آيت الله فياضي: برخي فتاواي آقاي صانعي بدعت در دين اسلام است!

یزدفردا"عضو جامعه مدرسين گفت: برخي از فتاواي آقاي يوسف صانعي مخالف صريح قرآن و بدعت در دين اسلام است. از زماني که فتاواي ايشان پخش شد علما از اين فتاوي برآشفته شدند و معتقد بودند اين فتاوي با موازين اجتهاد شيعه و حتي مسلمين سازگاري ندارد و اهل سنت نيز چنين فتاوايي نداده‌اند.


وي گفت: گروهي از آيات عضو جامعه مدرسين در مورد مرجعيت به طور کلي و آقاي صانعي به طور خصوصي به تحقيق و بررسي پرداختند و نتيجه بررسي خود را در مورد آقاي صانعي و عدم صلاحيت وي براي مرجعيت اعلام کردند که به تصويب جامعه مدرسين رسيد و قرار شد به نحوي اعلام گردد که مخالفين و معاندين نتوانند از آن استفاده ابزاري کنند.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت:‌ نفي صلاحيت آقاي صانعي براي مرجعيت به خاطر بدعت‌گذاري ايشان در دين اسلام بود چرا که ايشان فتاوايي مانند تساوي ديه زن و مرد را عنوان کرد که در دين نبود.
وي افزود: اعتراض برخي از اعضاي جامعه مدرسين نيز به شيوه استدلال وي بود چرا که مثلاً در خصوص تساوي ديه زن و مرد به آيه شريفه «ان الله ليس بظلام للعبيد» استدلال کرده که در قرآن آيه «للذکر مثل حظ الانثيين»‌ نيز وجود دارد. اگر اين استدلال درست است بايد ارث زن هم مساوي مرد باشد که خلاف صريح قرآن است علاوه بر اين که اگر بنا بود عقل تمام مصاديق ظلم را تشخيص بدهد جايي براي وحي و بعثت پيامبران نمي ماند.
استاد برجسته مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) ادامه داد: برخي از اعضاي جامعه مدرسين نيز آقاي صانعي را علاوه بر موارد مذکور فاقد شرط تقوا مي‌دانستند چرا که ايشان را پيرو هواي نفس و رياست‌طلب مي‌ديدند که آب به آسياب دشمن مي‌ريخت به گونه‌اي که دشمنان اسلام ايشان را از خود مي دانستند و او را به عنوان مرجع تقليد معرفي مي‌کردند.
آيت الله فياضي با تأکيد بر سياسي نبودن اين مسأله به معناي متداول سياست که در مقابل ديانت است گفت: اما اگر به سياست به معناي صحيح آن که از ديانت منفک نيست، توجه کنيم مسأله سياسي است و همين ديانت ما اقتضا مي‌کند هر کجا عالمي به خاطر رعايت نکردن حدود اجتماعي و افتادن در دام معاندان با دين بازي مي‌کند،‌ از کار او جلوگيري شود.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا