یزدفردا: رییس حفاظت محیط زیست شهرستان تفت ضمن اشاره به نزدیک بودن فصل کل مستی از تشدید نظارت و حفاظت‌های سازمان محیط زیست و همیاران آن بر جلوگیری از شکار کل و بزها و سایر علفخواران وحشی شاخص در منطقه خبر داد.

به گزارش یزدفردا: «مهدی زارع خورمیزی» ضمن بیان این که یکی از زیباترین رخدادهای حیات وحش در دنیا فصلی است که حیوانات در آن جفت‌گیری می‌کنند، گفت: گرچه این عمل با هدف بقا صورت می‌گیرد اما زیبایی‌هایی قابل توجه نیز در آن نهفته است.

وی ضمن بیان این که از بین علفخواران و پستانداران وحشی استان یزد، گونه‌ای به نام بز وحشی وجود دارد که به اسم‌های کل و بز نیز شناخته می‌شود، اظهار کرد: زمان جفت گیری این گونه باشکوه و عظمت بزرگی همراه است.

وی تصریح کرد: عموما فصل جفت‌گیری گونه بز وحشی که به آن فصل کل مستی گفته می‌شود، در نیمه دوم پاییز اتفاق می‌افتد اما با تغییرات اقلیمی ممکن است زمان این رخداد تغییراتی داشته باشد.

زارع خورمیزی تصریح کرد: فصل کل مستی که به آن فصل جفت‌گیری بزهای وحشی نیز گفته می‌شود، دوره‌ای است که در آن کل‌های نر به دلیل تغییرات هورمونی و فصلی، رفتارهای خاصی از خود نشان می‌دهند.

رییس میط زیست تفت گفت: گونه نر این حیوان که به آن کَل‌ پازن نیز گفته می‌شود، یک ماه پیش از شروع فصل کل مستی شروع به تغذیه زیاد و فعالیت می‌کنند و درست قبل از شروع رخداد جفت‌گیری در زیباترین حالت خود هستند.

زارع خورمیزی ضمن بیان این که در این فصل، بزهای وحشی نر برای جلب توجه ماده‌ها و رقابت با سایر نرها، رفتارهای خاصی همچون مبارزات فیزیکی با سایر نرها و نمایش‌های بصری مانند بالا بردن سر و شاخ‌ها از خود نشان می‌دهند، گفت: این مبارزات معمولاً برای تعیین برتری و جلب توجه ماده‌ها انجام می‌شود که این پدیده را شاخ جنگی می‌دانند.

رییس محیط زیست تفت در پایان ضمن اشاره به رفتارهای خاص و شجاعانه کل‌ها در این ایام، اظهار کرد: در این دوره حفاظت‌های سازمان محیط زیست و همیاران آن جهت مبارزه با شکارچیان افزایش پیدا می‌کند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا