وزير علوم:


مراحل قانونى اختصاص سهمیه به داوطلبان متأهل طى مى‌شود


یزدفردا "سازمان ملی جوانان کار تحقیقاتی ویژه‌ای را در زمینه ترغیب جوانان به ازدواج انجام داد *بسته پیشنهادی سازمان ملی جوانان آیین نامه اجرایی دارد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: مراحل قانونی اجرای طرح اختصاص سهمیه 20 درصدی به داوطلبان متأهل مقطع کارشناسی ارشد بر اساس دستورالعمل اجرایی آن طی می‌شود.
به گزارش یزدفردا به نقل از فارس، چندی است که بحث تخصیص سهمیه 20 درصدی به داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد خبر روز است و مباحث مختلفی از جمله غیرقانونی بودن اجرای آن، ضایع شدن حق داوطلبان مجرد و حل نشدن مشکل ازدواج جوانان با این پیشنهاد مطرح می‌شود.
کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری طی گفت‌وگویی تفصیلی درباره اختصاص سهمیه 20 درصدی به داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد می‌گوید و به مواردی همچون بالا رفتن سن ازدواج در کشور، بی‌انصافی رسانه‌ها در نگاه به بسته پیشنهادی سازمان ملی جوانان،‌ وجود تسهیلات خوداشتغالی، وام اشتغال و تسهیلات ازدواج در بسته پیشنهادی سازمان ملی جوانان برای ترغیب جوانان به ازدواج اشاره می‌کند و تأکید می‌کند که اختصاص سهمیه 20 درصدی داوطلبان متأهل کنکور کارشناسی ارشد باید در بسته پیشنهادی سازمان ملی جوانان دیده شود.

*کمی درباره بسته پیشنهادی سازمان ملی جوانان توضیح دهید؟

دانشجو: ازدواج یک سنت حسنه است و در اسلام به آن تأکید فراوان شده است و باید در سن خودش صورت بپذیرد. بر همین اساس سازمان ملی جوانان برای این کار بر اساس وظیفه‌ای که دارد کار کارشناسی اساسی انجام داد و نتیجه این کار کارشناسی را در هیئت دولت مطرح کرد.
سازمان ملی جوانان کار تحقیقاتی ویژه‌ای را در زمینه ترغیب جوانان به ازدواج انجام داد و پس از مدت‌ها کار کارشناسی نتایج را به هیئت دولت طی بسته‌ای با 10 تا 15 پیشنهاد به دولت ارائه داد.
متأسفانه سن ازدواج در بین جوانان کشور بالا رفته است و بالارفتن سن ازدواج جوانان مشکلات و ضایعاتی را برای جامعه و افراد به وجود آورده است.
اختصاص سهمیه 20 درصدی به داوطلبان متأهل کنکور کارشناسی ارشد یکی از پیشنهادات بسته پیشنهادی سازمان ملی جوانان برای ترغیب جوانان به ازدواج بود. اختصاص سهمیه 20 درصدی به داوطلبان متأهل کنکور کارشناسی ارشد جدا از بقیه بسته پیشنهادی نیست و باید در کنار سایر موارد این بسته پیشنهادی دیده شود.

در بسته پیشنهادی سازمان ملی جوانان چه مواردی برای ترغیب جوانان به ازدواج آمده است؟

دانشجو: در بسته پیشنهادی سازمان ملی جوانان موارد بسیاری برای ترغیب جوانان به ازدواج آمده است، مسائلی همانند پرداخت وام‌های خوداشتغالی، وام اشتغال و تسهیلات ازدواج در بسته پیشنهادی سازمان ملی جوانان برای ترغیب جوانان به ازدواج دیده شده است.

با اختصاص سهمیه 20 درصدی به داوطلبان متأهل کنکور کارشناسی ارشد چقدر از مشکلات جوانان ازدواج جوانان برطرف می‌شود؟

دانشجو: اختصاص سهمیه 20 درصدی داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد را باید در تمام بسته پیشنهادی دید، نمی‌دانم چرا برخی این طور عمل می‌کنند، بخشی را می‌بینند و با مابقی کاری ندارند، اختصاص سهمیه 20 درصدی به داوطلبان متأهل کنکور باید در مجموع دیده شود نه اینکه جزئی را ببینند و بقیه را نبینند.
«مشکل ازدواج جوانان با اختصاص سهمیه کنکور حل نمی‌شود»، « مشکل ازدواج جوانان کار و مسکن است» بله ما هم می‌دانیم که مشکل ازدواج جوانان با سهمیه کنکور حل نمی‌شود اما عزیزان باید کل بسته را ببینند. در این بسته درباره وام اشتغال و تسهیلات ازدواج نیز صحبت شده است، مطالب گسترده‌ای در این بسته برای افزایش انگیزه جوانان برای ازدواج آمده است. کار کارشناسی ویژه‌ای برای ترغیب جوانان به ازدواج صورت گرفته و فقط یکی از موارد بحث دادن سهمیه بود که این هم نه در راستای حل معضل کلی ازدواج جوانان است.
در این زمینه رسانه‌ها بی‌انصافی می‌کنند. 10 تا 15 پیشنهاد به هیئت دولت ارائه شد و مواردی به تصویب رسید. متأسفانه فقط با جزئی از بسته پیشنهادی سازمان ملی جوانان کل کار زیر سؤال می‌رود. مباحث بسته پیشنهادی سازمان ملی جوانان برای ترغیب جوانان برای ازدواج در بهترین سنین است. این بسته یکی از بهترین کارهایی است که در ارتباط با ترغیب جوانان به ازدواج صورت پذیرفته است.
چرا عنوان نمی‌شود که سال‌ها می‌گذرد اما کسی حتی 4تا بسته پیشنهادی نمی‌دهد تا بحث ازدواج در زمان درستش انجام شود. حالا که سازمان ملی جوانان کار کارشناسی برای ترغیب جوانان به ازدواج کرده است این کار را بی ارج و ناقص می‌کنند. اول کار را ناقص می‌کنند بعد جزء را می‌گیرند و جزء را تحلیل می‌کنند و به کل تعمیم می‌دهند و بعد می‌گویند، نمی‌شود. این کار بی انصافی است.

گفته می‌شود که اختصاص سهمیه کنکور نیازمند مجوز شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی است. آیا مراحل قانونی اجرای بسته پیشنهادی سازمان ملی جوانان طی شده است؟

دانشجو: بسته پیشنهادی سازمان ملی جوانان آیین نامه اجرایی دارد و تمام موارد قانونی و اجرایی در آن دیده می‌شود و بر همین اساس اگر اجرای این بسته پیشنهادی نیازمند مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی یا مجلس شورای اسلامی باشد در آن آیین نامه دیده می‌شود و مراحل قانونی آن برای اجرایی شدن طی می‌شود.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا