تلاش بعضي شورانشينان براي انسداد معبر اطلاع‌رساني:ورود خبرنگار ممنوع!؟

انعکاس مطبوعات دریزدفردا :بشارت نو :در پي درج برخي انتقادات پيرامون عملكرد شورا و شهرداري يزد و انتشار بخش‌هايي از مباحث مطرح شده در جلسه علني شوراي شهر كه بدون توجه به حضور خبرنگار در اين جلسه از سوي اعضا با شهردار رد و بدل شده بود، جوابيه شوراي اسلامي شهر يزد به اين نشريه متفاوت و جالب بود. پاسخ اين بود: «ورود خبرنگار ممنوع»!!

اين گروه از اعضا شوراي شهر كه عمدتا از طيف حاميان سرسخت شهردار يزد نيز مي‌باشند ضمن حمايت از مواضع يكي از اعضا شوراي شهر كه طي روزهاي گذشته برخوردهاي نامناسبي را با مدير مسوول و خبرنگار بشارت‌نو داشته است نسبت به انعكاس گفته‌هاي بي‌پرده خود در جلسه علني شورا توسط بشارت‌نو ناراضي بودند. آنها انتظار داشتند خبرنگار بر خلاف رسالت خود كه آئينه بودن است عمل كرده و نه همه زشت و زيبايي‌هايشان را بلكه آنچه را كه خود مي‌پسنديدند منعكس كند و به اصطلاح «ميرزابنويس» باشد.

شرح ماجرا:

حوالي ساعت 5/7 صبح روز چهارشنبه 27 آبان ماه سيدمهدي نبوي‌نژاد خبرنگار ويژه بشارت‌نو در شوراي شهر كه مدتي بود در جلسات شورا حاضر مي‌شد، مطابق روال خود را با تاخير نيم ساعته به محل ورودي ساختمان اداري شوراي شهر جنب شهرداري يزد رساند.

سرماي موتورسواري در صبحگاه سرد روزهاي پاياني پائيزي هنوز بر پيكر او رخت بر نبسته بود تا به درستي شال و كلاه خويش را باز كند كه ناگهان با سرماي برخورد نگهبان شورا مواجه شد.

دهقان‌پور، نگهبان شورا جلو او را گرفت و به وي تذكر داد براي ورود به جلسه شورا بايد منتظر اجازه رئيس شورا باشد!

خبرنگار از اين تذكر عجيب متحير شد. چرا كه بر اساس قانون شوراها ورود هر شخص و حتي شهروندان عادي به جلسات شوراي شهر بلامانع است مگر اينكه جلسه غيرعلني اعلام شود.

اعلام جلسه غير علني نيز تابع ضوابط و مقررات خاصي بود. خبرنگار از صفحه مانيتور تلوزيون شهري كه مذاكرات شورا را مستقيم پخش مي‌كرد نظاره‌گر مراجعه مسوول روابط عمومي شوراي شهر يزد- خانم جليلي كه خود روزگاري خبرنگار بود- به سمت رئيس شورا بود.

محمدفقيه خراساني رئيس شورا با همراهي سرسخت حميدرضا مطهريان، رئيس كميسيون فرهنگي شورا و عضو روحاني و جنجالي شوراي شهر در اين روزها به همراه محمدرضا كوچك‌زاده بيشترين مخالفت‌ها را داشتند.

پاسخ اين بود كه بايد خبرنگار بيرون بايستد. پس از آن حتي صداي مانيتور تلوزيون شهري نيز قطع شد بدون اينكه راي‌گيري شده و غيرعلني بودن جلسه شوراي شهر اعلام شود.

بلافاصله خبرنگار نامه‌اي را نوشته و ضمن اعتراض به اين تصميم، خواستار حضور خود در جلسه شوراي شهر شد. نامه به عنوان رييس شوراي شهر و سخنگوي شورا هر دو نگاشته شد و بلافاصله به شماره 4147 در دبيرخانه ثبت شورا و به نوعي به داخل ارائه شد.

ساعت‌ها انتظار و آمد و رفت برخي اعضا شورا از جمله ناصر پارسائيان به بيرون و داخل جلسه تنها نتيجه‌اش دادن نامه و پي‌گيري بيشتر خبرنگار از يك سو و كم اعتنايي و بي‌محلي اعضا شورا از سوي ديگر بود. كساني كه خود را نماينده مردم در شورا مي‌دانستند نمي‌خواستند موكلان آنها از مذاكراتشان در جلسه شوراي شهر آگاه شوند. چرا كه نمونه‌اي از مذاكرات آنها كه در صفحه 7 شماره 191 بشارت‌نو توسط همين خبرنگار درج شده بود. خشم و نارضايتي شورانشينان را برانگيخته بود. ضمن اينكه انتشار اين مطالب بر شعله آتش عصبانيت آنها از برخي انتقادات بشارت‌نو پيرامون پل چهارراه معلم دميده بود و آنها به يك باره فرصت را براي خالي كردن ناراحتي خود بر سر بشارت‌نو مغتنم دانستند. هر چند كار از كار گذشته بود و اظهارات آنها در صفحات مكتوب نشريه براي آيندگان و مردم حال ثبت و سند شده بود. علاوه بر آنكه در سايت‌ها و رسانه‌هاي مختلف نيز انتشار يافته بود.

خبرنگار تا ساعت 11 كه جلسه شورا رو به پايان بود در صحن شورا ماند بدون آنكه به داخل جلسه علني شوراي شهر راه داده شود.

اما اين رويداد گذشت و آنچه ماند لكه سياهي است كه براي هميشه بر دامن كساني نشست كه با شعار نمايندگي مردم دارالعباده وارد شورا شده بودند اما در پشت درهاي بسته و بدور از نظارت موكلان خود گويا مي‌خواستند تصميماتي را بگيرند كه دانستن آن حق همان مردم نبود!

نامه‌اي اعتراض آميز در اين زمينه به فرمانداري يزد نوشته شد. رونوشت آن به امام جمعه يزد، استاندار، خبرنگاران و رسانه‌هاي گروهي ارسال شد.

هرچند اين اقدام همچنان از سوي نمايندگان افكار عمومي پي‌گيري خواهد شد اما در سوي ديگر ماجرا، نمايندگان شورا و به طور خاص علي‌محمد ميرحسيني سخنگوي شوراي شهر از اعضا شوراي مركزي خانه مطبوعات دعوت كرده‌اند تا در جلسه هم‌انديشي با آنان در جلسه علني عصر روز يكشنبه اول آذرماه حضور يابند.

ضمن اينكه منتظر حضور يا عدم حضور و واكنش‌ اهالي مطبوعات در اين جلسه به اينگونه برخوردهاي شوراي شهر هستيم، از اين پس بشارت‌نو ستوني را در نشريه به ياد بود اين اقدام غير قانوني شوراي شهر خواهد داشت.

براي اين ستون اسامي چون «وقتي خبرنگار نامحرم مي‌شود، اجازه رخصت نداند، ورود خبرنگار ممنوع و ...» در نظر گرفته شده است. اميدواريم خوانندگان نيز ما را در زمينه شفاف سازي عملكرد شورانشينان و ساير مسوولان جمهوري اسلامي كه به فرموده امام خميني «ره» همه چيز خود را از كوخ نشينان دارند و بايد خدمتگزار آنها باشند ياري كنند. چرا كه قدرت اغلب مفسده آور است و آنان كه به قدرت مي‌رسند همواره نيازمند نظارت هستند. بهترين روش نظارت در دنياي كنوني نيز نظارت مطبوعات و رسانه‌هاي گروهي به عنوان ركن چهارم دموكراسي شناخته شده است.


منبع: نشریه بشارت نو شماره ۱۹۵ مورخ ۱ آذر ۱۳۸۸

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا