رييس فراكسيون محيط‌ زيست مجلس بااشاره به اجلاس كپنهاگ:

نگرش كشورهاي زورگو نتوانست اجلاس رابه تصميمات ضروري برساند

یزدفردا"رييس فراكسيون محيط زيست و توسعه پايدار مجلس حضور هيات ايراني در اجلاس كپنهاك را موفقيت‌آميز و حائز پيشنهادات موثري دانست.
محمدرضا تابش نماينده مردم اردكان و رييس فراكسيون محيط زيست و توسعه پايدار مجلس شوراي اسلامي كه به همراه هيات عاليرتبه جمهوري اسلامي ايران به رياست دكتر محمود احمدي‌نژاد و طي يك برنامه فشرده كاري دو روزه در اجلاس كپنهاك شركت كرده بود، در بازگشت از اين اجلاس حضور هيات ايراني در اين اجلاس را موفقيت‌آميز و حائز پيشنهادات موثري دانست.
تابش پيشنهادات ارائه شده در نطق رياست جمهوري در اجلاس كپنهاگ را مهم دانست كه توجه به آن را در كاهش آلودگي‌ها و پذيرفتن سهم كشورهاي آلوده كننده در مقابله با آلودگي‌ها مهم برشمرد. وي افزود: متاسفانه خوي استكباري و نگرش كشورهاي زورگو به جهان از موضع ارباب و رعيتي نتوانست اجلاس را به اجماع براي اتخاذ تصميمات ضروري در جهت كاهش گازهاي گلخانه‌اي و آلاينده كه جهان را با مخاطره جدي روبرو ساخته برساند و اين شكست بزرگي براي اين اجلاس بود. نماينده مردم اردكان بيشترين اهمال در اين فرآيند را متوجه كشورهاي توسعه يافته كه بالاترين سهم را در آلايندگي محيط زيست دارند و حاضر نيستند سهم خود را در جهت كاهش آلاينده‌ها در محيط زيست كشورهاي در حال توسعه ادا كنند دانست و گفت: در راس اين كشورها آمريكا قرار دارد كه با استنكاف از برخورد شفاف، اجماعي از كشورهاي گروه 77 و آفريقايي را در مقابل خود به وجود آورد.
تابش ادامه داد: آنچه مايه مباهات و اميدوار كننده است نفوذ گفتمان انقلاب اسلامي در مجامع بين‌المللي است كه استقرار عدالت و رفع تبعيض و نابرابري را سرلوحه اقدامات خويش قرار داده و باعث شد تا بسياري از كشورهاي جهان با تاسي به ايران به خودباوري رسيده و در مقابل قدرت‌هاي استكباري بايستند كه در اين اجلاس به خوبي مي‌توان نمونه‌اي از آن را مشاهده كرد، دكتر احمدي‌نژاد نيز در اين سفر و در اين فرصت زماني كوتاه براي تبيين ديدگاه‌هاي جمهوري اسلامي ايران به نحو خوبي استفاده نمود.
رييس فراكسيون محيط زيست و توسعه پايدار مجلس در عين حال از وضعيت زيست محيطي كشور و توليد گازهاي گلخانه‌اي در ايران كه ما را در زمره 15 كشور اول دنيا قرار داده، ابراز نگراني كرد و افزود: اگر سازمان محيط زيست طي چند سال گذشته با بهره‌گيري از متخصصان و نخبگان زيست محيطي برنامه‌اي براي كاهش آلاينده‌ها و در جهت مبارزه با اين امر تدوين كرده بود اكنون وضعيت بهتري داشتيم. وي تاكيد كرد:‌ مجلس مصمم است در آينده‌اي نزديك و با حضور كليه دست‌اندركاران امر اين موضوع را به جد بررسي كند.
تابش همچنين همبستگي مسلمانان دانمارك اعم از شيعه و سني در پيشبرد اهداف و برنامه‌هاي خود و وادار كردن دولت آن كشور به پذيرش خواسته‌هاي منطقي‌شان را ستود و اظهار كرد: دريافت مجوز ساخت مسجد امام علي (ع) به عنوان اولين مسجد رسمي دانمارك پس از سال‌ها تلاش مشترك شيعيان و اهل تسنن اين كشور، اوج اين همبستگي و به منزله يك پيروزي براي جامعه مسلمانان دانمارك و اتحاديه اروپاست.
وي ادامه داد: در روز اول ماه محرم الحرام توفيق حضور در نماز جمعه و اجتماع مسلمانان دانمارك در مركز اسلامي امام علي (ع) و ديدار با آنها را داشتيم كه نقطه اميدشان در جهان اسلام به جمهوري اسلامي ايران بود. نماينده مردم اردكان ديدار با جمعي از ايرانيان مقيم كشورهاي اسكانديناوي را بسيار ارزشمند ارزيابي و گفت: خيل عظيمي از هموطنان ايراني علي‌رغم اين‌كه سال‌هاست خارج از كشور هستند دل و قلبشان هم‌چنان به عشق وطن مي‌تپد و در اين خاك ريشه دارند و آماده‌اند براي اعتلاي كشورشان تمام توان و تخصص و سرمايه‌ خود را به كار گيرند كه ضرورت دارد بستر اين امر فراهم شود. تابش در پايان با اشاره به نگراني ايراني‌ها و مسلمانان مقيم دانمارك نسبت به برخي اختلافات موجود در داخل كشور، ضرورت پايان بخشيدن مدبرانه به اين مسائل را اولويت اصلي و اول كشور در اين مقطع حساس دانست و اظهار اميدواري كرد ايران عزيز در سايه‌ي همبستگي و اتحاد بتواند نقش تاثيرگذار خويش را در مسائل منطقه‌اي و جهاني به نحو موثري ايفا كند و توطئه‌گران را در مقابله با انقلاب اسلامي و نفوذ آرمان‌ها و ايده‌هاي آن در سطح جهان ناكام بگذارد.
اجلاس كپنهاگ براي بررسي تغييرات اقليمي جهان و اثر گازهاي گلخانه‌اي بر گرم شدن زمين و راه‌هاي مقابله با آن تشكيل شده بود كه هياتي به رياست رييس‌جمهور و متشكل از وزير امور خارجه، تابش رييس فراكسيون محيط زيست و توسعه‌ي پايدار مجلس و رجائی و خباز روسای کمیسونهای کشاورزی و امنیت ملی مجلس و جمعي از مشاوران و مسوولان هيات دولت در اين اجلاس شركت داشتند.

منبع "ایسنا

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا