مراسم عزاداري سرور آزادگان را درست برگزار كنيم


رضا سلطان زاده


مديرمسئول هفته نامه آیینه یزد




بسياري از بزرگان، علما و مراجع در سخنان خود مداحان و گويندگان را به بيان واقعيت‌ها و حقايق تاريخ كربلا و حماسه عاشورا دعوت مي‌نمايند و از سياسي كاري بدان معني كه عده‌اي بخواهند به نفع دسته و گروه خود بهره برداري كنند برحذر داشته اند.

چه بسا بيان يك جمله غلط، دروغ و يا به زعم گوينده آن «گريه آور» اما بدون مدرك و دليل به ويژه از تريبون‌هاي عمومي و يا از رسانه‌ها دست آويزي براي مخالفان و يا حتي مستمسكي مي‌شود براي كساني كه بخواهند از كاهي كوهي بسازند.

و بدين ترتيب زمينه هايي فراهم مي‌شود براي بدگويي، عيب جويي يا خداي ناكرده سخره گرفتن عده‌اي اداي مراسم را.

«مجالس و محافل عزاداري امام حسين (ع) نبايد با مسائل سياسي آلوده شود، همه بايد در ماه محرم، مردم را به وحدت فرا بخوانند و كاري نكنند كه اختلافات بيشتر شود و نتوان آن را جمع كرد.آيت الله اميني گفت: مداحان، وعاظ بايد از اين فرصت براي تبليغ احكام دين و ترويج فرهنگ اهل بيت (ع) استفاده كنند.

وي خاطر نشان كرد: مداحان از ذكر دروغ، مطالب بي پايه و روي آوردن به خواب و خيال خودداري كنند.آيت الله اميني همچنين قمه زني را عملي قبيح دانست و گفت: عده‌اي بدون توجه به فتواي مراجع عظام تقليد لج و لجبازي مي‌كنند واين اقدام نيز اسباب دست دشمنان است ونبايد در ماه محرم چنين اقدامي صورت گيرد امام جمعه قم در ادامه ضمن محكوم كردن اهانت به ساحت مقدس امام راحل گفت: اهانت به رهبر كبير انقلاب اسلامي، توهين به مرجعيت، ولايت فقيه، رهبري و همه مقدسات است». (1)

هر انسان منصفي با هر عقيده و مسلكي با مطالعه تاريخ عاشورا درمي يابد در سال 61 هجري در سرزمين كربلا حق و ناحق، داد و بيداد، جوانمردي و نامردي، عطوفت و قساوت، خوبي‌ها و بدي‌ها از يك سو حسينيان در اوج عظمت و از سوي ديگر يزيديان در نهايت انحطاط و پستي رو در روي يگديگر قرار گرفته بودند.

معاويه با كمك استانداران و ياران دنيا پرست خود از جمله زيادبن ابيه «دوستان علي را زير هر سنگ و كلوخي كه يافت به قتل رسانيد وآنها را دچار وحشت ساخت دست و پاهاي آنها را قطع نمود و آنان را بالاي دار آويخت و از عراق آنها را متفرق ساخت. تا جايي كه حتي يك فرد معروف از شيعيان آن حضرت در عراق باقي نماند». (2)

حكومت معاويه زمينه‌اي را فراهم كرد تا در سرزمين‌هاي اسلامي علي ( ع) را روي منابر و درمساجد و عبادتگاه‌ها و درمجامع لعن و نفرين كنند.

چه بسا افرادي و نسلي كه در اين دوره طي دهها سال متولد شدند و از دنيا رفتند و در سرزمين اسلامي عامل يا شاهد لعن مولا بعد از هر نماز بودند تا آنجا كه «عمربن عبدالعزيز كه از سال 99 تا سال 101 هجري به مدت دو سال و پنج ماه و پنج روز حكومت كرد مردم را از اين عادت منع كرد.

عمر در نهايت زهد و تواضع بود.ناسزاي علي ( ع) كه به منبرها مي‌گفتند متروك داشت . . . به حاكم خود در مدينه نوشت: ده هزار دينار در ميان فرزندان علي بن ابيطالب تقسيم كن.» (3)

در زمان پيدايش امويان و سر سلسله آنان دستگاه ظلم وجور و حاكم ستمگر توانست آن چنان بر افكار مردم اثر بگذارد و ترس و وحشت در ميان جامعه رواج دهد و در مقابل، به گونه‌اي ناداني و بي خبري گسترش پيدا كرد و جهالت آن طور فراگير شد تا افرادي در دوره‌هاي مختلف توانستند به نام حاكم اسلامي علاوه بر جنايت هايي كه روا داشتند حتي در حالت مستي در برابر مردم ظاهر شوند يا در ملأ عام دستورات صريح اسلام را زير پا بگذارند.

يا به صورتي تبليغ كنند و ياران و هواداران خود را بكار گيرند و جوّي به وجود آورند تا با كمال تاسف مردم شخصيتي بزرگوار و معصوم را مورد لعن و نفرين قرار دهند كه هر انسان آگاه، آزاد و منصفي از خواندن و شنيدن آن مطالب برخود مي‌لرزد.

«اميرالمومنين علي(ع) يعني آن رادمردي كه با فداكاري‌ها و جانبازي‌هاي خود حساس ترين لحظات تاريخ، اسلام را از سقوط هميشگي و محو و نابودي نجات بخشيد آن كسي كه بعد از پيامبر اسلام هيچ انساني در حدّ او براي احياي عدالت و آزادي، شرف و انسانيت، علم و فضيلت كوشش نكرد، همان شخصيت بزرگ سالياني دراز به نام دين و براي خشنودي خداوند!!! مورد اهانت قرار مي‌گرفت و دستگاه تبليغاتي«امويان»آنچنان در وارونه ساختن حقايق كوشيد كه توانست جمعي را معتقد سازد كه علي بن ابي طالب حتي نماز نمي‌گذارد.و به اصول اسلامي اعتقادي ندارد. ...اين نقشه‌ي خطرناك با موفقيت كامل پيش رفت و آن مرد ناپاك توانست با دستياري علما و خطباي سودجو و بي ايمان و با استفاده از دستگاه وسيع تبليغاتي خود كه از راويان فرصت طلب حديث و فرهنگ گرفته تا محراب و منبر همه را شامل مي‌شود علي و خاندان علي(ع) را مورد ضرب و شتم و لعن مردم قرار دهد» . . . (4).

در اين هنگام بود كه معاويه با سفارس دستياران و همگامان تصميم گرفت براي فرزندش يزيد كه به معناي واقعي كلمه ظالم و هوسباز بود از حسين بن علي( ع) براي روي كارآمدن وي بيعت بگيرد.

اما پيشواي آزادگان جهان فرمود: فردي مانند من با كسي مثل يزيد بيعت نمي‌كند . . . و اگر مردم گرفتار حاكمي مانند يزيد بشوند بايد فاتحه اسلام را خواند.

پي‌نوشت‌ها:

1- بخشي از سخنان آيت اله ابراهيم اميني در نماز جمعه قم 27/9/88

2- «درسي كه حسين به انسانها آموخت»، صفحه 124 به نقل از شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد.

3- «مروج الذهب»، مسعودي در گذشته به سال 345 ه. ق، جلد دوم، صفحات 185 تا 187

4- «درسي كه حسين به انسانها آموخت»، صفحه 129
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا