيش نويس برنامه پنجم توسعه بسيار ضعيف بود و انسجام بين اسناد بالادستي و چشم انداز را سبب نمي شد.
تابش مهمترين کاستي ها در خصوص برنامه پنجم و مسائل محيط زيستي را عدم اولويت بندي اهداف محيط زيست، کلي گويي، عدم انسجام برنامه ذکر کرد و افزود: در حاليکه بايد در برنامه پنجم توسعه به مسائل کمي توجه مي شد مسائل کلي مدنظر قرار گرفته است.وي اظهار اميدواري کرد: نشست فراکسيون محيط زيست و توسعه موجب رشد و رفع کاستي ها در خصوص مسائل زيست محيطي شود.
 همچنين علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: مسئله محيط زيست به دليل اينکه با حيات بشر مرتبط است و اثراتش در دراز مدت در جامعه مي ماند، لازم است مجموعه اقداماتي براي سامان دهي آن مورد توجه مسئولان و برنامه ريزان قرار گيرد.وي به اهميت موضوع تربيتي در خصوص محيط زيست اشاره کرد و افزود: موضوع محيط زيست از جنبه هاي تربيتي آن به اندازه اي مهم است که لازم است از همان سالهاي ابتدايي در برنامه هاي آموزش و پرورش لحاظ شود.
رييس مجلس خاطر نشان کرد: بايد در مباحث  آموزشي محيط زيست کساني که مامور به ارجراي آن هستند به اندازه کافي با موضوع آشنا باشند. وي تصريح کرد: ضروري است در نظام آموزشي برخي مسائل به گونه اي تاليف شود که فرزندان اهميت موضوع را به خوبي درک کنند.لاريجاني اظهار داشت: در کنار اين مسائل، رسانه ها بايد به موضوع محيط زيست به گونه اي وارد شوند که جامعه نسبت به آن حساس شود.رييس قوه مقننه يادآور شد: ما آسيب هاي زيادي در بخش  محيط زيست از معضل جنگل ها تا آلودگي هوا احساس کرديم که لازم است نسبت به آن به صورت جدي وارد عمل شويم.در اين نشست با اهداي لوح يادبودي از زحمات دکتر جزيره‌اي چهره علمي و فعال در مسايل زيست محيطي ،همچنين روساي سابق سازمان محيط زيست کشورتقدير شد.


یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا