حسن مفيدي معاون فرهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي يزد : مطبوعات محلي را دريابيد

گفتگوي اختصاصي با حسن مفيدي، معاون فرهنگي ارشاد اسلامي يزد


انعکاس مطبوعات دریزدفردا -هفته نامه بشارت نو : حسن مفيدي معاون فرهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي يزد بيش از 26 سال سابقه كار دارد كه 13 سال به صورت مستقيم در ارتباط با مطبوعات در ارتباط بوده است. وي وضع مطبوعات محلي استان را در شرايط كنوني بسيار مناسب و موفق مي‌داند و تنها عامل دوام در اين عرصه را عشق به كار فرهنگي عنوان كرده است او از تلاشگران عرصه مطبوعات محلي به عنوان سربازان، ايثارگر جبهه فرهنگي، اجتماعي استان ياد مي‌كند كه بدون هيچ توقع مالي و انتظار از سوددهي سرمايه‌گذاري‌شان، در اين حوزه فعاليت مي‌كنند.

با هم گفتگوي انجام شده با حسن مفيدي را مي‌خوانيد. با اين توضيح كه اين گفتگو پيش از تغيير و تحولات مديريتي در اين اداره كل در مهر ماه صورت گرفت اما به دليل تقارن با اين تحولات، چاپ آن به تاخير افتاده است.

ديدگاه و ارزيابي شما از وضعيت فعلي مطبوعات استان يزد و فعاليت‌هايي كه در حال اجرا شدن است، چيست؟

باتوجه به اين كه بيش از 13 سال است كه به طور مستقيم با اصحاب مطبوعات يزد ارتباط دارم، اين مطلب را قاطعانه اعلام مي‌كنم كه مطبوعات محلي يزد هر روز موفق‌تر و قوي‌تر از گذشته وارد صحنه‌ي اجتماعي استان شده است.

گرچه اصحاب مطبوعاتي مخصوصا مطبوعات محلي يزد با مشكلات مالي زياد روبرو هستند اما عشق فعاليت فرهنگي و مطبوعاتي باعث شده اين حرفه همچنان پويا باقي مانده و به عنوان يك نخبه‌ي فرهنگي مطرح شود؛ خيلي از مطبوعات محلي نيز هستند كه بدهكار بوده و درآمد خود را از راه فروش؛ اشتراك و يا يارانه‌هاي دولت كه ناچيز است تامين مي‌كنند؛ البته باتوجه به جوابگو نبودن مطبوعات مجبورند هزينه‌هاي خود را از طريق جذب آگهي تامين نمايند.

شايد بتوان گفت مطبوعاتي‌ها سربازان ايثارگر جبهه فرهنگي و اجتماعي استان هستند كه بدون هيچ توقع مالي در حال فعاليتند.

بحث ديگر اين كه وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي در دولت دهم، اظهارداشتند اين است كه بايد رويكرد دولت و ارشاد حمايت بيشتري از مطبوعات محلي، رويكرد دولت و ارشاد باشد. در هر صورت مطبوعات محلي رابط اصلي بين دولتمردان، وضعيت اجتماعي، مشكلاتي كه در جامعه وجود دارد و مردم است و بايد از آنها حمايت كرد.

مطبوعات يكي از عوامل توسعه استان است و رسانه‌اي است كه مردم را از مسائل اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و توسعه استان مطلع مي‌سازد.

در استان يزد هم مديران از مطبوعات محلي استقبال خوبي داشته‌اند و لازم است حمايت و مساعدت خود را نشان دهند، به عنوان مثال مديران مي‌توانند در زمينه درج رپرتاژ و انتشار نشريه و ويژه‌نامه از مطبوعات محلي كمك بگيرند. لزومي ندارد كه بعضي از ادارات براي انتشار و يك نشريه هزينه‌هايي را متحمل شوند و سرانجام با تغيير مديريت آن اداره، نشريه هم متوقف شود؛ هر چند اين حق ادارات است كه در صورت داشتن مجوز مانعي براي انتشار نشريه ندارند، اما اگر كسي بولتن داخلي ندارد مي‌تواند با مطبوعات محلي كار كند و هزينه‌ي كمتري را متحمل شود.

از مديران مطبوعات محلي خواهش مي‌كنم همكاري لازم را در اين زمينه با مديران دستگاه‌هاي اجرايي داشته باشند.

