مسئولان بايد نظارت دقيق و مستمر بر مراكز درماني و ديگر سازمان‌هاي عمومي داشته باشند

رضا سلطان زاده

مدیر مسئول آیینه یزد



حضرت حسين بن علي مظهر ايمان، شجاعت، وفا، تقوا، عشق، اميد و آزادگي است زندگي آن بزرگوار و ياران با وفايش سرمشق دلاوران، متواضعان و رادمردان جهان اسلام و تشيع و بزرگان تاريخ است. آنگاه كه در برابر استاندار جيره خوار و حاكم دنيا دوست و بنده زروزور شهر مدينه تسليم نشد و دستگاه جبار حكومت يزيد از وي قطع اميد نمود. بر رژيم ستمگر يزيديان آشكار گشت كه انسان كاملي همانند حسين فرزند فاطمه زهرا(س) و مظهر عدل و داد علي بن ابي طالب(ع) با فرد پليدي همانند يزيد بيعت نمي‌كند و بر پيشواي سوم شيعيان جهان مسلم بود با بودن يزيد خطر بزرگي هستي و ريشه اسلام را تهديد مي‌كند و آزادي و عدالت با وجود يزيد كه دين و قرآن را علناً و رسماً به بازي گرفته است در معرض فنا و نابودي قرار مي‌گيرد.

نواده محمد مصطفي (ص) به بارگاه جدش قدم گذاشت و شب را در آنجا به سر برد و با پيامبر اسلام(ص) درد دلها نمود و عرضه داشت:

«پروردگارا اين قبر پيامبر تواست و من فرزند دختر پيامبر تو هستم و براي من اين حادثه پيش آمد كه توخود مي‌داني، پروردگارا تو مي‌داني من امر به معروف را دوست دارم و از منكر بيزاري مي‌جويم و من از تو مسألت دارم و تو را به حق اين قبر و كسي كه در آن جاي گرفته سوگند مي‌دهم كه راهي به من بنمايي كه درآن رضاي تو و رضاي پيغمبر تو مي‌باشد»

حسين (ع) با اوصافي كه در تاريخ زندگي آن حضرت نقل گرديده به سوي مكه معظمه حركت كرد و براي اينكه در راه نشر هدف مقدس اسلام و آگاهي دادن به مسلمانان به منظور حداكثر بهره برداري تبليغاتي از قيام خود هشتم ذي الحجه سال 60 ه.ق مراسم حج را ناتمام گذاشت و مكه را ترك نمود اما روز قبل از آن در خطبه‌اي غرا و دلنشين علت ترك مكه را بيان كرد و از جمله فرمود «هركسي كه از بذل جان در راه ما مضايقه ندارد و براي لقاي پروردگار، خود را آماده نموده با من كوچ كند و فردا صبح از مكه بيرون مي‌روم».

حسين بن علي(ع) براي امر به معروف و نهي ازمنكر قيام مي‌كند شيعه اعتقاد دارد«هر روز عاشورا است و هر سرزمين كربلاست» امر به معروف و نهي ازمنكر تنها اين نيست كه به ديگري بگوييم چگونه بايد وضو بگيرد يا شكيات نماز چند تاست يا . . .

بلكه امر به معروف و نهي ازمنكر آن است كه گويندگان، خطبا، علما، روحانيون، مداحان و همه كساني كه صاحب رسانه و دارنده تريبون‌هاي رسمي و عمومي هستند، ظلم را به ديگران بشناسانند، ستمگران جهان را معرفي نمايند، راه زندگي شرافتمندانه را به مردم ياد دهند، آنگونه عمل كنند و سخن بگويند تا بخواست پروردگار جامعه بيش از گذشته در مسير صحيح قرار گيرد و يا زمينه‌اي فراهم كنند كه هر فرد پس از شنيدن سخنان آنان كه وقتي- از دل برآيد لاجرم بر دل نشيند - به سهم خودشان در زندگي آنگونه عمل كنند و احساس نمايند همگان مسئول هستند وهمه بايد آگاه باشند گروهي ارباب نيستند و گروهي ديگر رعيت بلكه معني و مفهوم جمله زيباي «كلكم راع و كلكم مسئول عن رعيته» را با عمق جان درك نمايند و در مجالس عزاداري هر كوي و برزن و شهر و ديار علاوه بر مرثيه و حماسه سرايي، مسائل شرعي را توضيح دهند و به مردم يادآور شوند هر كس در جامعه اسلامي زندگي مي‌كند بايد مسأله امر به معروف و نهي از منكر را مهم تلقي نمايد و در محيط زندگي اگر دريافت و احساس نمود كه مسئولي، مأموري و مديري كه از بيت المال حقوق دريافت مي‌نمايد به وظيفه قانوني، عرفي، اداري و شرعي خود پاي بند نيست وي را مورد پرسش قرار دهند.

البته به مردم بياموزند كرامت انسانها چيست؟ و چگونه بايد با ادب و احترام با مخاطب برخورد نمود؟ يعني طريق صحيح امر به معروف ونهي از منكر را ياد دهند.

خلاصه آنكه اگر از جانب مردم براساس قانون مصوب و دستورات عاليه اسلامي نظارت صحيح بر رفتار مسئولان اجرايي وجود داشته باشد ديري نمي‌گذرد كه اعتدال در بين مردم و در جامعه در هر شهر و منطقه فراگير مي‌شود و انسانها راحت تر و با آسايش بيشتر به زندگي ادامه مي‌دهند.

يكي از مصداق‌هاي امر به معروف و نهي ازمنكر اين است كه به عنوان مثال بنويسيم اگر در سه روز تعطيلي هفتم و نهم و دهم محرم الحرام سال 1431 ه. ق در مركز دارالعباده خداي ناكرده فردي از نزديكان يا خانواده بعضي از مديران ارشد اجرايي يا يكي از معاونان آنان يا يكي از مسئولان عالي رتبه اداري يا آنان كه در نزد مقامات و مردم استان درجه ومرتبه‌اي دارند كه ان شاءالله هيچ وقت اين مثل و داستان به حقيقت نپيوندد ناگاه بر اثر تصادف يا وارد شدن ضربه بر سر وي دچار سانحه شد و يا در صحنه تصادفي گرفتار و مضروب مي‌گرديد وقتي كه وي را به اورژانس يا يكي از درمانگاه‌ها يا بيمارستانهاي دولتي مركز استان منتقل مي‌نمودند ناگهان با اين صحنه رو به رو مي‌شدند كه نه تنها دكتر متخصص و يا حتي دكتر عمومي در محل كارش حضور نداشت بلكه كارمندان به يگديگر نگاه مي‌كردند و مي‌گفتند «دستگاه سيتي اسكن خراب است» و فلان بيمارستان هم تلفني اعلام مي‌كرد دستگاه سيتي اسكن آنها هم كه يا از بيت المال خريداري شده و يا توسط خيري اهدا گرديده خراب است، چه مي‌كردند؟ و چه عكس العملي نشان مي‌دادند؟ اين پرسش هم مطرح است:

- آيا مسئولان ذي ربط مي‌توانند اعلام كنند در روزهاي تعطيلي 4 و 5 و 6 دي ماه 88 از يكي از درمانگاه ها، بيمارستانهاي دولتي و يا اورژانس مركز استان بازديد به عمل آورده و در دفتر بازرسي يادداشت نموده‌اند كه: «اوضاع بسامان و بر وفق مراد بوده است؟»

-آيا مقام مسئولي مي‌تواند اعلام كند در ايام مذكوربه مغازه‌اي كه معمولاً به فروش و عرضه اجناس مورد نياز مردم اعم از گوشت و نان و ....مشغول بوده سر زده بازديد نموده و گزارش خود را از طريق رسانه‌هاي عمومي به اطلاع مردم برسانند تا هم متخلفان بدانند نظارت و حساب و كتابي در كار است و مردم با داشتن مديراني لايق و توانا احساس كنند مالياتي كه داده اند، پولي را كه از درآمد نفت يا خزانه و بيت المال به عنوان حقوق و پاداش و مزايا و اضافه كار و ...... به آنان پرداخت گرديده بازدهي مناسب داشته است.

نكته آخر اينكه نشان دادن عكس و تصوير ماموران ومسئولان اجرايي استان در حين انجام وظيفه‌اي كه فوقاً به آن اشاره شد به مراتب بهتر از نشان دادن عكس و تصوير آنان در مراسم روضه خواني و حسينيه‌ها و يا در حال سينه زدن به صواب و صلاح نزديكتر است.


یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا