به گزارش یزدفردا: متروی ریاض یکم دسامبر راهاندازی شد و طول کلی آن ۱۷۶ کیلومتر با ظرفیت نهایی جابهجایی ۳.۶ میلیون مسافر در روز پس از راهاندازی کامل است. این مترو مناطق کلیدی، مراکز تجاری و بناهای فرهنگی سراسر پایتخت عربستان سعودی را به هم متصل میکند و انتظار میرود ترافیک جادهای را در سراسر ریاض بهطور قابلتوجهی کاهش دهد. به این ترتیب این سیستم میتواند سالانه تا حدود ۱۲.۵ میلیون تن از میزان انتشار کربندیاکسید این شهر بکاهد.
سیستم متروی ریاض در مجموع دارای ۸۵ ایستگاه است که قابلتوجهترین آنها ایستگاه متروی منطقه مالی ملک عبدالله (KAFD)، طراحیشده توسط گروه معماری زاها حدید است. این ایستگاه، طرحی دقیق و محاسبهشده با هدف تسهیل مسیریابی برای مسافران دارد و نمای بیرونی آن شامل یک فرم منحنیشکل مشبک و چشمنواز بهمنظور تعدیل اثر گرمای شدید تابستان در پایتخت عربستان است.
در مجموع ۱۱۶ متروی برقی در این سیستم تردد میکند که شامل ۶۹ قطار آلستوم و ۴۷ قطار اینوویا است. آنها در سه دسته فرستکلاس، کلاس خانوادگی و کلاس مجرد طبقهبندی شده و شامل صندلیهای ارگونومیک، روشنایی LED، تهویه مطبوع و سیستم اطلاعات مسافران هستند. این متروها خودکار است و بهعنوان بخشی از سیستمهای حملونقل بدون راننده در بوداپست، مجارستان، سیدنی، استرالیا و تایپه نیز مورد استفاده قرار دارند.
قطارها بدون راننده هستند و حرکات آنها توسط یک سیستم سیگنالینگ پیشرفته محافظت میشود که سرعت قطارها را کنترل میکند و از عملیات روان و ایمن از جمله باز کردن خودکار درهای قطار اطمینان میدهد. مسیرهای دسترسی به قطارها همچنین مجهز به یک سیستم اطلاعاتی پیشرفته برای مسافران است که از طریق صفحه نمایش و بلندگوهای داخل قطار و روی سکوهای ایستگاه اطلاعات را به مسافران ارائه میدهد.
- نویسنده : یزدفردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
پنجشنبه 16,ژانویه,2025