در هر صورت حيات مطبوعات محلي به حمايت ارشاد و مديران دستگاه‌هاي اجرايي بستگي دارد.

در رابطه با ميزان مجوزهاي صادر شده براي مطبوعات توضيح دهيد؟

مجوزهاي صادر شده سال 88 بيشتر براي مطبوعات خارج از مركز استان است.

در سال جاري 18 مجوز جديد براي استان يزد صادر شد كه بخش عمده‌ي آن نشريات تخصصي بوده و بخشي نيز نشريات شهرستان‌هايي كه فاقد مطبوعات محلي بودند و يا مطبوعات محلي كمي داشتند است. مجوزهاي صادر شده براي مركز استان نشريات تخصصي و فرهنگي و زمينه فرهنگي ادبيات كودك و نوجوان و يا فرهنگ عمومي است.

در مورد بولتن‌ها و نشريات دولتي و همچنين قوانين آنها توضيح دهيد؟

مخاطب بولتن‌ها و نشريات دولتي بايد كاركنان همان دستگاه باشند، حق فروش نداشته و فقط مي‌توانند بين عواملي كه خودشان زيرمجموعه دارند توزيع كنند.

من به عنوان كارمند ارشاد و كسي كه تجربه دارم و پيشنهادم به اداراتي كه مجوز نشريه داخلي دارند اين است كه نشريه خود را فقط در مجموعه داخلي و واحدهاي زيرمجموعه خود توزيع كنند. چرا كه بولتن داخلي نشريه عمومي نيست و نبايد فروخته شود. اين كه سر چهارراه توزيع كنند و يا در كيوسك روزنامه‌فروشي‌ها باشد در قانون مطبوعات داخلي خلاف است.

توصيه‌ مي‌كنم جهت ماندگاري مطبوعات محلي و باتوجه به سال اصلاح الگوي مصرف، دستگاه‌هايي كه بولتن داخلي ندارند از مطبوعات محلي استفاده كنند كه اين كار از نظر هزينه نيز براي آن دستگاه بهتر است.

لطفا در مورد ويژه‌نامه‌ها و نيازمندي‌هاي نشريات سراسري و محلي توضيح دهيد؟

نيازمندي‌ها و ويژه‌نامه‌ها ضميمه رايگان نشريه اصلي است و به تعداد تيراژي كه يك نشريه كشوري دارد بايد نيازمندي‌ها چاپ شود، اما مشكلي كه هم اكنون وجود دارد و هيچ نظارت و كنترلي صورت نگرفته اين است كه تعداد نيازمندي‌هاي چاپ شده بيش از تيراژ است.

متاسفانه اين مشكلي است كه بايد به كمك پيشكسوتان و ياري خانه مطبوعات و اداره ارشاد حل شود. اگر اين روند ادامه داشته باشد، زماني مي‌رسد كه افرادي غير متخصص آگهي‌نامه مي‌زنند و كنترل اين معضل بسيار مشكل مي‌شود.

مطمئن باشيد ما نيز در برخورد با تخلفات ويژه‌نامه‌ها و نيازمندي‌ها درنگ نمي‌كنيم.

در پايان اگر در خصوص اصحاب فرهنگ يا مطبوعات صحبتي داريد بفرماييد؟

از همه اصحاب فرهنگ و هنرمندان خواهش مي‌كنم، نشريات محلي را دريابند. علاوه بر همكاري با آنها بهره‌برداري كنند. خيلي از نشريات يزد قابل استفاده است و حاوي مطالب و مقالات و بحث‌هاي جذابي مي‌باشد.

راز ماندگاري نشريات محلي حمايت مردم و مسئولان است و اگر نشريات محلي تقويت شوند، استان يزد مي‌تواند به عنوان يك استان نمونه در كشور مطرح شود.

از ديگر مشكلات استان عدم وجود امكان مناسب توزيع مطبوعات است. از مشكلات اساسي شهر يزد مخصوصا مسئولان كميته فرهنگي شوراي شهر مي‌خواهيم كه براي ايجاد و افزايش دكه‌هاي فروش مطبوعات برنامه‌ريزي داشته باشند. اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز آمادگي صدور مجوز توزيع مطبوعات را در يزد دارد.






به نقل از نشریه بشارت نو - شماره ۲۰۲ مورخ اول دیماه ۱۳۸۸

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا