وزیر آموزش وپرورش خبر داد:

آموزش ‌و پرورش ‌در انتظار تحولات ‌بنیادین


یزدفردا " مشکل حق التدریس ها برای همیشه حل شد * حذف مقطع پیش دانشگاهی قطعی است * مقطع راهنمایی از نظام آموزشی حذف نمی‌شود * نظام ساختارى آموزش وپرورش تغییر نمى‌کتد

وزیر آموزش وپرورش گفت: متاسفانه نظام تعلیم و تربیت ما بی سرسامان بوده است و ما به این اعتقاد داریم که آموزش وپرورش باید هر روز تغییر کند و به روز باشد، الان دوران پیش دانشگاهی به سر آمده و تنها این دوره حذف شده و ما در نظام ساختاری آموزش وپرورش تغییراتی نداریم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، حمیدرضا حاجی بابایى صبح روز دوشنبه در برنامه صبحگاهی روز از نو شبکه دو سیما، اظهار کرد: سخن گفتن درباره فرهنگیان به دلیل جایگاهی که دارند باید با واژگانی که در شان آنها باشد، ‌صورت بگیرد. متاسفانه الفاظ و واژگان به دلیل ندانم کاری برخی ها به شکلی مطرح می شود که فرهنگیان زیاده خواه هستند این در حالی است كه فرهنگیان قشری هستند که در طول تاریخ خدمت رسانی بی شائبه ای به جامعه داشته اند. مشكلات معیشتی آنها زیاد است. هر چند در سال ای اخیر گام های خوبی برای بهبود وضعیت معیشت این افراد برداشته شده که امیدواریم این قدمها تکمیل شده و در آموزش وپرورش به سمت و سویی برویم که تحول بنیادی ایجاد شود.

تحول بنیادی در آموزش وپرورش ایجاد می شود
وی ادامه داد: البته قرار است تحول بنیادی در آموزش وپرورش ایجاد شود که تمام معلمان و دانش آموزان و اولیاء آنها را در بر می گیرد. در بحث تحول بنیادی زمان در نظر گرفته می شود. تحول هم مراحل دارد از همین امروز شروع می شود. لازمه تحول بنیادی اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است. تحول بنیادی مرحله گذاری است که از روز اول شروع می شود در تمام زمینه های ساخناری و محتوایی شامل معلم دانش آموز و اولیاء می شود از همین الان باید تحول بنیادی شروع شود زیرا جریان تعلیم و تربیت در دنیا به روز است.
وزیر آموزش وپرورش در پاسخ به سئوالی درباره معوقات برخی از بازنشستگان گفت: دوران بحث معوقات گذشته است. حدود 3 سال قبل این مشکلات وجود داشت که در حال حاضر حل شده است. البته در برخی از موارد که یکی مربوط به مشخص نشدن مناطق محروم و دیگری مسکن است، هنوز مشکلاتی وجود دارد که آن هم در حال حل شدن است. البته باید این را در نظر داشت که آموزش و پرورش به دلیل گستردگی مشکلات خاص خود را دارد و برخی از مسائل آن با سایر وزارتخانه ها متفاوت است.
وی اظهار کرد: ما حدود 83 هزار و 500 نفر بازنشسته در سال جاری داشتیم همچنین از 60 هزار بازنشسته پیش ازموعد کشور 53 هزار 500 نفر آنها از آموزش وپرورش هستند که اول مهرماه بازنشسته شده اند و حدود 3 ماه است، حقوق نگرفته اند زیرا سازمان بازنشستگی به دلیل این که با 25 سال بازنشسته شده اند، ایراداتی وارد کرده که دولت باید مابه التفاوت این 5 سال را پرداخت کند. با تلاش های صورت گرفته کل معوقات این افراد تا پایان دی ماه سال جاری پرداخت می شود.

بازنشستگی پیش از موعد برای آموزش و پرورش مشکلاتی ایجاد می کند
حاجی بابایى افزود: بازنشستگی پیش از موعد برای آموزش و پرورش مشکلات بسیاری ایجاد می کند. یکی اینکه معلم در اوج تجربه محیط مدرسه را ترک می کند، باید یک نفر را جایگزین این فرد کرد، باید از همین الان به فکر پاداش پایان خدمت این افراد بود، حقوق این افراد و فرد جایگزین این اشخاص باید تامین شود. که این مبلغ چیزی حدود 2 هزار میلیارد تومان می شود که ما باید پرداخت کنیم . البته استحضار دارید که حقوق افرادی که بازنشسته می شوند دیگر ارتباطی به آموزش وپرورش ندارد و مربوط به وزارت رفاه و سازمان بازنشستگی است. البته دولت اعلام کرد که به هر تعدادی که می توانیم پاداش پایان خدمت بدهیم آنها را بازنشسته کنیم که چیزی حدود 53 هزار و500 نفر شدند.
وی درباره تغییر نظام آموزش و پرورش به دو دوره 6 ساله گفت: ما قصد نداشتیم که دوره راهنمایی تحصیلی را حذف کنیم ، ما ساختار را تغییر نداده ایم. این تغییر فقط مربوط به دوره پیش دانشگاهی است زیرا در سال 72-71 طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هر کس که قصد ورود به دانشگاه را داشت باید دوره ای را می گذراند که این دوره به آموزش و پرورش واگذار شد در ابتدا قرار بود افرادی که دارای معدل 14 هستند، وارد شوند اما به مرور زمان این رویه تغییر کرد و همه وارد این سیستم شدند كه ماهیت این دوره را دچار خدشه كرد. اما با حذف کنکور که تا سال 90 اتفاق می افتد،‌ به طور طبیعی نیازی به وجود این دوره نیست.

به هیچ عنوان دوره راهنمایی تحصیلی حذف نخواهد شد
به گزارش یزدفردا بنابراعلام پایگاه اطلاع رسانی دولت ، وزیر آموزش وپرورش تصریح کرد: بر همین اساس با نظر کارشناسان مختلف تصمیم بر این شد تا تغییراتی ایجاد شود و جبران این دوره یک ساله صورت گیرد. با بررسی های انجام شده بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش وپرورش نظام آموزشی به دو دوره 6 ساله تبدیل خواهد شد. بر خلاف آنچه که در برخی از رسانه ها به اشتباه گفته شد، به هیچ عنوان دوره راهنمایی حذف نخواهد شد و دانش آموزان سه سال را در دوره راهنمایی در مدرسه جداگانه و سه سال را در دوره دبیرستان می گذرانند. همچنین دوره پیش دبستانی هم به دوران ابتدایی افزوده می شود تا تمام دانش آموزان در اقصی نقاط کشور با هر زبان و فرهنگی بتوانند خود را برای ورود به دوره ابتدایی و یادگیری زبان فارسی آماده کنند.

آموزش وپرورش باید هر روز تغییر کند
حاجی بابایی تاکید کرد: متاسفانه نظام تعلیم و تربیت ما در یک توفان بی سرسامان بوده است. ما به این اعتقاد داریم که آموزش وپرورش باید هر روز تغییر کند و به روز باشد، الان دوران پیش دانشگاهی به سر آمده است. و تنها این دوره حذف شده و ما در نظام ساختاری تغییراتی نداریم.
وی به اقدامات صورت گرفته در آموزش و پرورش در طول تصدی خود به عنوان وزیر اشاره کرد و گفت: ما در آموزش و پرورش مرکز فناوری اطلاعات را ایجاد کرده ایم و از هر استان 5 نفر را دعوت کردیم و کلاس گذاشته ایم تا تمام مراکز خود را در شهرستان ها ساماندهی کنیم و بتوانیم به حدی برسیم که در هر زمان به ریزترین اطلاعات مربوط به آموزش وپرورش در هر منطقه ای از کشور دسترسی پیدا کنیم. ما قصد داریم تمام اطلاعات موجود در آموزش وپرورش را به روز کنیم . زیرا حرف اول را در آموزش و پرورش آمار وارقام می زند. اگر آمار درست و دقیقی داشته باشیم، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

مشکل حق التدریس ها برای همیشه حل شد
وی در پاسخ به سئوالی درباره مشكل حق التدریسی ها در آموزش و پرورش گفت: طبق مصوبه که در مجلس داشتیم برای همیشه مشکل حق التدریس ها حل شده و قرار است در طول 5 سال افراد واجد شرایط به استخدام آموزش و پرورش درآیند. همچنین افراد دیگری هم که خواهان استخدام در آموزش و پرورش هستند، می توانند از طریق آزمون وارد شوند و بعد از گذراندن یک دوره 5 ساله هم زمان با خدمت خود مدرک فوق لیسانس هم دریافت کنند.
حاجی بابایی یادآور شد: نظام آموزش وپرورش نیازمند ساماندهی است و درصد بالایی از مشکلات با ساماندهی حل می شود. آموزش وپرورش نیاز به اراده و کمک ملی دارد و بر همه واجب است تا قدر آن را بشناسند.


وی در بخشی از گفتگوی تلوزیونی خود، با اشاره به تاریخچه ای از فعالیت ها و مسئولیت های خود، خاطر نشان كرد: من بنا به درخواست رئیس جمهور، نمایندگان مجلس و خود فرهنگیان این مسئولیت را قبول كردم. مدرك لیسانس من در زمینه آموزش و پرورش است و حدود 16 سال به صورت مداوم تدریس كرده ام. برخی از سال ها در آموزش و پرورش مسئول بودم. در دوره راهنمایی و متوسطه تدریس داشتم، معاون و رئیس آموزش و پرورش شهرستان بودم. عضو هیئت علمی دانشگاه هستم. 14 سال در مجلس و رئیس فراكسیون فرهنگیان بوده ا م و 14 سال نماینده مجلس بودم و بجز آن شغل دیگری را انتخاب نكردم و الان هم تنها كارم رسیدگی به امور وزارت آموزش پرورش است.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا