یزدفردا: دومین جشنواره ملی نان، ۲۴ تا ۲۷ مهرماه جاری با حضور استان‌های سراسر کشور در محل بوستان مادر کرمان برگزار می‌شود.

به گزارش یزدفردا: محمدمهدی فداکار استاندار کرمان امروز ۱۲ مهرماه در جلسه هماهنگی برگزاری دومین جشنواره ملی نان گفت: نان قوت غالب ایرانیان است و حجم مصرف آن نسبت به سایر کشورها نیز بسیار بالاست.

وی ادامه داد: فرآیند کاشت، برداشت، تولید آرد، افزودنی‌ها و سبوس تا پخت و مصرف نان یک بحث مفصل است که همه این مراحل نیاز به آموزش دارد و جهاد کشاورزی باید بخشی از آموزش‌های لازم را در این زمینه ارائه دهد.

استاندار کرمان بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی نیز می‌تواند در آموزش مردم برای معرفی نان برتر نقش مؤثری ایفا کند و از تولید نان تا مصرف و نگهداری آن را آموزش دهند.

فداکار افزود: آموزش به مردم در شناخت نان‌های مفید و سالم، می‌تواند به تغییر ذائقه و علاقه نسبت به نان کمک کند و بازار و شیوه پخت را هدایت نماید.

استاندار کرمان با تأکید بر اهمیت برگزاری جشنواره ملی نان، گفت: فعالان مرتبط با نان و غذا باید در این جشنواره همکاری کنند.

وی هم‌چنین بر لزوم احترام به نان و ترویج فرهنگ مصرف آن تأکید کرد و گفت: از طریق مدارس باید فرهنگ‌سازی و آموزش‌های لازم ارائه شود.

استاندار کرمان پیشنهاد داد که کارگاه‌های علمی مرتبط با نان برگزار شود و کارشناسان در این زمینه صحبت کنند.

فداکار از لزوم تقویت و معرفی نانوایان فعال سخن گفت و افزود: معرفی نانوایان برتر می‌تواند به ارتقاء کیفیت نان کمک کند.

وی با اشاره به اهمیت این جشنواره برای کل کشور گفت: هماهنگی‌های لازم برای دعوت از نمایندگانی از تمام استان‌ها صورت گرفته است.

فداکار به هماهنگی با وزارت خارجه برای دعوت از سازمان‌های جهانی اشاره کرد و پیشنهاد داد که از ظرفیت‌های سازمان خواربار و کشاورزی (فائو) که نمایندگی فعالی در ایران دارد، استفاده شود.

استاندار کرمان افزود: این سازمان با ۸۰ سال سابقه در زمینه تغذیه و گندم، می‌تواند به ثبت این رویداد در تقویم‌های جهانی کمک کند.

مشارکت ۳۰ استان و معرفی ۲۰۰ مدل نان در جشنواره ملی نان

هم‌چنین محسن تویسرکانی شهردار کرمان در این نشست اعلام کرد: جشنواره نان در سال گذشته با بازخورد بسیار خوبی مواجه و بیش از ۹۰ درصد رضایتمندی از آن گزارش شده است.

‌وی از شرکت قطعی ۳۰ استان در این جشنواره خبر داد و گفت: هدف اصلی این رویداد معرفی ۲۰۰ نمونه  و مدل از نان‌های مختلف است و همچنین در این جشنواره به موضوعاتی مانند نان‌های آئینی، هیزمی، صنعتی و نان و درمان پرداخته خواهد شد.

تویسرکانی با بیان اینکه برای این جشنواره ۲۰۰ غرفه آماده شده؛ بر لزوم همکاری و هم‌افزایی تمام دستگاه‌های دولتی در زمینه اسکان و سایر موارد مرتبط با جشنواره تأکید کرد.

شهردار کرمان خاطرنشان کرد: ایجاد جایگاه حضور مقامات کشوری و حتی مقامات خارجی در این جشنواره از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌توانیم از این فرصت برای معرفی فرهنگ استان به سایر کشور استفاده کنیم.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا