جستجوي گوگلي يزدي ها

مهدی زمان زاده

توضيح: اين يادداشت در ضميمه روزنامه فن آوران اطلاعات به چاپ رسيد[با اندكي تلخيص]

سايت گوگل مدت زماني است سرويسي را به نام گوگل ترندز ارائه كرده است كه درباره فراوانی جستجوی يك كلمه در يك مشخصات خاص اطلاعاتي را به شما مي دهد. بر اين اساس مي توانيد به عنوان مثال كلمه خاصي را كه توسط افراد خاصي در سايت گوگل جستجو شده بيابيد. مثلا از اين سرويس مي خواهيد تعداد جستجوي درباره كلمه يزد را به شما ارائه كند. اين سايت بعد از بررسي موارد جستجو و آي پي(يا به بيان خودماني، همان اثر انگشت يك كاربر در اينترنت) به شما مي گويد يزد تا كنون چند مرتبه توسط كاربران با آي پي يزدي و يا ديگر شهرها جستجو شده است.

در يك تحقيق جالب كه توسط يكي از وبلاگ نويسان انجام شده است از سي كلمه خاص با موضوعات فرهنگي سياسي بهداشتي ورزشي و اسامي خاص، يزدي ها رتبه جالب و قابل توجهي در كل 30 استان كشور دارند.

اين تحقيق وبلاگي نشان مي دهد يزدي ها در جستجوي كلمه آنفلوآنزا رتبه يك را در كشور دارند، براي كلمات دانلود و وبلاگ به ترتيب رتبه دوم و سوم كشور هستند. همچنين جستجو براي پيدا كردن رسانه هاي بيگانه مثل بي بي سي فارسي، راديو فردا و صداي آمريكا يزدي ها دوم هستند. جالب انكه قمي ها اوول اين جستجوها هستند.

در جستجوي شخصيت هاي خاص همچون نام مقام رهبري و محمود احمدي نژاد يزدي ها دوم و سوم هستند. اما نام سيد محمد خاتمي در رتبه نخست جستجوي اشخاص توسط كاربران يزدي قرار دارد.

ميرحسين موسوي و مهدي كروبي هم رتبه اول و دوم در مقايسه با ديگر استان هاي ايران نصيب يزدي ها شده است اين در حالي است در جستجوي نام اكبر هاشمي، يزدي ها جزو 3 استان اول نيستند. هرچند در جستجوي كلمه مايكل جكسون، بعد از كرمان در رتبه دوم جستجوي گوگل قرار دارند.

كلمات عشق، قرآن و شهيد هم توسط يزدي ها در رتبه بالاي جستجو در سطح كشور قرار دارد و به ترتيب رتبه اول ، دوم و سوم را از آن خود كرده است.

يزدي ها در جستجوي كلمه ترور رتبه دوم را دارند اما در جستجوي كلمه سبز مقام اول ايران را هستند. هرچند تعداد جستجوي كاربران يزدي در مورد كلمه سكس نشان از تصاحب رتبه دوم بعد از استان قم را مي دهد.

طرفداران تيم استقلال در يزد بعد از هم تيمي هاي بندرعباسي و اهوازي خود سوم هستند ولي در جستجوي كلمه تيم پيروزي جايگاهي بين سه استان اول ندارند.

هرچند اين اطلاعات توسط سايت گوگل و بر مبناي آي پي كاربر ارائه مي شود و احتمال خطا در آن وجود دارد ولي به نظر مي رسد بحث و بررسي در مورد آنچه يزدي ها از اينترنت مي خواهند و آن را جستجو مي كنند جالب و شنيدني خواهد بود. نكته ديگري كه بايد در اين مسئله مورد نظر قرار گيرد تعداد مشتركان اينترنت پرسرعت در استان يزد است. طبق آمار اعلام شده يزدي ها در خصوص تعداد اشتراك اينترنت پرسرعت در كشور نسبت به جمعيت در مقام اول هستند و اين مسئله دسترسي آنها را به اينترنت تسهيل كرده است. اين در حالي است كه به گفته مقامات مخابراتي، يزد در حال تبديل شدن به قطب IT در كشور است. هرچند به نظر مي رسد مسئولان استان بايد در خصوص فرهنگ سازي در خصوص استفاده از اينترنت و راهكاري هاي افزايش بهره وري از اين فرصت جهاني تدابير لازم را اتخاذ كنند.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا